• Silent Ninja

Sambo inte medbjuden

Sara 120707 skrev 2012-03-27 22:36:40 följande:

Jag kan hålla med många här om att det bryter mot ettiketten och att om man av någon anledning vill bjuda utan partner så bör man höra av sig i förväg.

MEN jag håller inte med en del här som säger att man aldrig bör bjuda utan partner. Det här med att det ska vara antingen med partner eller inte alls tycker jag kan bli oartigt åt andra hållet.

Vi var i ett planeringsstadie i sitsen att vi var tvungna att antingen bjuda ett par av de yngre kusinerna utan deras pojkvänner eller hoppa över dem helt och hållet. Då tycker jag att det blir mer oartigt att bjuda alla kusinerna utom de som har partners.

Jag kan iaf säga att jag tar hellre en inbjudan till bara mig (gärna med förklaring) än jag inte får någon inbjudan alls.

Sen tycker jag väl också att det finns lite gråzon där det beror på vem som faktiskt gifter sig. Skulle någon av mina barndomsvänner gifta sig och inte bjuda min sambo utan endast mig så skulle jag inte räkna det som en likadan markering som om det varit en släkting.

Vi hamnade också i situationen där min sambo tvunget ville bjuda alla sina kusiner (även de han inte umgåtts med på flera år) och det visade sig senare att ett par av dem hade sambos som vi inte visste om fanns. Så de fick vi räkna in i efterhand men varför de skulle vilja gå på vårt bröllop när de inte ens träffat brudparet förstår jag inte.

Personligen tycker jag att det känns konstigt att acceptera en inbjudan där man inte känner brudparet, sen tycker jag att det av någon anledning finns en viss "girighet" som jag inte förstår mig på när det gäller bröllop. En del av de släktingar som vi bjöd in på 30-årsfest förra sommaren brydde sig inte ens om att svara på inbjudan men NU när det gällde bröllop så ville de minsann komma.

Och slutligen tycker jag att det är ett ganska vridet påstående att säga att man bjuder folk man inte känner "för då kan man ju lära känna dem på bröllopet", allvarligt?? Med 70 gäster hur mkt kommer man att hinna umgås?

Det där med släktingar som inte hör av sig har vi också haft. När min sambo fyllde 30 för några år sedan så var det flera som ej hörde av sig och kom inte heller på festen, trots att vi räknat med dem. De skulle komma men dök aldrig upp, det är inte ok tycker jag!
    Nu har det tyvärr "läckt ut" att vi ska gifta oss, och gissa vilka som har hört av sig och fjäskar och tror att de ska få komma? Vi har ej skickat ut inbjudningarna ens och vi vet inte vem/vilka som skvallrat.
    Men som sagt, duger det inte att bara ringa eller skicka ett sketet sms för att informera om att man fått förhinder ena gången så behöver man inte ta för givet att man ska bli bjuden nästa gång heller!

Sen tror jag att jag läst i någon tidigare tråd att om ett par inte är gifta eller förlovade så går det bra att bara bjuda den ena, men annars ska helst båda bjudas in.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden