• Hanna05

Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?

Hej,

Jag undrar. Ni som redan är gifta och hade mousse i eran tårta. Alltså bestod tårtan endast av tårtbotten plus mousse av olika slag? Blir inte tårtan väldigt platt då?? Jag tänker mousse är ju som grädde. Luftigt och lätt?

Vi var och bestämde oss och tog vanlig tårtbotten med chokladmousse på ena raden och skogsbärsmousse på andra. Men nu så här i efterhand tänker jag, hur blir det?? Det blir väl inget tuggmotstånd typ ??

hur gjorde ni!?!? :P

• Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?
  • Chicita

Jag gör i princip bara tårtor med moussefyllningar, men jag använder också sockerkaksbottnar emellan så det är något att tugga på och inte bara "grädde"...

Vår tårta var (uppifrån och ner, så det som står längst ner var nedersta botten alltså)

Sockerkaka
    Vit chokladmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse med hallon
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)

Varje våning bestod alltså av 4 lager botten och 3 fyllningar.
    Man använder sig av något som kallas skärfast mousse. Den bär alltså tyngd rätt bra utan att pysa ut.
    Men självklart måste man ha någonting som bär upp våningarna om man väljer att ha en "stacked" tårta (där våningarna står rakt på varandra)

Mina våningar var ca 14 cm höga  

• snuttitess

Våran moussetårta kommer vara gjord på browniebotten. Sen med mousse fyllning då dock inte bestämmt smakerna än men ska provsmaka längre fram på konditoreiet.

• Hanna05
    Chicita skrev 2012-04-12 17:52:27 följande:
    Jag gör i princip bara tårtor med moussefyllningar, men jag använder också sockerkaksbottnar emellan så det är något att tugga på och inte bara "grädde"...

Vår tårta var (uppifrån och ner, så det som står längst ner var nedersta botten alltså)

Sockerkaka
    Vit chokladmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse med hallon
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp

Varje våning bestod alltså av 4 lager botten och 3 fyllningar.
    Man använder sig av något som kallas skärfast mousse. Den bär alltså tyngd rätt bra utan att pysa ut.
    Men självklart måste man ha någonting som bär upp våningarna om man väljer att ha en "stacked" tårta (där våningarna står rakt på varandra)

Mina våningar var ca 14 cm höga  
    Våran tårta skulle också vara med vanlig sockerkaksbotten och se ut så här

Längst ned - Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Marsipan ovanpå.

Har du något tips att få den mer, vad ska jag säga... ja jag vet inte. Den känns så platt nu så här på efterhand! Ska vi lägga till mer bär i ngn mousse? Be dem ha crisp i chokladmoussen??

De blir 3 våningar bottnar och 2 fyllningar alltså.

Vad menar du med "stacked" tårta?? Står inte alla våningar på varandra på en tårta ?? :P
  • Nikkita

Vi kommer ha en kladdkakebotten sen hallonmousse på, täckt med sockerpasta! Vi har provsmakat den & är såå nöjda Glad Kladdkakan är typ 3 cm & moussen ca 5 cm skulle jag tro. Vi kommer ha 4 tårtor på en ställning i bågform som en trappa (alltså inte på höjden åvan på varandra)

• Hanna05
    Nikkita skrev 2012-04-12 20:41:53 följande:
    Vi kommer ha en kladdkakebotten sen hallonmousse på, täckt med sockerpasta! Vi har provsmakat den & är såå nöjda Glad Kladdkakan är typ 3 cm & moussen ca 5 cm skulle jag tro. Vi kommer ha 4 tårtor på en ställning i bågform som en trappa (alltså inte på höjden åvan på varandra)
    Vi provade med kladdkakebotten (eftersom jag är choklad fantast) och sambon älskar kladdkaka... men vi både var lite rädda att det skulle bli lite mastigt...
  • Chicita
    Hanna05 skrev 2012-04-12 20:35:49 följande:
    Våran tårta skulle också vara med vanlig sockerkaksbotten och se ut så här

Längst ned - Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Marsipan ovanpå.

