• FruNovember

Skulle följande kännas snålt?

Herreguuud, jag kan verkligen inte bestämma mig.. Både jag och min blivande är nykterister, men hade ändå planerat för trerätters med vin/ öl till maten, avec till kaffet osv.. Vår ekonomi är ganska ansträngd, men om vi verkligen gnetar så får vi till det.. Saken är ju den att vi helst skulle ha det nyktert och lite billigare.. Har nu hittat ett supermysigt ställe där de har följande afternoon-tea-meny.. vad tycker ni, är det okej eller känns det b? Kakbuffén består av: Nybakta scones med marmelader och ost Tårta och bakelser Kladdkaka med grädde Mini dammsugare, biskvier, chokladbollar & bullar Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka Winerbröd Rulltårta Paj Små kakor Smörgåstårta Dricka, kaffe & te!         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 09:37
    Så, nu har vi pratat nytt upplägg halva natten, och det känns helrätt

Vi kommer lägga till en hel del smörgåsar, kanske lite crustader och liknande, så vi hamnar på typ 50/50 "matiga alternativ"/ bakverk..
    Det enda jag är lite oroligvför är att det kanske blir lite väl kort.. Någon som har något bra förslag för att "förlänga kalaset"?

• Svar på tråden Skulle följande kännas snålt?
  • 1700tal

Absolut inte snålt, bara väldigt sött. Tack och lov för smörgåstårtan där på slutet...

• FruNovember

Åh, tusen tack alla som svarat, kul att ni är så positiva! Jag tänker isf att man kan ha vigsel vid 13:30 och vara på restaurangen till kanske 15? Jag kommer nog vilja byta ut lite sötsaker till annat bröd och mer pålägg, blir väldigt mycket sött ja.. :-P

• Fröken fantastisk
    FruNovember skrev 2012-03-27 18:33:44 följande:
    Herreguuud, jag kan verkligen inte bestämma mig.. Både jag och min blivande är nykterister, men hade ändå planerat för trerätters med vin/ öl till maten, avec till kaffet osv.. Vår ekonomi är ganska ansträngd, men om vi verkligen gnetar så får vi till det.. Saken är ju den att vi helst skulle ha det nyktert och lite billigare.. Har nu hittat ett supermysigt ställe där de har följande afternoon-tea-meny.. vad tycker ni, är det okej eller känns det b? Kakbuffén består av: Nybakta scones med marmelader och ost Tårta och bakelser Kladdkaka med grädde Mini dammsugare, biskvier, chokladbollar & bullar Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka Winerbröd Rulltårta Paj Små kakor Smörgåstårta Dricka, kaffe & te!

Detta är HELT OT men alltså... du skriver "Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka ". Är snoddas en mjuk kaka? Vad smakar den?

Här i gbg är snoddas ett extremt vitt bröd med svarta frön haha, passar skitbra till vin och räkor :)

• snowstars
    Fröken fantastisk skrev 2012-03-27 20:36:53 följande:

Detta är HELT OT men alltså... du skriver "Mjuka kakor som morotskaka, snoddas & banankaka ". Är snoddas en mjuk kaka? Vad smakar den?

Här i gbg är snoddas ett extremt vitt bröd med svarta frön haha, passar skitbra till vin och räkor :)

Tippar på att hon menar den mjuka kakan som även är känd som kärleksmums eller mockarutor :)
  • repsara

Haha, så roligt med olika bröd i olika delar av landet =)
    Här är snoddas en chokladbotten med glasyr och på den kokos som oftas bakas i långpanna. kallas även mockaruta.
  • FruNovember

Haha, Frökenf, dt är dialektalt.. :-P Men snoddas i västerås är samma sak som kärleksmums i Götet!

• moonlightgirl

Jag tror att den snoddas hon menar är den som även heter kärleksmums, mockarutor mfl.

Jag tycker att detta låter som en jättemysig idé.
  • 1700tal
    FruNovember skrev 2012-03-27 20:09:26 följande:
    Jag kommer nog vilja byta ut lite sötsaker till annat bröd och mer pålägg, blir väldigt mycket sött ja.. :-P

Är nog en smart idé så inte folk blir illamående av allt det söta. Det skulle iaf jag bli. Så nåt lite matigare i smörgåsväg är säkert uppskattat.

Vid närmare eftertanke på den saken... Om ni tänker köra på afternoon tea, varför inte skippa smörgåstårtan helt och hållet (den är ju ändå lite malplacerade bland engelska sötsaker och varma drycker) och istället göra en selektion med brittiska trekantssmörgåser med olika klassiska fyllningar? Det, ihop med scones och de söta kakorna blir ju ett klockrent afternoon tea party.

• FruNovember

Ja, tack! det som står i trådstarten är ställets meny som jag bara klistrat in, så en hel del modifiering blir det.. Massa tack för tipset, ide om fyllningar emottages tacksamt! man kanske ska löpa linan ut och ha engelsk lord som klädkod?

• hsmamma

Vi ska ha samma typ av bröllop, dock i hyrd lokal och baka det mesta själva

Svar på tråden Skulle följande kännas snålt?