Inlägg från: Anonym (Fattiglapp?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Anonym (Fattiglapp?)

Det gör det inte bättre att vi inte har några kläder och måste handla nytt och att ryktet säger att ett femte bröllop är möjligt till hösten.

Jag har aldrig gått på bröllop innan eftersom ingen i min omgivning gift sig, så jag kunde väl aldrig förutspå en sådan här giftemålsboom på en och samma gång.

• Anonym (Fattiglapp?)
    TBA skrev 2012-04-16 18:21:34 följande:
    Men varför ska ni helt plötsligt avboka resan? Förstod inte den biten..
    För resan kostar en del och vi hade sparat ihop nästan allt nu. Nu skulle vi lägga krut på att spara till fickpengar eftersom vi räknat ut hur mycket det skulle gå åt.
    Det känns inte som om vi har råd att betala resan och ha råd att leva på resan om vi ska lägga så många tusenlappar på bröllop,; svensexor, möhippor, presenter och kläder.
    Vet inte alls hur vi ska lösa detta. Vi måste ge ungefär samma som vi fick, annars kommer de säkert se ner på oss! :(
  • Anonym (Fattiglapp?)
    Chicita skrev 2012-04-16 18:24:15 följande:
    Varför inte ge bort ett "kuponghäfte" med:
    - Barnvakt 1 kväll (X 2-3 st)
    - Fredagsmiddag (Lördagsmiddag) valfri helg

Och lite andra sådana kuponger som är passande.  
    På insidan av omslaget till kuponghäftet så kan ni skriva något om hur ni värdesatte deras närvaro på bröllopet och att ni vill ge en gåva från hjärtat till dom.

Jag skulle inte förvänta mig att få en gåva motsvarande eller överträffande det jag hade gett någon. 

Och vad gäller att folk tror att ni är "rika" så kan du väl passa på att "klaga" lite till någon av dom som tror det (eller till någon som du vet skulle springa direkt till dessa och skvallra) om hur svårt ni har att få ihop till pengarna som behövs för resan och hur länge ni har sett fram emot den... 
    Kan man göra så?
    Jag har aldrig varit på bröllop (utom mitt eget) så jag har liksom inte förstått dessa seder och bruk..
    Funderade på att köpa någon fin skål eller något som kanske är lite svårare att lista ut vad den kostade. Lägga för max 2-300 kronor..
  • Anonym (Fattiglapp?)
    TBA skrev 2012-04-16 18:28:54 följande:

Ni ska väl absolut inte avboka resan!! Era barn är ju jätteglada och det gör verkligen underverk för själen... där kanske ni även hittar något billigt och personligt som presenter till bröllopen ni ska på!

Och ta med er er själva, personliga gåvor, och ett gott humör så kan ju ingen bli besviken!

Jag, vi är så glada hela familjen och barnen pratar om det varje dag.
    Den minsta tjejen pratar om resan med sina kramdjur och är så lycklig att rösten liksom spricker.
    Kommer aldrig klara av att avboka resan. Men vill inte heller göra vännerna sura, ledsna och besvikna :/

En som gifter sig är en släkting, och som tur väl är sa min mamma precis att vi kunde lägga ihop något så behövde vi inte ge mer än 200 kronor max. Det var verkligen supersnällt av henne!

Hade inte en tanke när vi bokade resan att vi skulle få sådana oväntade utgifter.
  • Anonym (Fattiglapp?)
    MeaJ skrev 2012-04-16 18:30:39 följande:
    Jag kan bara säga hur vi gör.
    Vi ger present utifrån vad vi har råd att ge. Tycker folk att man är snål får det stå för dom.

Det viktigaste för brudparet är väl att de gifter sig för kärlek till varandra, inte för att de ska få dyra presenter.
    Det är sant!
    Vi önskade oss inte direkt några presenter och egentligen kan man känna att man får skylla sig själv lite om man nu ger bort så dyra presenter till någon som inte har så mycket pengar över.
    Jag kanske tänkte dumt, de kan väl inte mena att man ska betala tillbaka med samma gåva?
  • Anonym (Fattiglapp?)
    Chicita skrev 2012-04-16 18:24:15 följande:
    Varför inte ge bort ett "kuponghäfte" med:
    - Barnvakt 1 kväll (X 2-3 st)
    - Fredagsmiddag (Lördagsmiddag) valfri helg

Och lite andra sådana kuponger som är passande.  
    På insidan av omslaget till kuponghäftet så kan ni skriva något om hur ni värdesatte deras närvaro på bröllopet och att ni vill ge en gåva från hjärtat till dom.

