• Anonym (förvirrad)

Tvekan...

Hur vanligt är det att man ibland tvekar/funderar kring det att man ska gifta sig? Med 4 månader kvar till bröllop, borde man inte vara nästintill lycklig hela tiden? Känna sig superkära och bara ha glada bröllopstankar? Ibland när vi bråkat händer det att jag blir orolig över om det verkligen är vi som ska gifta oss. Mycket oftare känns det såklart helt rätt, och jag menar inte att jag inte tycker att man bör bråka ibland, vi småsurar och bråkar rätt ofta, men blir lika fort sams = en sund relation tycker jag. Men ibland, någon gång, händer det att vi bråkar om saker som gör att jag funderar på om vi inte har lite för olika värderingar i grunden....

Kommer aldrig att gå att förklara helhetsbilden i ett inlägg här, såklart, så jag ställer bara frågan: hur vanligt/ovanligt är det att man har second thoughts med 4 månader kvar till bröllop?

• Svar på tråden Tvekan...
  • Chicita

Mina tankar när det började närma sig var först:
    - Om jag hade vetat att det var så här mycket jobb så hade jag aldrig gått med på att gifta mig...

Sen dog mamma inte fullt 2 månader före bröllopet. Och det var för hennes skull som vi valde detta datum istället för att vänta längre och få det datumet vi helst ville ha...
    Så då kom tankarna:
    - Jaha nu kan vi lika gärna blåsa av allt då... Orkar inte stå där och flina och se glad ut.
    och
    - Vill han fortfarande gifta sig nu? Eller vill han blåsa av det när han inte har någon anledning att gifta sig längre?

Men självklart var det här bara tankar.
    Jag tror att alla får kalla fötter av någon anledning.
    För stor fest.
    För liten fest
    Vi skulle ha rymt
    Vi skulle ha firat med familjen istället
    osv...  

• Anonym (förvirrad)

Men när jag läser dina rader Chicita, ser jag att de olika exemplen på kalla fötter som du beskriver rör sig om omständigheter såsom festens storlek, gästerna, tragiska händelser etc. Men om de kalla föttern/tankarna rör själva vi:et, eller den man ska gifta sig med ex. "går det verkligen att vara ihop i längden om man har så olika grundliga värderingar?" etc.. är det ändå "bara" "kalla fötter" då eller bör man oroa sig ? Det fastnar jag i att fundera kring.

• Chicita
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-03-31 23:03:13 följande:
    Men när jag läser dina rader Chicita, ser jag att de olika exemplen på kalla fötter som du beskriver rör sig om omständigheter såsom festens storlek, gästerna, tragiska händelser etc. Men om de kalla föttern/tankarna rör själva vi:et, eller den man ska gifta sig med ex. "går det verkligen att vara ihop i längden om man har så olika grundliga värderingar?" etc.. är det ändå "bara" "kalla fötter" då eller bör man oroa sig ? Det fastnar jag i att fundera kring.
    Jag drog bara några vanliga exempel nu...
    Men att man börjar fundera i mer djupgående banor när det börjar närma sig är inte konstigt.
    Oavsett vad som utlöser funderingarna 
  • Daludd

Jag vet vilken känsla du pratar om, den där... ilande känslan i magen av att man liksom inte hör ihop med den här personen eftersom man får nästan obehag av något dom säger... typ man pratar om barnuppfostran och så tycker man olika saker och så är det så gravt olika att det är helt oacceptabelt - för båda!
    Eller?

Jag måste säga att jag haft den nångång med min nuvarande, men mest tidigt i relationen innan jag intuitivt visste vad hon menade, mer vem hon var (och då var vi ändå bästa vänner innan - det tar TID att lära känna någon). Att jag haft det några gånger påverkar inte mig så mycket... däremot, med tidigare förhållanden, hade jag de känslorna då och då i bråk, för ofta... Det handlar nog om att kunna känna att skillnaden handlar om en sakfråga, som man kan klara av att kompromissa i trots att man tycker olika. Om det handlar mer om.. vem partnern egentligen ÄR, hens essens så att säga, så är det ju sjukt mycket obehagligare.

