passionsblomman skrev 2012-04-09 12:50:46 följande:
Om budgeten är så tight, skulle jag rekommendera att välja en enda blomma till varje tärna. Då är det en fördel att at någon som är lite rejäl, så det inte blir totalt fjösigt. En enda stor, fin ros, kalla eller lilja tillexempel.
Det är ju så, att även om blomman i sig inte är dyr, så går det ju åt några stycken för att bygga en bukett, så ett tiotal blomstjälkar blir ju en slant, även om blomman ligger så lågt som 15-20 kr/st.
Brudslöjan är ju ett exempel där själva blomman faktiskt inte alls är så billig, och där det dessutom går åt en del för att få det där bulliga, kompakta uttrycket.
Ett sätt att få buketteform, om du inte vill ha en enda blomma bara, är att bygga bukettens stomme av blåbärsris och blad, och sedan bara ha tre väl utslagna anemoner eller germini i varje, då bör kostnaden krympa till 100-150 kr, beroende på vad din kompis ska ha för själva jobbet.
Har förresten din floristkompis inte något intresse av att ta fram förslag och vara den som är kreativ här? Hade jag varit din kompis och fått uppdraget att binda, hade jag helt klart själv skött kommunikationen och den kreativa processen-och även inköpen för den delen. Det är ju en fråga om yrkesstolhet och vilja att göra det personligt.
Hej! Hon är inte florist eg utan har gått praktik i en blomsetrbutik några mån och därmed läst sig binda :)
Vår budget blev tightare än plaanerat, men vill ju ändå att dom skall ha nånting..och 250:- per bukett på blomsterbutiken blir dyrt, men om vi klarar oss på 400:- för allas är jag nöjd.
Så här ser min egna bukett ut, så gärna ngt som passar, däröfr jag tog burdslöha för att den är grön och min bukett skall ha lite sånt med.
Men får leta vidare då tror jag :)