• Sofi K

Vad är BIG "no,no" till bröllop? Vi ska spexa!

Ska vara värd på två vänners bröllop om två månader.

Vi har kommit på att vi tänkte starta hela festen med att välkomna gästerna från scenen med allt som är sådär "otillåtet" på bröllop. En av oss tar en vit klänning, en annan en röd...

Jag skulle vilja att ni hjälper mig att komma på saker som är "otillåtna" på bröllop. Både i klädväg men även annat!

• Svar på tråden Vad är BIG "no,no" till bröllop? Vi ska spexa!
  • TheD

Rött gör inget om man verkligen inte tror på sånt tjafs... Jag skulle bli skitförbannad om någon hade på sig en vit klänning! Sen gör man inte spex för mig då jag måste ha kontroll och veta allt ;) Som gäst skulle jag inte heller uppskatta det men alla är ju olika...

• ElinFalk85

alltså jag skulle bli jätteledsen om något nämde mina våldtäkter, mitt psykopatex i ett tal (om det inte var en lovhyllning till min blivande där psykopatexet inte ens är en fis i rymden som jämförselse), men det är nog olika för alla. jag skulle säga, hör med brudparet =).

• TheD

Sen är det nog mer om tärnan har röd klänning och ingen av er ska ju vara det så....

• DestinyD
    ElinFalk85 skrev 2012-04-15 19:02:05 följande:
    alltså jag skulle bli jätteledsen om något nämde mina våldtäkter, mitt psykopatex i ett tal (om det inte var en lovhyllning till min blivande där psykopatexet inte ens är en fis i rymden som jämförselse), men det är nog olika för alla. jag skulle säga, hör med brudparet =).
    Fast nu uppfattade inte jag att dom skulle vara taskiga mot brudparet. Mer att dom ville "busa" lite och använda alla "osynliga regler" som finns på ett bröllop. Spela lite "klumpiga" på ett harmlöst sätt. Eller....?
  • ElinFalk85
    DestinyD skrev 2012-04-15 19:05:06 följande:
    Fast nu uppfattade inte jag att dom skulle vara taskiga mot brudparet. Mer att dom ville "busa" lite och använda alla "osynliga regler" som finns på ett bröllop. Spela lite "klumpiga" på ett harmlöst sätt. Eller....?
    jahaaaaa dååå förstår jag =).
    hm ja nalla av tårtan är ju big no no eller spexa så man råkar spilla på brudparet.
  • Sofi K

DestinyD. Precis så menade jag! Det är väl klart att vi inte ska vara elaka mot brudpater! och det rör sig om mina två bästa vänner som gifter sig, så det är inget dom tar på ett sånt elakt sätt. och det är ju inte direkt så att vi ska ha de kläderna på oss hela kvällen. bara som en rolig grej i början.

kontentan ska vara att "på denna festen får vi göra lite som vi vill, huvudsaken är att vi har trevligt". Inte för den skull menat att vi ska börja driva med deras ex och misslyckade relationer i det förflutna.

Oj, vilkaa reaktioner det blev. Var inte direkt menat att provosera någon av er. Allra helst inte om någon har blivit utsatt för något sådand. Det är ju hemskt!

TheD- Jag tror inte på "sånt tjafs" heller. Jag struntar egentligen i det så länge ingen på allvar kommer helvit på bröllopet. Men nu är det en humoristisk start på programet vi är ute efter...

• MatsoLotta

Vad betyder det att ha röd klänning på sig på bröllop?

• Sofi K

Förr sa man att det innebar att man har haft sex med grudgummen... ingen går riktigt efter sånt längre, men det finns kvar som lite luddigt om man bör eller inte bör ha rött på sig på bröllop...

vitt är ju dock fortfarande väldigt otänkbart! För det flersta hoppas jag :)

• passionsblomman

Hm, jag tror trådstarten inbjuder till missförstånd och frågeställningar.
    Själv trodde jag att det gällde att få råd för att undvika klavertramp.
    Sedan fattade jag att det gäller tips om vad man inte får göra-för att sedan göra precis det, som ett skämt.

Då undrar jag -lite oroligt-hur man gör för att starta upp efest så att det framgår tydligt att det är på skoj, och inte istället blir pinsamt?

Det som för mig är riktiga BIG no-no´s, är i mina ögon svåra att skämta om.

Fast humor är så olika och det beror verkligen på sällskapet och hur det framförs hur det uppfattas.
    Jag har lite svårt att se framför mig hur det skulle gå till. Därmed inte sagt att idén är usel!

Jag tror dock att gränserna mellan roligt och magåplask kan vara hårfina-och väldigt svåra att förkara eller sätta sig in i så här på nätet, helt utan koppling till er i ditt gäng.

Mina stora nej-nej, handlar mycket om pinsamma tal om Ex, supa sig as-plakat och sådant.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    MatsoLotta skrev 2012-04-15 19:12:07 följande:

Vad betyder det att ha röd klänning på sig på bröllop?

