• Tinzi

tips på billiga blommor till tärnbuketterna?

Min väninna ska göra tärnbuketterna, så söker efter billiga blommor...några tips?

har hittat en sort jag tyckte var fin och enkel men vet inte vad de kostar...

• Svar på tråden tips på billiga blommor till tärnbuketterna?
  • daniiel

Brudslöja, på bilden, brukar vara bland de billigaste blommorna så vitt jag vet, men priset kan säkert variera och bero på många saker. Jättefint är det iaf.

Om du annars vet ungefär vilken prisklass och vilken färg du vill ha, men det inte är så viktigt just exakt vilka blommor det är i buketten, så kan du ju be en florist göra en bukett i den färgen i just den prisklassen :) Alltså ge den personen lite fria händer att hitta på något passande :)

• daniiel

Annars brukar väl nejlikor inte vara så dyra? Ja, även där kan väl säkert priset variera en del, men har fått för mig att de inte brukar vara de dyraste blommorna iaf. Det skulle väl säkert gå att blanda nejlikor med brudslöja.

• Tinzi
    daniiel skrev 2012-04-07 12:16:34 följande:
    Brudslöja, på bilden, brukar vara bland de billigaste blommorna så vitt jag vet, men priset kan säkert variera och bero på många saker. Jättefint är det iaf.

Om du annars vet ungefär vilken prisklass och vilken färg du vill ha, men det inte är så viktigt just exakt vilka blommor det är i buketten, så kan du ju be en florist göra en bukett i den färgen i just den prisklassen :) Alltså ge den personen lite fria händer att hitta på något passande :)
    jo fast det är min tärna som skall göra dom så jag ska köpa in blommorna och ekonomin är kritiskt så verkligen så billigt som möjligt :) men då ve tjag vad det heter :) tack.
    daniiel skrev 2012-04-07 12:22:25 följande:
    Annars brukar väl nejlikor inte vara så dyra? Ja, även där kan väl säkert priset variera en del, men har fått för mig att de inte brukar vara de dyraste blommorna iaf. Det skulle väl säkert gå att blanda nejlikor med brudslöja.

Bra tips! tack.
  • daniiel
    Tinzi skrev 2012-04-07 12:36:26 följande:
    jo fast det är min tärna som skall göra dom så jag ska köpa in blommorna och ekonomin är kritiskt så verkligen så billigt som möjligt :) men då ve tjag vad det heter :) tack.
    daniiel skrev 2012-04-07 12:22:25 följande:

Bra tips! tack.
    Hehe ja, jag såg det sen, missade det först, men då behöver du väl inte räkna in arbetet i priset heller? Utan ni köper bara blommor och så gör hon buketterna? Då blir det ju ännu billigare :)
  • Tinzi
    daniiel skrev 2012-04-07 12:38:53 följande:
    Hehe ja, jag såg det sen, missade det först, men då behöver du väl inte räkna in arbetet i priset heller? Utan ni köper bara blommor och så gör hon buketterna? Då blir det ju ännu billigare :)
    Ja precis :)
  • baby freeze

Så många brudslöja som behövs till en sådan bukett kan nog bli ett par slantar. Min kompis hade en sådan när hon var tärna, och den kostade 400kr. :-/ Men fråga kan man ju alltid, för de är väldigt fina.

Hortensia är en perfekt budgetblomma annars, eftersom man bara behöver en för att få en hel bukett. Blir jättevackert om man bara sticker ner en annan blomma tillsammans med den.

• baby freeze

Försökte lägga in en bild på en fin hortensiabukett, men det lyckades inte.

• augustesen

Mina tärnor kommer ha enbart brudslöja i deras buketter, dom kommer vara rätt stora och kosta 200:-/bukett.

Tycker det är riktigt snyggt och det är en stor fördel att dom är billiga :)

• FelizLane

När gifter ni er? Kanske finns nå blommor ute som kan passa?

• Tinzi
    FelizLane skrev 2012-04-08 20:32:21 följande:
    När gifter ni er? Kanske finns nå blommor ute som kan passa?
    Om 4 veckor :)
    augustesen skrev 2012-04-08 19:19:49 följande:
    Mina tärnor kommer ha enbart brudslöja i deras buketter, dom kommer vara rätt stora och kosta 200:-/bukett.

