Många verkar åka till karibien och är ute efter sandstränder. Absolut inget fel i det men jag har tröttnat lite på vita sandstränder då jag jobbade i Kenya och därefter just Karibien (på Bonaire). Vill inte sitta på ett hotell och få allt serverat - jag vill se, uppleva saker, dyka, klättra i berg osv.
Vi gifter oss 28 juli i Kroatien och sedan åker vi 4 veckor i september på en upplevelseresa i Vietnam, Laos och slutligen Borneo. Ni som funderar på BUDGETresor - ni skulle ta en tankeställare och åka till Asien. det finns så gott om billiga hotell och mat som är helt fantastisk som varken är "all inclusive"-mat eller skitiga små skjul. Att åka till Laos eller Egypten kan bli samma pengar!
Vi reser t.ex till Hong Kong för 4600 tur och retur! Därifrån kommer vi att resa ner till Vietnam, sedan vidare till Laos och flyga till Borneo. Det går att leva för billiga pengar där och eftersom flyget, maten och hotell/B&B är billigt så blir det pengar kvar till upplevelser och shopping!
Det viktigaste, tycker jag, är att var man än åker (till torpet i skogen eller till lyxhotell på Bahamas) så ska det finnas kärlek i luften, att man gör det till en resa man kommer titta tillbaka på och känna att det var något speciellt. vi komemr inte att spendera en förmöghenhet på vår resa, men jag är redan nu övertygad att vi kommer att få ett minne för livet. Smakprov från vår resa: bada i vattenfallen i Laos, kryssning i Vietnam, rida elefant, bestiga två olika berg, njuta av solen på stranden (ja det också), besöka tempel, dyka i vatten med otrolig biologsik mångfald (hoppas vi ser djävulsrockor!) dricka härligt färgglada drinkar, besöka gamla vänner i deras malaysiska by, kolla in orangutanger och sköldpaddsuppfödning, äta intressant mat och MEST AV ALLT: älska varandra och pussas hela dagarna.
Må bra alla brudar, hoppas ni hittar era favoritresemål.