• FruSSE

Camebridge viktprogram någon som testat?

Jag testade det. 6:e dagen hamnade jag på sjukhus och fick näringsdropp och skäll.
    Känner dock många som gått ner bra i vikt med Cambridge så jag vettefanken vad som hände i mitt fall. Mådde skit i vilket fall så aldrig mer för min del.

Jag kan ge dig ett alternativ som jag lovar att du både kommer att må bättre av och gå ner i vikt med :)

Frukost kl 07: 75 g kesella lätt (det går bra med den vanliga med men den är väldigt tjock i konsistensen) 30 g bär
    Tidigt mellanmål kl 09: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Lunch kl 12: 20 g fullkornsbulgur/-ris som du kokar, 100 g nötfärs/biff/kyckling/ kotlett, sallad & grönt
    Sent mellanmål kl 15: Antingen kesella+bär enligt ovan eller gröt enligt ovan
    Middag kl 18: 150 g sötpotatis/vanlig potatis, 75 g tonfisk/torsk/lax, sallad & grönt (ärtor är gott till)
    Kvällsmål kl 21: kesella+bär enligt ovan eller havregrynsgröt enligt ovan

Krydda gärna maten, drick mycket vatten, var sparsam med saltet och bären i kesellan kan du byta ut/piffa till med kardemumma/ 0,5 banan/ rivet äpple t.ex.

Så här äter du från söndag-fredag. På fredag byter du ut middagen mot valfri middag och på lördagen äter du vad du vill.

Lycka till! 

• FruSSE

Kesella är väldigt proteinrikt. Det beror ju lite på vilken yoghurt du menar, ofta är yoghurt sockrat. 
    Man kan byta ut kesellan mot minikeso om man tycker det funkar bättre :)

Just nu äter jag kesella med barnmats-blåbär i :P Lillan sover och jag ville inte väsnas med frysen, bären och mikron då. Det funkar bra det med :) Skulle kunna tänka mig att även mangon m.fl sådana burkar skulle funka.

Eftersom att du ska äta så lite (beror ju på hur man ser det) så kan man inte höfta. Om du ska ha 20 g och höftar så att det råkar bli 30 g så är ju det visserligen bara 10 g mer än vad du skulle ha, men rent procentmässigt är det 50% mer.
    Lite meckigt, men man lär sig snart och då går det lätt :)  

• FruSSE

Anledningen till att Cambridge ger sådana resultat är för att kroppen hamnar i svält. Så fort ni äter någonting sen så går det direkt till lagringsdepåerna. Det är en omöjlig ekvation. 

Jag har ätit så här i ett par månader nu och framför allt mår jag strålande!
    Totalt det senaste halvåret har jag gått ner 26 kilo (sen har jag byggt muskler med, och muskler väger mer än fett).
    Min mamma och hennes man gick på den här kosthållningen och gick ner 4 respektive 5 kg första veckan (vatten och sånt visserligen). Sen har de vardera gått ner mellan 0,8 och 3 kg per vecka.

Det bästa av allt är att man känner sig smal! Magen är aldrig uppblåst längre och jag känner mig bekväm i tighta kläder även om jag nu är en storlek 40 i byxor (38 på överkroppen). 

Jag tänker inte predika om det, det är ändå som sagt en ganska krävande kosthållning kan tyckas. Äta ofta och väga och sådär. Men det är verkligen värt det :)
    Man kan prova i två veckor och sen kommer man inte kunna gå tillbaka ;p 

• FruSSE
    Jonkne skrev 2012-04-03 07:09:26 följande:
    Får man dricka kaffe och te under den här dieten?
    Kanske bättre att pröva den istället, hörde att man får inte träna när man äter Camebridge häller.....inte för att jag tränar mycket men ett par gånger i veckan försöker jag hålla :o)
    Självklart får du det :) 
    Men jag skulle väl egentligen inte kalla det för diet. Det är en kosthållning och det bästa med den är att man lär sig att äta "som man ska". När man sen har gått ner det man vill så sitter tankesättet och man vet hur lite som behövs för att man ska "klara sig" tills nästa mål. Då kommer man lätt att kunna hålla vikten även om man inte väger maten och då kommer man att kunna äta vad som helst (inom rimliga gränser).

Om man styrketränar eller cardiotränar ordentligt så kan man med fördel ta en proteinshake till ett eller båda mellanmålen.

Ett tips är att ha läkerol hemma i något skåp. Det kvittar hur motiverad man är, man kommer att bli sugen på onyttigheter. Vissa dagar är bara hemska, även om man inte annars är godissugen. Då är det perfekt med ett par läkerol - till kaffet eller till kvällen. Se bara till att lämna påsen i skåpet. Plocka ut 2-3 stycken och njut av varenda en istället :)
    Mycket bättre än att "fall dit" på något annat!
  • FruSSE
    AnnL skrev 2012-04-03 07:20:38 följande:
    Jag har tappat 14cm i midjan sedan årsskiftet genom att äta precis vad jag vill men har bytt ut frukosten och lunchen mot Herbalife, förutom det äter jag vanlig middag och 2-3 mellanmål. Har fikat när jag varit på kalas och aldrig nekat mig själv något jag varit sugen på. Genom att äta 5-6ggr/dag tappade jag sötsuget eftersom. Det bästa är att jag aldrig är hungrig utan äter typ hela tiden men ändå tappar fett, vågen visar 6kg ner men då är det 5kg fett och 1kg muskler (har gjort en kroppsscanning) så det beror på vad man vill gå ner, jag vill inte svälta mig och för allt i världen inte tappa mina muskler. Man måste hitta det som fungerar för en själv.
    Helt rätt! Man ska äta sig ner i vikt!

