• Jonkne

Camebridge viktprogram någon som testat?

Jag börjar känna panik, jag är helt inne i en "ful" fas just nu och typ spyr på mig själv.
    Känner mig inte alls i bröllpsform och funderar nu på att testa en cambridge kur på 12-14 dagar känner att jag måste göra något och det är nu!!
    Och jag gifter mig om 5 v!!! Någon som har erfarenhet eller vill hänga på.....tänkte börja på mån den 9 april :o)

• Svar på tråden Camebridge viktprogram någon som testat?
  • FruSSE

Jag testade det. 6:e dagen hamnade jag på sjukhus och fick näringsdropp och skäll.
    Känner dock många som gått ner bra i vikt med Cambridge så jag vettefanken vad som hände i mitt fall. Mådde skit i vilket fall så aldrig mer för min del.

Jag kan ge dig ett alternativ som jag lovar att du både kommer att må bättre av och gå ner i vikt med :)

Frukost kl 07: 75 g kesella lätt (det går bra med den vanliga med men den är väldigt tjock i konsistensen) 30 g bär
    Tidigt mellanmål kl 09: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Lunch kl 12: 20 g fullkornsbulgur/-ris som du kokar, 100 g nötfärs/biff/kyckling/ kotlett, sallad & grönt
    Sent mellanmål kl 15: Antingen kesella+bär enligt ovan eller gröt enligt ovan
    Middag kl 18: 150 g sötpotatis/vanlig potatis, 75 g tonfisk/torsk/lax, sallad & grönt (ärtor är gott till)
    Kvällsmål kl 21: kesella+bär enligt ovan eller havregrynsgröt enligt ovan

Krydda gärna maten, drick mycket vatten, var sparsam med saltet och bären i kesellan kan du byta ut/piffa till med kardemumma/ 0,5 banan/ rivet äpple t.ex.

Så här äter du från söndag-fredag. På fredag byter du ut middagen mot valfri middag och på lördagen äter du vad du vill.

Lycka till! 

• Jonkne

Det lät juh gott :o) Men är kessella bättre är yougurt?
    Stod du och vägde allt då eller höftade du lite?

• FruSSE

Kesella är väldigt proteinrikt. Det beror ju lite på vilken yoghurt du menar, ofta är yoghurt sockrat. 
    Man kan byta ut kesellan mot minikeso om man tycker det funkar bättre :)

Just nu äter jag kesella med barnmats-blåbär i :P Lillan sover och jag ville inte väsnas med frysen, bären och mikron då. Det funkar bra det med :) Skulle kunna tänka mig att även mangon m.fl sådana burkar skulle funka.

Eftersom att du ska äta så lite (beror ju på hur man ser det) så kan man inte höfta. Om du ska ha 20 g och höftar så att det råkar bli 30 g så är ju det visserligen bara 10 g mer än vad du skulle ha, men rent procentmässigt är det 50% mer.
    Lite meckigt, men man lär sig snart och då går det lätt :)  

• augustesen

Jag körde cambridge av och på under x-antal månader. Visst man går ner..men man går snabbt upp dom igen när man bara kör en kortare period. Körde av och på i några månader och gick ner 17 kg, gick upp 7 av dom igen under 6 månader. Sen körde jag 2 veckor och gick ner 5 kg..gick upp dom under kommande två veckorna. Jag äter nyttigt och tränar 6 dagar i veckan så det är inte så att jag gick upp för att jag äter snabbmat och ligger på soffan. Så tror tyvärr inte 2 veckor gör så mycket - om du inte gör det precis innan :p

Inget jag rekommenderat rent allmänt men ersätta lunchen kan ju vara ett förslag och det är ju inte "farligt".

• Lillan
    FruSSE skrev 2012-04-02 14:24:55 följande:
    Jag testade det. 6:e dagen hamnade jag på sjukhus och fick näringsdropp och skäll.
    Känner dock många som gått ner bra i vikt med Cambridge så jag vettefanken vad som hände i mitt fall. Mådde skit i vilket fall så aldrig mer för min del.
    Det låter ju som en sund diet faktiskt! Hur länge har du hållt på och vilka resultat har du fått?
    Jag ska gifta mig i slutet på Juni och skulle behöva tappa ett par kg tills dess.. Träningen har jag iaf kommit igång med :)
  • hjgs

Jag gick på ren kur i 11 veckor hade planerat att köra i 12 veckor. Gick ner 36 kilo ett år senare har jag inte gått upp dom tror det gäller att använda det som en vanebrytare och sen lägga om livsstil i mitt fall behövde jag se snabba resultat för att hitta motivationen. Jag fick mycket yrsel och mot slutet rasade håret av mig, magen paja och det tog lång tid för den att återhämta sig. Så det funkar men det kan ha sitt pris, vet även de som mått kanon hela tiden. Tror att det viktigaste är att lyssna på kroppen och inte köra för länge.

