Inlägg från: Hanna05 |Visa alla inlägg
  • Hanna05

Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?

Hej,

Jag undrar. Ni som redan är gifta och hade mousse i eran tårta. Alltså bestod tårtan endast av tårtbotten plus mousse av olika slag? Blir inte tårtan väldigt platt då?? Jag tänker mousse är ju som grädde. Luftigt och lätt?

Vi var och bestämde oss och tog vanlig tårtbotten med chokladmousse på ena raden och skogsbärsmousse på andra. Men nu så här i efterhand tänker jag, hur blir det?? Det blir väl inget tuggmotstånd typ ??

hur gjorde ni!?!? :P

• Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?
  • Hanna05
    Chicita skrev 2012-04-12 17:52:27 följande:
    Jag gör i princip bara tårtor med moussefyllningar, men jag använder också sockerkaksbottnar emellan så det är något att tugga på och inte bara "grädde"...

Vår tårta var (uppifrån och ner, så det som står längst ner var nedersta botten alltså)

Sockerkaka
    Vit chokladmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse med hallon
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar (lite kraftigare än sockerkaka men ingen kladdkaka)

Varje våning bestod alltså av 4 lager botten och 3 fyllningar.
    Man använder sig av något som kallas skärfast mousse. Den bär alltså tyngd rätt bra utan att pysa ut.
    Men självklart måste man ha någonting som bär upp våningarna om man väljer att ha en "stacked" tårta (där våningarna står rakt på varandra)

Mina våningar var ca 14 cm höga  
    Våran tårta skulle också vara med vanlig sockerkaksbotten och se ut så här

Längst ned - Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Marsipan ovanpå.

Har du något tips att få den mer, vad ska jag säga... ja jag vet inte. Den känns så platt nu så här på efterhand! Ska vi lägga till mer bär i ngn mousse? Be dem ha crisp i chokladmoussen??

De blir 3 våningar bottnar och 2 fyllningar alltså.

Vad menar du med "stacked" tårta?? Står inte alla våningar på varandra på en tårta ?? :P
  • Hanna05
    Nikkita skrev 2012-04-12 20:41:53 följande:
    Vi kommer ha en kladdkakebotten sen hallonmousse på, täckt med sockerpasta! Vi har provsmakat den & är såå nöjda Glad Kladdkakan är typ 3 cm & moussen ca 5 cm skulle jag tro. Vi kommer ha 4 tårtor på en ställning i bågform som en trappa (alltså inte på höjden åvan på varandra)
    Vi provade med kladdkakebotten (eftersom jag är choklad fantast) och sambon älskar kladdkaka... men vi både var lite rädda att det skulle bli lite mastigt...
  • Hanna05

Tack för tipsen hörrni!! Ska funderavidare. Våran tårta kommer gå på en ställning som en båge...

• Hanna05

Fast jag vill ha den här traditionella utseendet med marsipan ovanpå och då tycker jag inte det funkar med kladdkakebotten :) Kanske eventuellt bowniebotten!

• Hanna05
    Nikkita skrev 2012-04-12 21:58:19 följande:
    Därför vi valde att ha sockerpasta över, så det ändå ser ut som en traditionell bröllopstårta Glad
    Ah, men jag tycker inte om sockerpasta då det blir för sött för min smak :P
    Dock ska vi ha det över tårtorna som är till de som är allergiska mot mandel/nötter...
  • Hanna05
    Aila skrev 2012-04-12 22:04:25 följande:
    Ojsan, det rasslade till bland inläggen från det att jag började skriva tills att jag slutade = )

Ser nu att ni har tänkt er marsipan överst och att det är sockerkakasbotten mellan mousserna och inte vad jag först trodde - en ren moussetårta där den översta moussen är det man ser utåt sett! Då har ni ju genast mer bottnar och jag skulle också valt att avsluta med en botten överst för att ge en snygg kant på tårtan och för att skydda den känsliga marsipanen mot fukt och fruktsyra från mousserna.
    Ska säga det till dem och höra vad de kan göra! :) Jo men det är ju en botten längst upp

Sockerkaksbotten
    Skogsbärsmousse
    Sockerkaksbotten
    Chokladmousse
    Sockerkaksbotten

:P
Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?