Sara 120707 skrev 2012-03-29 22:22:45 följande:
Jag vet precis vad etiketten säger men vad jag syftade på var snarare att om man bjuder in någon som inte har några bekanta på bröllopet förutom sin partner så känns det ju rimligt att placera dem tillsammans oavsett vad etiketten säger.
Detta som ett exempel på att det finns flera etikettregler som är just tumregler inte lagar. Det finns tillfällen när det mest praktiska blir att frångå traditionen och det blir inte per automatik "fel/egoistiskt/otrevligt".
Nuförtiden är det fler och fler som väljer bort honnörsbord med föräldrar som också är ett ganska allvarligt ettiketts"brott" och som nog förtjänar en förvarning för att ingen ska ta illa upp.
Detta var som sagt bara ett exempel på etikett som många väljer att frångå.
Nu menade jag alltså bara som ett svar på ditt uttryck "ska det följas fanatiskt".
Att man kan splittra par - utan att egentligen splittra dom.
Jag anser mig själv inte vara särskilt fanatiskt när det gäller några regler utan ser dom mer som riktlinjer.
Och att de gamla "mossiga" (i vissas ögon, inte säkert att du tycker så) ettikettreglerna säger en annan sak, men betydelsen är i princip det samma...
Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att man vet vad ettiketten säger, även om man väljer att bryta mot ettikettreglerna. För annars förstår man ju inte varför vissa reagerar som dom gör på "etikettbrott" som att inte bjuda båda i etablerade par eller vad det nu kan vara.