• Chicita

Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!

Traditionsenligt så sitter bruden till höger om brudgummen på ett honnörsbord med 6 platser.
    Och så sitter föräldrarna på platserna bredvid.
    Såhär:

Brudgummens far
    Brudens mor
    Brudgummen
    Bruden
    Brudens far
    Brudgummens mor

Det är alltså inte tradition att ha tärnor och marskalker vid honnörsbordet, utan det brukar vara "plan B" om man inte har sina föräldrar vid liv eller väldigt komplicerade relationer inom familjen 

• Chicita
    teddy skrev 2012-04-10 20:43:32 följande:
    Ja, Nikkita, vi tänker lika men på olika sätt... tärnorna o bestmännen vill vi ocså ha nära oss, men därför vill vi placera dom på de bordet som lixom kommer vara framför oss, inte bredvid... om du förstår va jag menar, hehe... 

Jo, föräldrarna kommer nog sitta vid oss, men vi kommer troligtvis behöva ha ett ganska lååååångt sk honnörsbord så då 
    Varför måste ni ha ett långt bord?
    Alltså det är inget fel i det, men bara så jag vet varför - så är det kanske lättare att tänka sig in i hur det kan se ut och ge råd efter det Glad 
  • Chicita
    teddy skrev 2012-04-10 20:55:18 följande:
    Nja, de handlar om lokalen o hur den ser ut :)
    Därför jag har lite bryderier me de här, hehe... 
    Måste ni ha ett långt bord för att annars får inte alla plats, eller för att det skulle se konstigt ut annars?

Så här satt vi. Varje bord har plats för 3 personer på varje långsida, men vid honnörsbordet satt vi bara två per bord. Det såg inte tomt ut eller så, nästan lite lyxigare bara med lite extra armbågsrum Flört
    Om du behöver ha ett långt honnörsbord "bara för att det skulle se konstigt ut om det inte täckte hela ryggen på E-et" eller liknade. Så kan du ju göra som oss och sprida ut er mer på honnörsbordet. Om ni behöver ett ännu längre bord så kan ni dekorera med blommor eller något annat längst ut på sidorna av bordet.

Men om det är av platsskäl så skulle jag köra den traditionella placeringen i mitten av honnörsbordet och sen fylla på med farmor / farfar & mormor/ morfar på utkanterna av bordet Glad

Svar på tråden Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!