• FruSSE

Anledningen till att Cambridge ger sådana resultat är för att kroppen hamnar i svält. Så fort ni äter någonting sen så går det direkt till lagringsdepåerna. Det är en omöjlig ekvation. 

Jag har ätit så här i ett par månader nu och framför allt mår jag strålande!
    Totalt det senaste halvåret har jag gått ner 26 kilo (sen har jag byggt muskler med, och muskler väger mer än fett).
    Min mamma och hennes man gick på den här kosthållningen och gick ner 4 respektive 5 kg första veckan (vatten och sånt visserligen). Sen har de vardera gått ner mellan 0,8 och 3 kg per vecka.

Det bästa av allt är att man känner sig smal! Magen är aldrig uppblåst längre och jag känner mig bekväm i tighta kläder även om jag nu är en storlek 40 i byxor (38 på överkroppen). 

Jag tänker inte predika om det, det är ändå som sagt en ganska krävande kosthållning kan tyckas. Äta ofta och väga och sådär. Men det är verkligen värt det :)
    Man kan prova i två veckor och sen kommer man inte kunna gå tillbaka ;p 

• augustesen

Låter väldigt vettigt, inte så mycket "diet" utan rätt vettig mat med gott mellanmål :)

Pulver är skit, fixar problemet tillfälligt men jag fick mest en sjuklig syn på mat - det är inte vettigt att tycka att äta mat är att synda, hej ätstörning. Nej ren kur rekommenderar jag inte nån även fast man vill gå ner snabbt :(

• Jonkne
    FruSSE skrev 2012-04-02 14:24:55 följande:

Jag kan ge dig ett alternativ som jag lovar att du både kommer att må bättre av och gå ner i vikt med :)

Frukost kl 07: 75 g kesella lätt (det går bra med den vanliga med men den är väldigt tjock i konsistensen) 30 g bär
    Tidigt mellanmål kl 09: 20 g fiberhavregryn (som du gör gröt på), några bär, 0,5 dl mjölk
    Lunch kl 12: 20 g fullkornsbulgur/-ris som du kokar, 100 g nötfärs/biff/kyckling/ kotlett, sallad & grönt
    Sent mellanmål kl 15: Antingen kesella+bär enligt ovan eller gröt enligt ovan
    Middag kl 18: 150 g sötpotatis/vanlig potatis, 75 g tonfisk/torsk/lax, sallad & grönt (ärtor är gott till)
    Kvällsmål kl 21: kesella+bär enligt ovan eller havregrynsgröt enligt ovan

Krydda gärna maten, drick mycket vatten, var sparsam med saltet och bären i kesellan kan du byta ut/piffa till med kardemumma/ 0,5 banan/ rivet äpple t.ex.

Så här äter du från söndag-fredag. På fredag byter du ut middagen mot valfri middag och på lördagen äter du vad du vill.

Lycka till! 
    Får man dricka kaffe och te under den här dieten?
    Kanske bättre att pröva den istället, hörde att man får inte träna när man äter Camebridge häller.....inte för att jag tränar mycket men ett par gånger i veckan försöker jag hålla :o)
  • AnnL

Jag har tappat 14cm i midjan sedan årsskiftet genom att äta precis vad jag vill men har bytt ut frukosten och lunchen mot Herbalife, förutom det äter jag vanlig middag och 2-3 mellanmål. Har fikat när jag varit på kalas och aldrig nekat mig själv något jag varit sugen på. Genom att äta 5-6ggr/dag tappade jag sötsuget eftersom. Det bästa är att jag aldrig är hungrig utan äter typ hela tiden men ändå tappar fett, vågen visar 6kg ner men då är det 5kg fett och 1kg muskler (har gjort en kroppsscanning) så det beror på vad man vill gå ner, jag vill inte svälta mig och för allt i världen inte tappa mina muskler. Man måste hitta det som fungerar för en själv.

Svar på tråden Camebridge viktprogram någon som testat?