Däremot, ibland har man ju bråk som i stunden känns som att det ALDRIG kommer bli bra igen. Det är ju inte så konstigt, en egen osäkerhet, som jag tycker försvunnit med åren, eftersom man vis av erfarenhet vet att det blir det visst det, om 20 minuter är jag förälskad igen även om jag skulle kunna strypa henne nu! ;)

Jag har nog bara en sån grej kvar som ger mig obehaget, och det är mest ett hjärnspöke jag odlar själv i stil med "tänk om hon egentligen är ett stort jävla svin eftersom hon tycker så här i en fråga och det kanske betyder att hon egentligen tycker SÅ HÄR i en annan fråga och och och" ... och så har jag målat upp värsta monstret. Nåt mönster jag har för att "skydda" mig själv, som jag får hantera bäst det går och det händer som sagt väldigt sällan. Jag är ganska hård på så vis, kräver rätt mkt av min omgivning när det gäller att göra rätt, vara rätt osv. Måste ibland lära mig tolerera människors tillkortakommanden i sin person.

Vad tror du om det här, känns det som att det kan vara lite så att det kanske är mer uppmålande av ännu vidare meningsskiljaktigheter, att du kanske inte är så tolerant mot andras fel... eller finns det sidor hos din partner som är "dealbreakers" ? 

• Anonym

Ibland...kanske jag tänker som du..
    Fast inte att vi har så olika värderingar..
    Utan, jag kommer faktiskt spendera resten av mitt liv med denna man.. Och där blir jag ibland lite fundersam. Men inte mer än så, jag vill ju det här :)

• Sara 120707

Sånt poppar upp i mitt huvud lite då och då, tror det är vanligt och helt normalt att fundera lite extra innan man binder sig.

Det som gör mig säker är när det händer något roligt/tråkigt så är han den första jag vill ringa och berätta det för. Eller bara för mig att känna efter hur det skulle kännas att inte somna brevid honom varje kväll.

Vi är inte lika någonstans men vi har samma stora värderingar i livet (familj/boende/...etc) och han är mitt stöd i tillvaron, han är den jag kan gråta hos på kvällen när jag mår dåligt och han är den jag skrattar mest med.

Han hjälper mig att inte ta mig själv på så stort allvar, han får mig att bli en bättre människa och han får mig att känna mig trygg.

• Anonym (förvirrad)
    Daludd skrev 2012-03-31 23:14:40 följande:
    Jag vet vilken känsla du pratar om, den där... ilande känslan i magen av att man liksom inte hör ihop med den här personen eftersom man får nästan obehag av något dom säger... typ man pratar om barnuppfostran och så tycker man olika saker och så är det så gravt olika att det är helt oacceptabelt - för båda!
    Eller?

Jag måste säga att jag haft den nångång med min nuvarande, men mest tidigt i relationen innan jag intuitivt visste vad hon menade, mer vem hon var (och då var vi ändå bästa vänner innan - det tar TID att lära känna någon). Att jag haft det några gånger påverkar inte mig så mycket... däremot, med tidigare förhållanden, hade jag de känslorna då och då i bråk, för ofta... Det handlar nog om att kunna känna att skillnaden handlar om en sakfråga, som man kan klara av att kompromissa i trots att man tycker olika. Om det handlar mer om.. vem partnern egentligen ÄR, hens essens så att säga, så är det ju sjukt mycket obehagligare.

Däremot, ibland har man ju bråk som i stunden känns som att det ALDRIG kommer bli bra igen. Det är ju inte så konstigt, en egen osäkerhet, som jag tycker försvunnit med åren, eftersom man vis av erfarenhet vet att det blir det visst det, om 20 minuter är jag förälskad igen även om jag skulle kunna strypa henne nu! ;)

Jag har nog bara en sån grej kvar som ger mig obehaget, och det är mest ett hjärnspöke jag odlar själv i stil med "tänk om hon egentligen är ett stort jävla svin eftersom hon tycker så här i en fråga och det kanske betyder att hon egentligen tycker SÅ HÄR i en annan fråga och och och" ... och så har jag målat upp värsta monstret. Nåt mönster jag har för att "skydda" mig själv, som jag får hantera bäst det går och det händer som sagt väldigt sällan. Jag är ganska hård på så vis, kräver rätt mkt av min omgivning när det gäller att göra rätt, vara rätt osv. Måste ibland lära mig tolerera människors tillkortakommanden i sin person.

