• 1700tal

Sambo inte medbjuden

Om det var väl känt att man är i ett samboskap med nån (som tex i min egen sits, där vissa har ännu inte träffat min blivande men alla vet att han finns och att vi varit sambos länge) så skulle jag anta att inbjudan gällde oss båda men jag skulle ringa och dubbelkolla först för säkerhets skull om inbjudan är adresserad till mig. Om han medvetet uteslöts från ett bröllop, så skulle jag förmodligen tacka nej. Dock utan att göra nån "grej" av det. Men den sortens markering mot min blivande skulle jag inte acceptera annat än i speciella undantag. För undantag finns det naturligtvis, men de bör följas av en förklaring, i min mening, för att undvika förvirring.

Vi har tex ett underbart gäng med äldre "granntanter" som jag umgåtts mkt med, vi har samma trädgårdsintresse, fikat hos varann osv. Deras gubbar har vi knappt sett röken av i jämförelse med tanterna. Vi har varit i valet och kvalet att bjuda dem allihop pga platsbrist. Men tanterna har frågat gång på gång om de får komma till kyrkan, för att sen åka hem. Så jag tog tjuren vid hornen, ringde upp och sa som det var. Jag sa att vi hemskt gärna ville bjuda dem, frågade om deras gubbar skulle ta illa upp om bara tantgänget fick en "gemensam" inbjudan och bad om ursäkt för ett sånt etikettsbrott osv osv osv... De blev jätteglada och skulle förklara för gubbarna hur det låg till. Men hade vi skickat inbjudningar med bara varje tants namn på hade de med all säkerhet kommit allihop.

• 1700tal
    knyttan skrev 2012-03-27 22:00:18 följande:
    Detta har alltså inget med att göra om man kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen.
    Det kanske jag skulle tillagt jag med. Jag skulle inte tacka nej för att jag inte vill gå på fest utan honom, för det har jag inga problem med.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden