• Amejuli

Vilsen pojkvän letar solitärring

Hej!

Vad härligt att vara i giftastagen!! :)

Ja, det där med ring är inte lätt och det är ju svårt att uttala sig om din blivandes smak.

Men, om jag skulle utgå ifrån eget tycke och smak så tycker jag att schalins seine är den tråkigaste och håller med dig om att Engert är den vackraste av de du funderar på. Och 0,5 ct är trots allt en ganska rejäl sten. När man väl har den på fingret (lite beroende av hur stora händer din blivande har) så tycker jag man uppfattar en 0,5:a som rätt stor.

Men det beror förstås på vad som är fokus för din blivande, ochd et svarar du nog bäst själv på. Är diamanten eller helheten viktigast för henne? Till vardags och i jämförelse med en del andra så tror jag stenen i allmänhet kommer uppfattas som stor och väcka lite uppmärksamhet även om du tar 0,50 ct. Men det beror ju helt klart på vilka kretsar ni rör er i, om du förstår hur jag menar? Men i min vänkrets hade den uppfattats som riktigt stor.

Personligen hade jag valt den som ger vackrast helhet och inte brytt mig lika mycket om att få en så stor sten spom möjligt. Det vill säga Engelbert. Tyckte den var väldigt vacker!!

Sen antar jag att definitivt har bestämt dig för en solitär. Men annars vill jag bara passa på att tipsa om att det finns otroligt fina trestensringar som jag personligen tycker är lite mer spännande än en solitär. Och där får du fördelen av att mittstenen kan vara hyfsat rejäl medan de brevid kan vara lite mindre. Och mindre stenar innebär ju ofta mer ct per krona och det blingar riktigt mycket trots att det inte behöver bli riktigt lika dyrt.

Men vet du att det absolut är en klassisk solitär hon vill ha ska du ju satsa på det. Och då tyckte jag Engelbert var finast. Skulle satsa på den såvida du inte vet att storleken på stenen är det absolut viktigaste för din blivande. Då ska du ju förstås lyssna på det, men det kan nog bara du svara på.

Ja, blev kanske lite mycket babbel, men stort lycka till och hoppas att både frieriet och er dag blir underbar!

• Amejuli

Här är några andra om du ville ha fler förslag

Från Anders Fors guldateljé. Vill minnas att jag hört något gott om dem här på forumet någon gång.

Från chanti.se De har ju flera att välja på och vill minnas att någon här var nöjda även med dem. Men kanske känns det lite osäkrare att handla från nätet?

Exempel på större sten med flera sidostenar. Har förstått att det är rätt poppis nu. Vet inte riktigt vart just denna kommer ifrån.

Förstora bild

Olika typer av trestensringar. Men googla gärna om du är intresserad. Finns väldigt många olika stilar på dessa. Lite roligare än solitär i mitt tycke.

Finns ju såklart en oändlig mängd fler solitärer och annat, men den från Engelbert är riktigt klassiskt och har ändå det lilla extra. Så har du verkligen fallit för den och vill bespara dig allt för mycket ytterligare jobb så tycker jag att du ska köra på den. :) Lycka till som sagt!

Svar på tråden Vilsen pojkvän letar solitärring