Vad tror du om det här, känns det som att det kan vara lite så att det kanske är mer uppmålande av ännu vidare meningsskiljaktigheter, att du kanske inte är så tolerant mot andras fel... eller finns det sidor hos din partner som är "dealbreakers" ? 
    Känner inte igen mig till 100% men mycket. Det är lite likt för mig som för dig, just det där att man kan känna "men hjälp, om han kan tycka sådär, hur ser han då egentligen på människor,.. och skulle han då kunna... " =P Vi har i grunden i stort sett varsin färg gällande politik, så det är ju en av de stora "värderingsskillnaderna" jag tänker på. Som oftast i vardagen märks det inte, men så fort man kommer in på nått som handlar lite om den typen av värderingar så märks det ju däremot jättetydligt istället. Och jag funderar ibland - som nu då efter ett bråk idag - på hur smart det egentligen är att gifta sig med den stora olikheten i grunden...

Har inga tveksamheter kring mina eller hans känslor...
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2012-03-31 23:15:29 följande:
    Ibland...kanske jag tänker som du..
    Fast inte att vi har så olika värderingar..
    Utan, jag kommer faktiskt spendera resten av mitt liv med denna man.. Och där blir jag ibland lite fundersam. Men inte mer än så, jag vill ju det här :)
    Skönt att höra att fler tvekar och funderar ibland. För mig är det inte så mycket kring det du beskriver. Jag blir glad över tanken på att vi ska leva ihop bara vi för alltid... förutom de stunder då jag alltså kommer på hur olika vi egentligen är i värderingar/politik etc, då jag börjar tveka på hur hållbart det är då =P
  • Anonym (förvirrad)
    Sara 120707 skrev 2012-03-31 23:18:41 följande:

Sånt poppar upp i mitt huvud lite då och då, tror det är vanligt och helt normalt att fundera lite extra innan man binder sig.

Det som gör mig säker är när det händer något roligt/tråkigt så är han den första jag vill ringa och berätta det för. Eller bara för mig att känna efter hur det skulle kännas att inte somna brevid honom varje kväll.

Vi är inte lika någonstans men vi har samma stora värderingar i livet (familj/boende/...etc) och han är mitt stöd i tillvaron, han är den jag kan gråta hos på kvällen när jag mår dåligt och han är den jag skrattar mest med.

Han hjälper mig att inte ta mig själv på så stort allvar, han får mig att bli en bättre människa och han får mig att känna mig trygg.

Skönt att höra att andra kan tveka med =) Men... när jag läser det du skriver sen tvekar jag ännu mer istället. Jag är osäker på om jag känner sådär som du beskriver... ibland känns det så, ibland inte.
  • knyttan
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-03-31 23:27:44 följande:
    Känner inte igen mig till 100% men mycket. Det är lite likt för mig som för dig, just det där att man kan känna "men hjälp, om han kan tycka sådär, hur ser han då egentligen på människor,.. och skulle han då kunna... " =P Vi har i grunden i stort sett varsin färg gällande politik, så det är ju en av de stora "värderingsskillnaderna" jag tänker på. Som oftast i vardagen märks det inte, men så fort man kommer in på nått som handlar lite om den typen av värderingar så märks det ju däremot jättetydligt istället. Och jag funderar ibland - som nu då efter ett bråk idag - på hur smart det egentligen är att gifta sig med den stora olikheten i grunden...