Har du något tips att få den mer, vad ska jag säga... ja jag vet inte. Den känns så platt nu så här på efterhand! Ska vi lägga till mer bär i ngn mousse? Be dem ha crisp i chokladmoussen??

De blir 3 våningar bottnar och 2 fyllningar alltså.

Vad menar du med "stacked" tårta?? Står inte alla våningar på varandra på en tårta ?? :P
    Jag skulle bett om en botten högst upp också. Dels får man snyggare "kant" på tårtan när man täcker den och så är det mindre risk att marsipanen svettas.
    Lite riven choklad eller något annat i chokladmoussen kan lyfta det hela. Och bär i skogsbärsmoussen också...

En våning på en tårta är ju inte en botten, utan varje separat tårta är en våning. Sen kan du ha 4 lika stora tårtor bredvid varandra på bordet, eller ha en ställning som håller tårtorna på olika sätt (ovanför varandra, eller trappstegsformation, eller som en svan osv...

En "stacked cake" ser ut så här:

Tårtorna står på varandra utan någon riktig ställning emellan alltså (den här gjorde jag åt en jobbarkompis son för något år sen)
    --------------------------------------------------
    Så här ser en "normal svensk våningstårta" ut annars...

• Nikkita
    Hanna05 skrev 2012-04-12 20:45:02 följande:
    Vi provade med kladdkakebotten (eftersom jag är choklad fantast) och sambon älskar kladdkaka... men vi både var lite rädda att det skulle bli lite mastigt...
    Det vägs upp väldigt bra av den syrliga hallonmoussen Glad Gudomlig kombination!!!
    Själv tycker jag inte alls om tårtor (tårtbottnar som blir soggiga, grädde & marsipan går bort för min del) & är allergisk mot "riktig" choklad.
    Så nu är jag överlycklig att ha hittat denna fantastiska tårta som jag verkligen älskar Solig Min blivande har dessutom fått en ny favorit tårta Flört
  • Hanna05

Tack för tipsen hörrni!! Ska funderavidare. Våran tårta kommer gå på en ställning som en båge...

• aniara

Jag har blivit inspirerad av en jättegod moussetårta från Ica Maxi (av alla ställen!) och tänker mig att vi ska ha kladdkakebotten, mjölkchokladmousse, vaniljpannacotta och ett tunt lager jordgubbssås/gelé. Runt tårtan tunna "ark" av vit choklad och toppat med färska jordgubbar och blåbår. Alternativt något liknande upplägg fast med vit chokladmousse, lime och blåbär istället för mjölkchoklad och jordgubbar. Kanske ska tillägga att vi är gottegrisar av rang ;)

• Hanna05

Fast jag vill ha den här traditionella utseendet med marsipan ovanpå och då tycker jag inte det funkar med kladdkakebotten :) Kanske eventuellt bowniebotten!

• Aila

Hej!

Om ni enbart har två olika mousser så tycker jag att en "vanlig" botten kan bli lite för mjukt. Men det är min personliga smak. Kanske ni kan höra om de gör någon botten med lite mer tuggmotstånd? Smak är högst personligt. Efter en god middag med mycket mat är det just lätta moussetårtor jag själv föredrar, inte för många bottnar i en och samma tårta och inte tårtor med ett kavlat överdrag.

Browniebotten är ett bra exempel på en botten med mer tuggmotstånd i och om man tål mandel - en mandelmarängbotten kan med fördel läggas emellan de två olika mousserna för att bryta av både i färg och konsistens.

Konditoriet har säkert olika alternativ för tårtornas totala höjd - fråga dem hur höga de blir! Skall ni ha flera tårtor av samma storlek så är ett litet "ögonlurarknep" att inte välja tårtor med för stor diameter, 20-22 cm i diameter är lagom. Moussetårtor med större diameter än de nämnda kan se lite låga ut jämfört med tårtor med sugarpaste eller marsipan.

Chicita: en tårta som är 14 cm hög - skär du dem som en vanlig tårtbit eller delas varje tårtbit någonstans på mitten vid uppskärningen?! Om du skär dem som en vanlig tårtbit blir det ganska så långsmala tårtkilar - är det inte supersvårt att få ut de första bitarna och vill inte bitarna tendera att dela sig eftersom de blir så höga och smala? Nyfiken!