Vi köper nog ngt annat då, för 250:- st skulle de nämligen ta för att göra fina buketter m. rosor på blomsterhandeln,och det har vi inte råd med. Behöver ngt super billigt :)
  • passionsblomman
    Tinzi skrev 2012-04-09 12:34:29 följande:
    Om 4 veckor :)
    augustesen skrev 2012-04-08 19:19:49 följande:

Vi köper nog ngt annat då, för 250:- st skulle de nämligen ta för att göra fina buketter m. rosor på blomsterhandeln,och det har vi inte råd med. Behöver ngt super billigt :)
    Om budgeten är så tight, skulle jag rekommendera att välja en enda blomma till varje tärna. Då är det en fördel att at någon som är lite rejäl, så det inte blir totalt fjösigt. En enda stor, fin ros, kalla eller lilja tillexempel.

Det är ju så, att även om blomman i sig inte är dyr, så går det ju åt några stycken för att bygga en bukett, så ett tiotal blomstjälkar blir ju en slant, även om blomman ligger så lågt som 15-20 kr/st.

Brudslöjan är ju ett exempel där själva blomman faktiskt inte alls är så billig, och där det dessutom går åt en del för att få det där bulliga, kompakta uttrycket.

Ett sätt att få buketteform, om du inte vill ha en enda blomma bara, är att bygga bukettens stomme av blåbärsris och blad, och sedan bara ha tre väl utslagna anemoner eller germini i varje, då bör kostnaden krympa till 100-150 kr, beroende på vad din kompis ska ha för själva jobbet.

Har förresten din floristkompis inte något intresse av att ta fram förslag och vara den som är kreativ här? Hade jag varit din kompis och fått uppdraget att binda, hade jag helt klart själv skött kommunikationen och den kreativa processen-och även inköpen för den delen. Det är ju en fråga om yrkesstolhet och vilja att göra det personligt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tinzi
    passionsblomman skrev 2012-04-09 12:50:46 följande:
    Om budgeten är så tight, skulle jag rekommendera att välja en enda blomma till varje tärna. Då är det en fördel att at någon som är lite rejäl, så det inte blir totalt fjösigt. En enda stor, fin ros, kalla eller lilja tillexempel.

Det är ju så, att även om blomman i sig inte är dyr, så går det ju åt några stycken för att bygga en bukett, så ett tiotal blomstjälkar blir ju en slant, även om blomman ligger så lågt som 15-20 kr/st.

Brudslöjan är ju ett exempel där själva blomman faktiskt inte alls är så billig, och där det dessutom går åt en del för att få det där bulliga, kompakta uttrycket.

Ett sätt att få buketteform, om du inte vill ha en enda blomma bara, är att bygga bukettens stomme av blåbärsris och blad, och sedan bara ha tre väl utslagna anemoner eller germini i varje, då bör kostnaden krympa till 100-150 kr, beroende på vad din kompis ska ha för själva jobbet.

Har förresten din floristkompis inte något intresse av att ta fram förslag och vara den som är kreativ här? Hade jag varit din kompis och fått uppdraget att binda, hade jag helt klart själv skött kommunikationen och den kreativa processen-och även inköpen för den delen. Det är ju en fråga om yrkesstolhet och vilja att göra det personligt.
    Hej! Hon är inte florist eg utan har gått praktik i en blomsetrbutik några mån och därmed läst sig binda :)

Vår budget blev tightare än plaanerat, men vill ju ändå att dom skall ha nånting..och 250:- per bukett på blomsterbutiken blir dyrt, men om vi klarar oss på 400:- för allas är jag nöjd.

Så här ser min egna bukett ut, så gärna ngt som passar, däröfr jag tog burdslöha för att den är grön och min bukett skall ha lite sånt med.

Men får leta vidare då tror jag :)

• passionsblomman

Aha, jag vet inte varför jag fick för mig att hon var florist? Obestämd Måste blandat ihop det med någon annan blomtråd...

Men du, kolla de här olika blommorna:

Chrysanthemum

Detta är grön Chrysanthemum, en stor sort med en blomma som är typ 10 cm i diameter.

• Tinzi
    passionsblomman skrev 2012-04-09 15:38:34 följande:
    Aha, jag vet inte varför jag fick för mig att hon var florist? Obestämd Måste blandat ihop det med någon annan blomtråd...

Men du, kolla de här olika blommorna:

Chrysanthemum

Detta är grön Chrysanthemum, en stor sort med en blomma som är typ 10 cm i diameter.
    fin! Får nog jämför priser dagarna innan där :) Tack!
  • Tinzi
    Retrobohem skrev 2012-04-11 11:49:07 följande:
    Det är fint med bara en stor blomma eller med nåt blad runt. Självplockade ängsblommor är superfint men lite tidigt för det. Kan det finnas några blommornsom kommit där ni bor om en månad?
    kan ju hoppas! Men det snöade igår så osäkert ;)
Svar på tråden tips på billiga blommor till tärnbuketterna?