Har inga tveksamheter kring mina eller hans känslor...
    Jag kanske kan trösta dig med att jag är uppvuxen med två människor som inte bara röstar på olika partier i olika block, utan dessutom båda två har varit komunalpolitiker under stora delar av min uppväxt och därigenom suttit i komunfullmäktige samtidigt, men på på olika sidor! De är fortfarande gifta efter drygt trettio år, det kunde bli lite heta debatter vid middagsbordet hemma, speciellt i valtider, men jag kan inte påstå att jag har tagit någon skada... möjligtvis är jag lite mer debattglad än de flesta andra (om man nu har missat det här på forumet Tungan ute)
  • Anonym (förvirrad)
    knyttan skrev 2012-03-31 23:43:57 följande:
    Jag kanske kan trösta dig med att jag är uppvuxen med två människor som inte bara röstar på olika partier i olika block, utan dessutom båda två har varit komunalpolitiker under stora delar av min uppväxt och därigenom suttit i komunfullmäktige samtidigt, men på på olika sidor! De är fortfarande gifta efter drygt trettio år, det kunde bli lite heta debatter vid middagsbordet hemma, speciellt i valtider, men jag kan inte påstå att jag har tagit någon skada... möjligtvis är jag lite mer debattglad än de flesta andra (om man nu har missat det här på forumet Tungan ute)
    Hehe jo... jag kan känna det med att det ju blir mer i valtider ex. Men så blir det också ibland gällande inköp till barnen och så, vi har lite olika syn på pengar och hur mycket man bör spendera dem t.ex. Sen är kruxet att han har två barn sedan innan, medan vi inte har några gemensamma ännu... och lite ibland kan jag känna attityden "mina barn, mina regler" medan jag tänker att "vårt hem, våra regler" och att vi bör ha lite gemensamma värderingar kring just barnuppfostran etc ändå. De bor trots allt här varannan vecka och jag är lika (så mycket man nu kan vara det utan att vara biologisk förälder) involverad i deras liv som han, både känslomässigt och praktiskt... så det funkar ju inte i längden om det ändå ska vara "de" och så ska jag vara "extra" vid sidan av på nått vis... om du/ni hänger med.

Men ja, idag känns det bättre, som vanligt efter bråk. Samtidigt är det just det som oroar mig. Att man kanske släpper för lätt på saker nu när man tycker om varandra mycket, medan det kanske då kan visa sig om nått år som gifta att man var för olika trots allt ... men ja, jag vet inte, jag kanske tänker för mycket =P
  • zabina

Vad jag har förstått så är det naturligt att tveka inför bröllop. Helt plötsligt bli framtiden så stor och obegriplig. Det är lätt att glömma bort att framtiden egentligen bara är dagar precis som den här.  Ett förhållande är inte gratis oavsett om man är gift eller inte. Det är en ständig dans av ge och ta. Man måste kämpa för att hålla relationen levande.

Jag ska också gifta mig med en man som är väldigt olik mig. Vi är som natt och dag på de flesta områden. Men vi kämpar ständigt för att hitta de där sakerna som gör att vi ändå hör ihop. Vi träffades inte igår. Det finns uppenbarligen en anledning till att vi varit tillsammans såhär länge. Det finns en anledning till att vi bestämde oss för att gifta oss. Mina råd till dig är:

1. Försök att fokusera på de saker ni faktiskt har gemensamt och lyft upp dem.
    2. Slappna av! Kalla fötter är naturligt! Det är ett bevis på att man faktiskt tar äktenskapet seriöst. Du går ju uppenbarligen inte in i det här med tanken "om det inte fungerar är det bara att skilja sig".
    3. Försök att sätta er ner och reda ut allt som du funderar på. Hur ni ska göra med barn och ekonomi och alla de här sakerna. Var kan ni ge och var kan ni ta? Många gånger pratar man bara om sådana saker när man grälar. Försök att bestämma en planeringskväll istället där ni äter god mat, dricker lite vin och pratar om olika lösningar. Acceptera varandras olika känslor och åsikter och försök hitta vägar runt.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp i alla fall!

• Anonym (förvirrad)
    zabina skrev 2012-04-01 14:42:16 följande:
    Vad jag har förstått så är det naturligt att tveka inför bröllop. Helt plötsligt bli framtiden så stor och obegriplig. Det är lätt att glömma bort att framtiden egentligen bara är dagar precis som den här.  Ett förhållande är inte gratis oavsett om man är gift eller inte. Det är en ständig dans av ge och ta. Man måste kämpa för att hålla relationen levande.

