• thean

Mingelmat innan middagen, vad har ni för bra recept!

Söker efter realtivt enkla mingelmat/snittar eller vad det nu kan vara, som man kan bjuda på tillsammans med rosa champange innan själva middagen.

Det är en lite stund med mingel, tipspromenad, gästfotografering osv och då tänkte vi bjuda på kanske 3 olika aptitretare... men vad ska vi göra? (För denna grej lejer vi inte bort utan lagar själva).

Tack!

• Svar på tråden Mingelmat innan middagen, vad har ni för bra recept!
  • Brud072012

Tunnbrödsrullar är lätt och omtyckt, kan göras i ett par olika smaker som passar till champagne. Lätt att göra i förväg och bara skära upp innan serveringen. Vi ska servera jordgubbar till champagnen (sommarbröllop) mycket enklare blir det inte. Gästerna får ju inte bli för mätta heller innan maten.

• Elila

Vi gjorde tunnbrödssnittar när vi hade mingelfest för 60 pers hemma...

Vi gjorde ca 150 st och det tog knappt en timme... I ena hade vi cream cheese + basilika och i de andra hade vi cream cheese + soltorkadetomater = mycket gott, gick åt i ett nafs!

Lätt, enkelt och går att frysa tror jag så man kan göra dom innan :)

• thean

Ja tunnbrödsrullar låter ju smart och gott, för man skär dem i "stubbar" väl? =) Kanske kan ha två varianter på tunnbröd och jordgubbar också! Har man jordgubbar i skål eller är det trevligare på typ coctailpinne... Har man mycket tid över dagen innan  kanske man skulle doppa dem i choklad! Hmmm =))

• SkövdeSophie

Det är gott med räkröra på lantchips

• Koloratur
    Mitt tips är att du införskaffar Systrarna Eisenmanns Mingelmat. MASSOR av underbara recept!
  • Fästmön

Mingelmat är typ min favoritsyssla! Både att göra och äta =)

Jag gjorde häromdagen laxsnittar som var väldigt omtyckta - och superenkla att göra!

Blanda färskost med lagom mkt wasabi/pepparrotskräm och eventuellt lite creme fraiche.
    Skär upp kallrökt lax i lagom stora bitar (typ 1,5x3 cm kanske?)
    Lägg en klick av färskosten på varje laxbit och rulla ihop. 

Ät och njut =)

• thean
    PimPim83 skrev 2012-04-04 10:58:17 följande:
    Dessa osthjärtan brukar vara populära. :)

brollopsplanering.blogg.se/2010/february/osth...
    Åh det receptet sparar jag ner! =)
    Fästmön skrev 2012-04-04 11:39:07 följande:
    Mingelmat är typ min favoritsyssla! Både att göra och äta =)

Jag gjorde häromdagen laxsnittar som var väldigt omtyckta - och superenkla att göra!

Blanda färskost med lagom mkt wasabi/pepparrotskräm och eventuellt lite creme fraiche.
    Skär upp kallrökt lax i lagom stora bitar (typ 1,5x3 cm kanske?)
    Lägg en klick av färskosten på varje laxbit och rulla ihop. 

Ät och njut =)
    Tack, men har du något mer omtyckt? =) Har en man som vägrar rökt lax, eller ja lax i alla dess slag, och det är tyvärr inte min favvo heller... Men om du brukar göra mingelmat kanske du har nåt mer enkelt på lut? =)
  • Fästmön
    thean skrev 2012-04-04 19:45:13 följande:
    Tack, men har du något mer omtyckt? =) Har en man som vägrar rökt lax, eller ja lax i alla dess slag, och det är tyvärr inte min favvo heller... Men om du brukar göra mingelmat kanske du har nåt mer enkelt på lut? =)
    Alla gillar lax! =) Det är den mest omtyckta fisken som finns ju!

Ehm, det enklaste jag kommer på är att använda någon god prosciutto och fylla med någon god kräm baserad på färskost. Du kan exempelvis blanda färskosten med ajvar - mkt enkelt! 

Eller någon söt frukt med någon fårost! Typ fikon med chevré, eller rödbeta med chevrekräm.

Jag är ganska dålig på recept tyvärr, jag kör mkt på känn. Provsmakar mkt =) Lycka till! 
  • AnnL

Vi gör två olika sorters tunnbrödsrullar, en med lax och en med rökt renkött :)

Svar på tråden Mingelmat innan middagen, vad har ni för bra recept!