knyttan skrev 2012-03-27 22:00:18 följande:
Det är inte jag som "bestämmer" eller avgör det, så är det. Om du bara bjuder in ena delen av ett par så kan jag sätta pengar på att i mer än hälften av fallen skulle någon ta illa upp, precis som om du la en brakfis vid bordet. Vissa människor tycker inte att en brakfis vid bordet är en så himla stor grej, men enligt vedertagen vett och ettikett så gör man inte så eftersom risken är ganska stor att man uppfattas som tölpig/ förolämpar andra personer i sin omgivning. Att känna till vett och etikett är en ganska bra allmänbildning och det finns anledningar till varför mangör och inte gör på vissa sätt. Det är inte bara gamla mossiga regler som "nån" (typ Ribbing??) bestämt att så här och så här ska man göra, utan det är olika sätt att förhålla sig till sina medmänniskor på ett så trevligt sätt som möjligt. Och visst kan man i vissa fall bryta mot vedertagen etikett men då ska man också ha koll på det och vara medveten om att människor kan bli sårade och ta illa upp...
Om man inte bjuder båda i ett par så säger man att deras relation inte är värd att tas på allvar, eller ännu värre så kan man signalera att man tycker illa om den respektive som man inte bjuder.
Jag antar att ni gifter er för att ni vill visa världen att ni hör ihop? Då kanske man ska respektera de andra par man har i bekantskapen och inte bestämma om de vill gå på fest själva utan sin partner?
Detta har alltså inget med att göra om man kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen. Det handlar om att man som värd inte ska bestämma åt sina gäster om de vill göra det! Läs förövrigt på Magdalena Ribbings spalt på DN, där står mycket klokt som man kan ha nytta av i livet i största allmänhet.
Ok, nu är det ju inte riktigt meningen att det här forumet ska bli något ställe att "morra" åt varandra på, så det tänker jag verkligen försöka undvika, men.....
Vi ha alla olika åsikter om saker och ting och jag är inte övertygad om att vare sig din eller min åsikt är den "rätta". Vi behöver heller inte tänka lika men respektera varandras åsikter och eftersom du då verkar vara av den uppfattningen att det är viktigt med vett och etikett så kanske en liten grundregel i det kan vara på sin plats. Just det faktum att alla har rätt till sin åsikt och det finns ingen anledning att låta otrevlig och nedvärderande för att inte andra håller med. Jag vet vad vett och etikett betyder, jag tillämpar det till och med själv ibland men jag tänker inte acceptera att bli dumförklarad för att jag inte delar din uppfattning. Jag tycker inte att din ton är trevlig, helt enkelt.
Jag håller inte med dig i din uppfattning om vad du tycker är rätt och fel, för det är faktiskt din egna uppfattning, men jag respekterar den och förväntar mig även att du gör det samma.
För övrigt så har jag läst en hel del Magdalena Ribbing, tycker att hon är väldigt vettig och jag har till och med haft "hjälp" av hennes tips och råd, men det är just det, tips och råd inte någon lag!
Om jag låter otrevlig i tonen eller om någon som läser detta tar illa upp så ber jag om ursäkt för det redan nu. Mitt syfte med dessa rader är inte att såra eller vara respektlös mot någon.