Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?

Jag gör i princip bara tårtor med moussefyllningar, men jag använder också sockerkaksbottnar emellan så det är något att tugga på och inte bara "grädde"...

Vår tårta var (uppifrån och ner, så det som står längst ner var nedersta botten alltså)

Sockerkaka
    Vit chokladmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse med hallon
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)

Varje våning bestod alltså av 4 lager botten och 3 fyllningar.
    Man använder sig av något som kallas skärfast mousse. Den bär alltså tyngd rätt bra utan att pysa ut.
    Men självklart måste man ha någonting som bär upp våningarna om man väljer att ha en "stacked" tårta (där våningarna står rakt på varandra)

Mina våningar var ca 14 cm höga  

• Chicita
    Hanna05 skrev 2012-04-12 20:35:49 följande:
    Våran tårta skulle också vara med vanlig sockerkaksbotten och se ut så här

Längst ned - Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Marsipan ovanpå.

Har du något tips att få den mer, vad ska jag säga... ja jag vet inte. Den känns så platt nu så här på efterhand! Ska vi lägga till mer bär i ngn mousse? Be dem ha crisp i chokladmoussen??

De blir 3 våningar bottnar och 2 fyllningar alltså.

Vad menar du med "stacked" tårta?? Står inte alla våningar på varandra på en tårta ?? :P
    Jag skulle bett om en botten högst upp också. Dels får man snyggare "kant" på tårtan när man täcker den och så är det mindre risk att marsipanen svettas.
    Lite riven choklad eller något annat i chokladmoussen kan lyfta det hela. Och bär i skogsbärsmoussen också...

En våning på en tårta är ju inte en botten, utan varje separat tårta är en våning. Sen kan du ha 4 lika stora tårtor bredvid varandra på bordet, eller ha en ställning som håller tårtorna på olika sätt (ovanför varandra, eller trappstegsformation, eller som en svan osv...

En "stacked cake" ser ut så här:

Tårtorna står på varandra utan någon riktig ställning emellan alltså (den här gjorde jag åt en jobbarkompis son för något år sen)
    --------------------------------------------------
    Så här ser en "normal svensk våningstårta" ut annars...

• Chicita
    Aila skrev 2012-04-12 21:57:26 följande:
    Chicita: en tårta som är 14 cm hög - skär du dem som en vanlig tårtbit eller delas varje tårtbit någonstans på mitten vid uppskärningen?! Om du skär dem som en vanlig tårtbit blir det ganska så långsmala tårtkilar - är det inte supersvårt att få ut de första bitarna och vill inte bitarna tendera att dela sig eftersom de blir så höga och smala? Nyfiken!
    Hehe.. jo det är svårt att få ut dom första bitarna, i alla fall från översta lagret då man ju skär hela vägen in till mitten. Så jag brukar skära upp två bitar på en gång och ta ut dom samtidigt så man får under tårtspaden ordentligt Flört
    Men sen skär man ju inte ända in till mitten, inte ens på en "normalhög tårta". Utan man tar ju en "rad" tårtbitar runtom först och sen innervarvet. Kanske ett emellan till och med om man kör riktigt stora tårtor i botten.
    Normalt sett så har jag bara 2 lager mousse och 3 bottnar = botten underst, överst och i mitten av varje våning så då blir dom "bara" runt 10-11 cm höga.
    Men eftersom jag gjort några såna så ville vi göra något speciellt med vår tårta...
    Tyvärr så blev vår vita chokladmousse inte skärfast. Det händer ibland av någon konstig anledning även om jag använder exakt samma recept. Och naturligtvis drabbade det min bröllopstårta *suck*
    Så jag kunde inte täcka med SP som det var menat, utan jag fick ta den grädde jag hade hemma och panik-spritsa tårtan istället. Så det här är min favoritbild på tårtan eftersom man knappt ser den Tungan ute

Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?