Inlägg från: Aila |Visa alla inlägg
  • Aila

Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?

Hej!

Om ni enbart har två olika mousser så tycker jag att en "vanlig" botten kan bli lite för mjukt. Men det är min personliga smak. Kanske ni kan höra om de gör någon botten med lite mer tuggmotstånd? Smak är högst personligt. Efter en god middag med mycket mat är det just lätta moussetårtor jag själv föredrar, inte för många bottnar i en och samma tårta och inte tårtor med ett kavlat överdrag.

Browniebotten är ett bra exempel på en botten med mer tuggmotstånd i och om man tål mandel - en mandelmarängbotten kan med fördel läggas emellan de två olika mousserna för att bryta av både i färg och konsistens.

Konditoriet har säkert olika alternativ för tårtornas totala höjd - fråga dem hur höga de blir! Skall ni ha flera tårtor av samma storlek så är ett litet "ögonlurarknep" att inte välja tårtor med för stor diameter, 20-22 cm i diameter är lagom. Moussetårtor med större diameter än de nämnda kan se lite låga ut jämfört med tårtor med sugarpaste eller marsipan.

Chicita: en tårta som är 14 cm hög - skär du dem som en vanlig tårtbit eller delas varje tårtbit någonstans på mitten vid uppskärningen?! Om du skär dem som en vanlig tårtbit blir det ganska så långsmala tårtkilar - är det inte supersvårt att få ut de första bitarna och vill inte bitarna tendera att dela sig eftersom de blir så höga och smala? Nyfiken!

• Aila

Ojsan, det rasslade till bland inläggen från det att jag började skriva tills att jag slutade = )

Ser nu att ni har tänkt er marsipan överst och att det är sockerkakasbotten mellan mousserna och inte vad jag först trodde - en ren moussetårta där den översta moussen är det man ser utåt sett! Då har ni ju genast mer bottnar och jag skulle också valt att avsluta med en botten överst för att ge en snygg kant på tårtan och för att skydda den känsliga marsipanen mot fukt och fruktsyra från mousserna.

Svar på tråden Ni som haft bröllopstårta med mousse, hur var det !?!?