• Chicita

Sambo inte medbjuden

På rosa moln skrev 2012-03-29 12:44:53 följande:
    Nu kan jag i och för sig tycka att man kan kolla upp om en gäst är tillsammans med någon innan inbjudningarna skickas, det gjorde vi i de fallen där vi var osäkra, men missar kan det såklart ändå bli.
    Ja det här gjorde vi också tyckte jag... Ok vi ringde inte runt till alla singlar i dejtingålder men vi hörde lite med närmare släktingar till dom eller bad svärmor kolla med sina syskon angående makens kusiner...
    Och ändå missade vi en.
    Det var jättehemskt när vi öppnade grattis-kortet med pengar från dom (ja dom hade gått ihop flera) och hon stod med där.
    Om vi vetat om det så hade hon självklart varit bjuden. Men trots våra försök att kolla upp sånt så missade vi alltså en, och jag skäms för det Obestämd Om dom bara hade ringt och frågat så hade vi ju kunnat förklara att hon självklart fick komma, vi hade plats liksom
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-29 20:44:14 följande:

Slutligen; Ska man bara gå på etikett så ska etablerade par splittas vid bordsplaceringen, ska det då också följas fanatiskt?

Gifta par ska inte ha varandra till bordet heter det i ettikettreglerna, medans förlovade par absolut ska ha varandra till bordet.

Men det har moderniserats till "etablerade par"...

Och att inte ha varandra till bordet betyder ju bara att man inte ska sitta bredvid varandra. Så man kan blanda paren två och två om man vill så att alla har någon okänd emellan sig men någon känd en plats bort. Eller så sätter man par mitt emot varandra eller diagonalt osv.
    Man behöver inte splittra dom till varsin sida av rummet som tur är Glad
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-29 22:22:45 följande:

Jag vet precis vad etiketten säger men vad jag syftade på var snarare att om man bjuder in någon som inte har några bekanta på bröllopet förutom sin partner så känns det ju rimligt att placera dem tillsammans oavsett vad etiketten säger.

Detta som ett exempel på att det finns flera etikettregler som är just tumregler inte lagar. Det finns tillfällen när det mest praktiska blir att frångå traditionen och det blir inte per automatik "fel/egoistiskt/otrevligt".

Nuförtiden är det fler och fler som väljer bort honnörsbord med föräldrar som också är ett ganska allvarligt ettiketts"brott" och som nog förtjänar en förvarning för att ingen ska ta illa upp.

Detta var som sagt bara ett exempel på etikett som många väljer att frångå.

Nu menade jag alltså bara som ett svar på ditt uttryck "ska det följas fanatiskt".
    Att man kan splittra par - utan att egentligen splittra dom.
    Jag anser mig själv inte vara särskilt fanatiskt när det gäller några regler utan ser dom mer som riktlinjer.

Och att de gamla "mossiga" (i vissas ögon, inte säkert att du tycker så) ettikettreglerna säger en annan sak, men betydelsen är i princip det samma...

Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att man vet vad ettiketten säger, även om man väljer att bryta mot ettikettreglerna. För annars förstår man ju inte varför vissa reagerar som dom gör på "etikettbrott" som att inte bjuda båda i etablerade par eller vad det nu kan vara. 
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-29 23:28:25 följande:
    Sorry.. lite pms:ig idag
    Det är lugnt Glad
Svar på tråden Sambo inte medbjuden