Jag ska också gifta mig med en man som är väldigt olik mig. Vi är som natt och dag på de flesta områden. Men vi kämpar ständigt för att hitta de där sakerna som gör att vi ändå hör ihop. Vi träffades inte igår. Det finns uppenbarligen en anledning till att vi varit tillsammans såhär länge. Det finns en anledning till att vi bestämde oss för att gifta oss. Mina råd till dig är:

1. Försök att fokusera på de saker ni faktiskt har gemensamt och lyft upp dem.
    2. Slappna av! Kalla fötter är naturligt! Det är ett bevis på att man faktiskt tar äktenskapet seriöst. Du går ju uppenbarligen inte in i det här med tanken "om det inte fungerar är det bara att skilja sig".
    3. Försök att sätta er ner och reda ut allt som du funderar på. Hur ni ska göra med barn och ekonomi och alla de här sakerna. Var kan ni ge och var kan ni ta? Många gånger pratar man bara om sådana saker när man grälar. Försök att bestämma en planeringskväll istället där ni äter god mat, dricker lite vin och pratar om olika lösningar. Acceptera varandras olika känslor och åsikter och försök hitta vägar runt.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp i alla fall!
    Tack för ditt fina inlägg =) Och jo, vi har många plus ihop också! T.ex. bråkar vi aldrig om sånt som många par annars bråkar om ex. städning (båda gillar att ha rent och det blir per automatik den som har tid och möjlighet som råkar ta disken, tvätten eller liknande just den gången - guld värt!) etc. Medan vi är väldigt olika politiskt ex. Jag är lite sådan där med att när jag blir ledsen blir allt så väldigt mörkt, så dina råd om att istället komma ihåg och lyfta de bra sakerna är ett bra råd.

Vi har insett det nu också, att vi kanske behöver sätta oss ner och bestämma några slags "regler" när det gäller (hans) barnen också. Ekonomin har vi pratat igenom väldigt noga redan sedan förut, likt det du föreslog. Sen är det ju så, att både han och jag tar äktenskapet på allvar, vi vill verkligen inte att det ska sluta i skilsmässa - och därför är jag väl extra eftertänklig.
  • Joli84

Jag tror alla par har sina likheter och olikheter! Alla människor är individer. Även om man efter att ha levt med någon i flera år liksom smälter samman lite smått så är man ju fortfarande en egen individ - och det är ju bra! För hur skulle det se ut om folk bara kunde bli kära i de som är exakt som en själv? Ensamt.

Och jag tror inte alls att det är ovanligt att såna här funderingar dyker upp.. inte alls! Tvärtom kan det ju vara nyttigt att man tänker efter. En del gör nog saker av bara farten för att det förväntas att två som lever ihop att förr eller senare gifter man sig, och efter det skaffar barn... Det finns ju ibland en outtalad "mall" att gå efter i vårt samhälle. Om kör man på utan att tänka efter så kanske man står där en dag och undrar vad som hände eller inser att man inte alls vill vara där man är!

Men om tankarna dyker upp och man blir frustrerad över att inte veta vad man egentligen känner och det är svårt att sortera ut hjärnspöken från det som man är en varnande magkänsla så tycker jag att man kan försöka lita lite på sig själv. "Jag har valt den här mannen/kvinnan av en anledning. Vi bestämde att gifta oss av en anledning. Inte därför att det förväntades av oss, utan för att vi ville. För i grund och botten, om det verkligen var så fel, hade jag verkligen gått med på det då? Hade vi genomfört det om vi egentligen kände att det inte funkade?"

Sedan kanske det är så svårt att tyda sina känslor att man inte kan, och då tycker jag man kör på med det som för stunden känns rätt och hoppas på att känslorna rätar ut sig så småning om. För man måste allt vara bra envis och förtrycka sina känslor om man lyckas gå hela livet med fel partner. Sånt brukar visa sig. Så man får lita på sina känslor.

Svar på tråden Tvekan...