• Nikkita
    Hanna05 skrev 2012-04-12 21:57:02 följande:
    Fast jag vill ha den här traditionella utseendet med marsipan ovanpå och då tycker jag inte det funkar med kladdkakebotten :) Kanske eventuellt bowniebotten!
    Därför vi valde att ha sockerpasta över, så det ändå ser ut som en traditionell bröllopstårta Glad
  • Hanna05
    Nikkita skrev 2012-04-12 21:58:19 följande:
    Därför vi valde att ha sockerpasta över, så det ändå ser ut som en traditionell bröllopstårta Glad
    Ah, men jag tycker inte om sockerpasta då det blir för sött för min smak :P
    Dock ska vi ha det över tårtorna som är till de som är allergiska mot mandel/nötter...
  • Nikkita
    Hanna05 skrev 2012-04-12 22:02:16 följande:
    Ah, men jag tycker inte om sockerpasta då det blir för sött för min smak :P
    Dock ska vi ha det över tårtorna som är till de som är allergiska mot mandel/nötter...
    Aha, nej det är klart då blir det lite svårt att ha sockarpasta Flört
  • Aila

Ojsan, det rasslade till bland inläggen från det att jag började skriva tills att jag slutade = )

Ser nu att ni har tänkt er marsipan överst och att det är sockerkakasbotten mellan mousserna och inte vad jag först trodde - en ren moussetårta där den översta moussen är det man ser utåt sett! Då har ni ju genast mer bottnar och jag skulle också valt att avsluta med en botten överst för att ge en snygg kant på tårtan och för att skydda den känsliga marsipanen mot fukt och fruktsyra från mousserna.

• Hanna05
    Aila skrev 2012-04-12 22:04:25 följande:
    Ojsan, det rasslade till bland inläggen från det att jag började skriva tills att jag slutade = )

Ser nu att ni har tänkt er marsipan överst och att det är sockerkakasbotten mellan mousserna och inte vad jag först trodde - en ren moussetårta där den översta moussen är det man ser utåt sett! Då har ni ju genast mer bottnar och jag skulle också valt att avsluta med en botten överst för att ge en snygg kant på tårtan och för att skydda den känsliga marsipanen mot fukt och fruktsyra från mousserna.
    Ska säga det till dem och höra vad de kan göra! :) Jo men det är ju en botten längst upp

Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten

:P
  • Chicita
    Aila skrev 2012-04-12 21:57:26 följande:
    Chicita: en tårta som är 14 cm hög - skär du dem som en vanlig tårtbit eller delas varje tårtbit någonstans på mitten vid uppskärningen?! Om du skär dem som en vanlig tårtbit blir det ganska så långsmala tårtkilar - är det inte supersvårt att få ut de första bitarna och vill inte bitarna tendera att dela sig eftersom de blir så höga och smala? Nyfiken!
    Hehe.. jo det är svårt att få ut dom första bitarna, i alla fall från översta lagret då man ju skär hela vägen in till mitten. Så jag brukar skära upp två bitar på en gång och ta ut dom samtidigt så man får under tårtspaden ordentligt Flört
    Men sen skär man ju inte ända in till mitten, inte ens på en "normalhög tårta". Utan man tar ju en "rad" tårtbitar runtom först och sen innervarvet. Kanske ett emellan till och med om man kör riktigt stora tårtor i botten.
    Normalt sett så har jag bara 2 lager mousse och 3 bottnar = botten underst, överst och i mitten av varje våning så då blir dom "bara" runt 10-11 cm höga.
    Men eftersom jag gjort några såna så ville vi göra något speciellt med vår tårta...
    Tyvärr så blev vår vita chokladmousse inte skärfast. Det händer ibland av någon konstig anledning även om jag använder exakt samma recept. Och naturligtvis drabbade det min bröllopstårta *suck*
    Så jag kunde inte täcka med SP som det var menat, utan jag fick ta den grädde jag hade hemma och panik-spritsa tårtan istället. Så det här är min favoritbild på tårtan eftersom man knappt ser den Tungan ute

Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?