• teddy

Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!

Vi funderar lite angående honnörsbordet...
    Vad har ni att säga om följande...?

Hur många/hur få kan man sitta där?
    Ska man placera "de gamla" vid honnörsbordet?
    Jämnt eller ojämnt antal? 
    Vilka "borde" sitta där om vi nu INTE vill ha själva brudföljet (tärnor/bestmen) där?
    ...OSV! :)

Ni behöver inte förklara att det inte finns några måsten utan att vi gör som vi själva vill, för det har jag redan fått förklarat för mig, hehe, utan jag vill gärna höra era synpunkter o tankar! Hur gjorde ni/ hur ska ni göra? :)

• Svar på tråden Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!
  • Chicita

Traditionsenligt så sitter bruden till höger om brudgummen på ett honnörsbord med 6 platser.
    Och så sitter föräldrarna på platserna bredvid.
    Såhär:

Brudgummens far
    Brudens mor
    Brudgummen
    Bruden
    Brudens far
    Brudgummens mor

Det är alltså inte tradition att ha tärnor och marskalker vid honnörsbordet, utan det brukar vara "plan B" om man inte har sina föräldrar vid liv eller väldigt komplicerade relationer inom familjen 

• Nikkita

Vi kommer inte ha en traditionell placering alls. Utan såhär sitter vi:

Bestmans fru
    Bestman
    Brudgummen
    Bruden
    Tärna
    Tärna 

Haha, alltså helt emot "reglerna". Detta känns bäst för oss eftersom min blivande inte har kontakt med sina föräldrar & jag har skillda föräldrar. Dessutom vill vi gärna ha våra närmsta vänner hos oss Glad 

• teddy

Ja, Nikkita, vi tänker lika men på olika sätt... tärnorna o bestmännen vill vi ocså ha nära oss, men därför vill vi placera dom på de bordet som lixom kommer vara framför oss, inte bredvid... om du förstår va jag menar, hehe... 

Jo, föräldrarna kommer nog sitta vid oss, men vi kommer troligtvis behöva ha ett ganska lååååångt sk honnörsbord så då tänker jag vilka man mer kan placera där... typ farmor/mormor o de där gamle och präst kanske... sen kanske de även blir ojämnt antal vid bordet, men då får man väl lösa de på bästa sätt då... kan väl gå de me...

Jag vet dock redan nu att vi inte vill ha ett honnörsbord me endast mig o min blivande man! De e inget för oss... kanske då bättre me ett som e lite för långt då...

Ja, jag vet inte...!!! 

• Chicita
    teddy skrev 2012-04-10 20:43:32 följande:
    Ja, Nikkita, vi tänker lika men på olika sätt... tärnorna o bestmännen vill vi ocså ha nära oss, men därför vill vi placera dom på de bordet som lixom kommer vara framför oss, inte bredvid... om du förstår va jag menar, hehe... 

Jo, föräldrarna kommer nog sitta vid oss, men vi kommer troligtvis behöva ha ett ganska lååååångt sk honnörsbord så då 
    Varför måste ni ha ett långt bord?
    Alltså det är inget fel i det, men bara så jag vet varför - så är det kanske lättare att tänka sig in i hur det kan se ut och ge råd efter det Glad 
  • teddy

Nja, de handlar om lokalen o hur den ser ut :)
    Därför jag har lite bryderier me de här, hehe... 

• sofiasmamma

Vi kommer att ha 10 platser pga hur restaurangen är utformad (jag hade föredragit 6 platser).

Vi kommer att ha följande placering:

D's farfar

D's farmor

D's pappa

D's mamma

D

Jag

Min pappa

Min mamma

Vår dotter

Syster/el. systerdotter

Jag har inga far- el. morföräldrar kvar i livet tyvärr.

• Chicita
    teddy skrev 2012-04-10 20:55:18 följande:
    Nja, de handlar om lokalen o hur den ser ut :)
    Därför jag har lite bryderier me de här, hehe... 
    Måste ni ha ett långt bord för att annars får inte alla plats, eller för att det skulle se konstigt ut annars?

Så här satt vi. Varje bord har plats för 3 personer på varje långsida, men vid honnörsbordet satt vi bara två per bord. Det såg inte tomt ut eller så, nästan lite lyxigare bara med lite extra armbågsrum Flört
    Om du behöver ha ett långt honnörsbord "bara för att det skulle se konstigt ut om det inte täckte hela ryggen på E-et" eller liknade. Så kan du ju göra som oss och sprida ut er mer på honnörsbordet. Om ni behöver ett ännu längre bord så kan ni dekorera med blommor eller något annat längst ut på sidorna av bordet.

Men om det är av platsskäl så skulle jag köra den traditionella placeringen i mitten av honnörsbordet och sen fylla på med farmor / farfar & mormor/ morfar på utkanterna av bordet Glad

• anne87

Vårt honnörsbord:
    Brudens "plastpappa", Brudgummens mor, Brudens Far, Brud, Brudgum, Brudens mor, Brudgummans far, Brudens "plastmamma"

Utöver de 8 kommer det bli ytterligare 4 (2 på vardera sida), vi är tvungna att ha ett ganska långt honnörsbord pga rummets utformning.

• VanAbo

Vi har endast en tärna och en bestman så vi fyra kommer sitta vid honnörsbordet. Dvs..

Tärna
    Brud
    Brudgum
    Bestman 

Sedan placerar vi våra föräldrar tillsammans med absolut närmast släkt på varsitt runt bord närmast honnörsbordet.  Vi kommer ha brudens gäster på ena sidan av lokalen och brudgummens gäster på den andra sidan. Eftersom vi har ett väldigt stort bröllop på över 200 pers så är detta det absolut bästa alternativet för oss.

• teddy

Ja, de handlar om plats så de får nog bli fler än sex vid honnörsbordet. Men jag ser nu att det inte alls e så konstigt! 

Anne87, du verkar ha samma tanke... :)

Tror ni att "de gamle" kommer tycka de e kul att sitta vid honnörsbordet eller tror ni att de kanske tycker de e synd att de inte sitter så de ser oss, brudparet? De e lite i de banorna jag tänker... Får väl kanske fråga dom i värsta fall...!

Svar på tråden Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!