Det är ett helt grundlöst skrock, som inte ligger någon sanning i alls, vare sig förr eller nu.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sofi K

Förlåt om jag förvirrar...

vi har alltså tänka att öppna festen på ett humoristiskt sätt... och genom detta göra saker som "alla" vet är "fel" att göra på bröllop... Vi ska inte driva med brudens förra förhållande som gått snett och vi ska inte göra brudparet obekväma på något sätt... Bara på skoj komma upp med "fel" sorts kläder och sjunga en sång. Som INTE handlar något om brudparet, uatn en infosång om hur kvällen kommer gå av stapeln och nödutgångar etc...

Kan hålla med dig passionsblomman, att det lätt kan bli "pinsamt" istället för "roligt" men det menar jag på det sättet som att vilka skämt som helst kan bli pinsamma om man inte gör det på rätt sätt..

• ElinFalk85

menar du mig? jag är inte provocerad...=D inte alls, ville bara säga att det inte är en sån god idé ;)
    det var allt, är varken arg eller provocerad =).

• TheD
    Sofi K skrev 2012-04-15 19:11:20 följande:

DestinyD. Precis så menade jag! Det är väl klart att vi inte ska vara elaka mot brudpater! och det rör sig om mina två bästa vänner som gifter sig, så det är inget dom tar på ett sånt elakt sätt. och det är ju inte direkt så att vi ska ha de kläderna på oss hela kvällen. bara som en rolig grej i början.

kontentan ska vara att "på denna festen får vi göra lite som vi vill, huvudsaken är att vi har trevligt". Inte för den skull menat att vi ska börja driva med deras ex och misslyckade relationer i det förflutna.

Oj, vilkaa reaktioner det blev. Var inte direkt menat att provosera någon av er. Allra helst inte om någon har blivit utsatt för något sådand. Det är ju hemskt!

TheD- Jag tror inte på "sånt tjafs" heller. Jag struntar egentligen i det så länge ingen på allvar kommer helvit på bröllopet. Men nu är det en humoristisk start på programet vi är ute efter...

men jag tror inte så många kommer förstå vitsen med den röda klänningen....för det är inte många jag känner som vet om det. jag har då inte vetat det i så många år heller....

Och göra något humoristiskt är svårt. vad ni tycker är kul kan ju i detta falla brudparet tycka är skit. Så tänk noga ;)
  • Sofi K

Jag syftade inte på någon speciell person. Men märkte att det väckte heta känslor precis i början an tråden. Så jag ville bara be om ursäkt om det togs fel.

• Green

Finns väl egentligen inte så mycket som inte är tillåtet på just bröllopet?! Det mesta är ju vett och etikett som gäller på alla platser och fester.

Tror ni gör det lättare för er om ni börjar tänka i andra banor!
    Tex så hade svägerskans systrar gjort ett spex om när brud och brudgum träffades mm och en sång/rapp. ´Garanterat roligt och ingen risk för missuppfattningar.

• Sofi K

hade faktiskt inte tänkt i de banorna alls innan ni sa det.

Vi pratade, jag och den andra huvudansvarige värden (av fyra). och båda två tyckte att det var en rolig ide. Tänkte lixom inte att det skulle gå att missuppfatta. Sen känner vi ju brudparet och det kanske gör saken annorlunda, men ska absolut ha det i åtanke när vi pratas vid nästa gång!

• darkHorse

Jag hade nog gjort så att en kommer i helvit klänning och en i helsvart, eftersom helsvart är ett av få stora no-nos på just bröllop. Helsvart signalerar ju sorg och inget som hör hemma på bröllop (enligt etikett iaf).

Bröllopsspecifika saker som egentligen är mot etiketten är väl kuvertavgift, önskelistor, att inte bjuda respektive. Men många accepterar de flesta sådana saker, så det kanske är lite knepigt att skämta med.
    Saker som är emot etiketten allmänt är att vara överklädd mot andra gäster för att man vill använda sin snyggaste frack, att skicka ut inbjudningar för tidigt, påpeka andras etikettsbrister, ställa närgångna frågor, osv. ...

• knyttan

Vet inte hur mycket skådespel/ rekvisita ni tänker er och vad som går att skämta om med detta brudpar och i denna bekantskapskrets, men grejer som jag tänker på är tex att en av er kan låtsas vara väldigt berusad eller "smygdricker" ur en plunta, ni kan ha med er någon väldigt pinsam eller usel present (typ trasig begagnad brödrost från Myrorna), flörta opassande med brudgumen eller kanske brudens far, visa pinsamma bilder på brudparet som barn (om de tar det med ett skratt, inte att det faktiskt tycker det är jobbigt på riktigt men det utgår ju jag i från att ni fattar själva Tungan ute) Någon kan ta ett mobilsamtal mitt under framträdandet, råka snubbla över tårtan (alltså inte den riktiga då Förvånad) , förutom vit klänning kan det kanske vara så att ni har alldeles för tjusiga kläder på er eller kanske morgontofflor?
    Bara lite brainstorming, det kanske hjälper till någon liten ide..?

Svar på tråden Vad är BIG "no,no" till bröllop? Vi ska spexa!