knyttan skrev 2012-03-29 20:17:19 följande:
Men det är ju inte bara något tyckande, typ "jag tycker det är fint med blått, men du tycker det är fint med grönt". Det handlar i grund och botten om att inte vara egoist och anstränga sig lite för att andra människor ska ha trevligt. Om du kollar i tråden så har TS själv skrivit att hon kände att hennes relation blev nedvärderad när sambon inte blev bjuden vilket är en ganska vanlig (och rätt befogad) reaktion, och det är precis därför man ska undvika att bjuda in människor utan deras partners. För. att. de. kan. ta. illa. upp. Jag tycker åtminstone att det är bättre att försöka vara trevlig och undvika att stöta mig med folk i onödan...
Men visst, det finns inga lagar som säger att man MÅSTE vara trevlig, så om man inte vill så slipper man! Jag vill inte heller vara respektlös mot någon alls, men för mig är det bara just precis så enkelt, antingen så väljer man att vara hänsynsfull och trevlig, eller så låter man egna intressen gå före att andra människor kanske blir ledsna. Jag har lite svårt att se att det skulle vara något som man egentligen kan tycka olika om, om man bara ser hela frågan objektivt, och inte bara utifrån sitt eget perspektiv ("men vi ha-ar faktiskt bara råd att bjuda 53 personer så Gittans sambo som vi inte känner får inte plats"). Jag är medveten om att jag trampar på ömma tår nu, men om någon känner sig träffad så ska ni kanske fundera lite över varför...
Fast nu behandlar du det som att det är svartvitt och det är det inte!
Du säger i princip att har man inte möjlighet att bjuda partnern så SKA man aldrig bjuda den man känner.
Så du menar att det är bättre om vi då av våra elva kusiner bjuder 10 och helt enkelt utesluter den 11:e bara för att den har en sambo??
Jag vidhåller att man ska höra av sig i förväg och fråga/förvarna om situationen, men att bara urskiljningslöst säga att "det är fel" känns som ett väldigt begränsat tänkande.
De flesta har ju folk som är "självklara" på gästlistan, MEN sen har man också de som är i "utkanten" av gästlistan så att säga. Har man då begränsat utrymme så är det klart att det kan kännas konstigt att bjuda in ett antal människor som man inte känner som är partners till vännerna i "utkanten".
Det är ett etiketts"brott" och därför bör man höra av sig innan, men att säga att det är skillnaden mellan att vara trevlig/otrevlig är väldigt smalsynt.
Vad som är trevligt/otrevligt uppfattas (som denna tråd är ett exempel på) olika av olika människor och är därför ingen absolut sanning. Nyckeln är kommunikation.
Jag hade som jag skrev tidigare hellre blivit bjuden ensam med en förklaring än att inte blivit bjuden alls om det är en person som min M2B inte ens träffat.
I min synvinkel är det mer ego att kräva att människor som jag aldrig träffat ska bjuda mig på en dyr middag och fest bara för att de råkar känna min sambo.
Slutligen; Ska man bara gå på etikett så ska etablerade par splittas vid bordsplaceringen, ska det då också följas fanatiskt?