Och bra jobbat :D  
  • FruSSE
    Jonkne skrev 2012-04-04 21:02:22 följande:
    Köpte en matvåg på vägen hem från jobbet idagSkrattande nu ska det vägas mat!!
    Börjar på mån...känner mig själv, det blir lite svår under påskenObestämd
    Ja, det är samma här. Men det är okej. Jag "unnar" mig påsken. Lika bra att ha gott samvete och må gott på bestämda tider än att förbjuda sig själv och sen må dåligt för att man "fuskar".

Jag brukar köpa icas egna tonfisk i vatten. Den burken innehåller precis 150 g tonfisk, så jag väger hälften i en matlåda som jag stoppar i kylen och resten åker ner i stekpannan (jag steker tonfisken med lite citronpeppar för jag har lite svårt för smaken annars). Då har man ju redan morgondagens mat färdigvägd :) (Har en våg där man kan ställa t.ex en skål och sen "nolla" och hälla saker i. Det är toppen!)

Ytterligare ett tips är att skära potatisen i många små bitar så går det fort att koka :)

Ha en trevlig påsk och lycka till sen!

Skriv gärna hur det går när du kommit igång :D

• FruSSE
    Jonkne skrev 2012-04-06 10:32:34 följande:

Ha,ha...vägde upp lite bulgur, galet lite....jag brukar äta typ 10 gr så mycket....inte konstigt att man inte går ner i vikt.....

Men på mån så tänker jag köra...FruSSE....vi får av rapportera 1 gång i vecka och peppa varandra :o)

Hehe ja, sen har jag hört av min mor att det tydligen skiljer vilken sorts bulgur man har. Jag köper Druvans fullkornsbulgur och då är 20 g ungefär en halv dl. 
    Men 20 g bulgur som man kokar, 100 g nötfärs och så fyller man på med grönt och sallad tills man blir mätt. Och det blir du, det lovar jag :D
    Jag brukar ha tallriken full när jag lagt upp det, så även om det ser lite ut så är det alldeles tillräckligt. (Första veckan räknar man minutrarna tills nästa mål redan efter en timme dock. Men det går över sen så man får försöka stå ut) 
  • FruSSE

Jonkne: Mät! 
    Ibland står vågen still men centimetrarna försvinner. Speciellt i början för med nytt kostschema kommer ofta ny typ av motion och då tar det några veckor medan kroppen skaffar muskler utifrån det. Och muskler väger mer än fett.
    Jag vet att det är psykologiskt - man behöver se vågen komma ner. Men när man tänker en stund på det så är det ju ganska självklart att det viktigaste är vad kroppen består av.

Sen (känsliga läsare varnas) efter din första ätardag någon gång så töms tarmen. Du får tänka på att just i början så håller kroppen i allt. Så snart den lär sig att maten kommer regelbundet och att det inte är svält (ätardagen) så kommer den att släppa ifrån sig. Och då tappar du kilon där.

Jag har sedan i augusti gått ner 27 kg och 20 cm runt midjan. Fantastiska resultat på 8 månader (speciellt med tanke på att jag varit sjuk två gånger plus att jag skippade all träning och kostrestriktion hela december). Ändå har jag suttit hela tiden och tyckt att "det händer ju inget!".
    Fortfarande tänker jag så och måste då påminna mig om att det gör ju det - det händer hela tiden. Jättemycket!

Den svåraste biten med att gå ner i vikt, och som man stöter på oavsett vilken "diet" man testar är att det krävs kontinuitet för att tappa vikt. Vad du än påbörjar måste du hålla dig till det.

Kämpa på!
    (ps. nu kommer det fina vädret och då vill man ju ut bara för att få vara ute, då kommer liksom motionen lite på köpet ;)) 

• FruSSE

(förresten kan jag flika in att min mamma nu gått på den här kosthållningen i 6 veckor och tappat 8 kg. Hon som säger sig ha provat allt och som inte går ner av nåt)

• FruSSE
    Jonkne skrev 2012-04-24 07:44:36 följande:
    Ok....-1 kg på 2 veckor?! tränat 5-6 pass/veckan....ska det gå så här lååångsamt.
    Vad ska jag göra? Nu är bröllopet bara dryga 2v bort.....Gråter
    Har du mätt?
    Ta det lite lugnt med träningen också . Träning är stress för kroppen. 4 pass per vecka kanske kan vara bättre, så att du får lite vila mellan gångerna med :) 
  • FruSSE
    Camilla837 skrev 2012-05-23 19:18:56 följande:
    Tycker det du skriver låter jättebra ovh tänkte att jag skulle pröva det. Det jag undrar är vad som menas med ät vad du vill på lördagen? pizza? eller ska det fortfarande vara nyttigt?
    Nej ät du pizza om du vill. Men kanske inte varje lördag. Men om du är extra sugen någon gång så visst. 
    Det där märker du snabbt själv för om du går ner på veckorna och sen upp det du gick ner på helgen så att du på det stora hela står kvar på samma vikt hela tiden - då äter du för mycket på ätardagen :) 
  • FruSSE

Ooh, postade lite snabbt. Tänkte säga också att man kan dela pizzan på hälften, frysa in halva och sedan göra en god sallad att ha till pizzan. Då slipper man bli sådär proppmätt, men man får ändå njuta av god pizza :D

Svar på tråden Camebridge viktprogram någon som testat?