Jag skulle inte förvänta mig att få en gåva motsvarande eller överträffande det jag hade gett någon. 

Och vad gäller att folk tror att ni är "rika" så kan du väl passa på att "klaga" lite till någon av dom som tror det (eller till någon som du vet skulle springa direkt till dessa och skvallra) om hur svårt ni har att få ihop till pengarna som behövs för resan och hur länge ni har sett fram emot den... 
    Kanonbra tips! Jag ska fila lite på det :)
  • Anonym (Fattiglapp?)
    Anonym (Jennie) skrev 2012-04-16 18:35:46 följande:

Av ren nyfikenhet, vad är det för typ av resa ni ska iväg på och vad var det för typ av bröllop samt vilka "krav" ställdes på de gäster som ni bjöd?

Personligen tror jag min inställning till huruvida ni "måste" gå på allas bröllop, möhippor och svensexor och ge dyra gåvor och även resans vara eller icke vara påverkas av om det var ett litet trädgårdsbröllop ni hade och nu en vecka på lanzarote vi pratar om eller ett slottsbröllop med kuvertavgift , hög dresscode och lång resväg för alla gäster och sen en lyxkryssning i västindien...

Vi åker faktiskt ganska långt bort. Thailand :) Men hittade resan till ett mycket bra pris, det är inga lyxhotell och storsummor vi pratar om, lite lagom, mysigt och familjärt.. Hade lite presentkort på resor från vårt eget bröllop så därför behövde vi själva inte spara så jättemycket till just det. På vårt bröllop hade vi sagt att vi inte önskade oss någonting, men vi ville gärna resa i framtiden. Därav många presentkort :)

Vi hade absolut inga krav på vårt bröllop. Vi hade ganska fint eftersom vi fick hjälp av föräldrar som själva ville bekosta bröllopet - vi tänkte först bara bjuda på fika. Men det blev en stor buffé i en trevlig miljö. Ändå inget lyxbröllop men ändå. Inga klädselkrav eller presentönskningar hade vi. Svensexan vet jag inte vad den kostade, det kan max handla om två hundra kronor, samma sak gäller möhippan - men det är inget brudparen rår över såklart!
    Hade jag fått bestämma skulle det inte kosta något på våra hippor/sexor, vi ville inte ha några, alternativ ha en trevlig festkväll hemma..
  • Anonym (Fattiglapp?)
    Annamolly skrev 2012-04-16 18:43:04 följande:
    Nar ni gifte er sa kanske det var det enda brollopet dina vanner behovde ga pa, nu ska du ga pa fyra! Klart det blir jattedyrt. Om det ar nara vanner sa tycker jag att du ska prata med dom om det lite forsiktigt. Om ni inte ar sa nara att du kan det, sa kan du ju kopa nagot pa internet, du kan hitta alla mojliga exotiska och 'dyra' saker for mindre an halva priset. Eller om du koper nagot i en butik, kop nagot 'ovanligt' som inte ar sa uppenbart vad det kostar. Om jag var dina vanner sa skulle jag bli jattelessen om du hade fatt avboka en resa som hela din familj langtat efter bara for att ni inte hade pengar till en present till mej. Det ar ju inte presenterna som raknas, utan att man far ha sina vanner omkring sig!!! 
    Tack för tipset!! Har du själv något tips på vad som är lite ovanligt och inte så uppenbart med priser?
  • Anonym (Fattiglapp?)
    Cattis77 skrev 2012-04-16 18:47:56 följande:
    Jag är ju i bröllopstagen nu, och gifter min om några veckor, och jag kan säga att jag hade blivit jätteledsen om jag fick reda på att goda vänner stod över mitt bröllop pga. att det inte hade råd att köpa presenter. Jag blir ledsen och besviken för varje person som tacker nej...det man verkligen vill är ju att alla man bjudit ska komma. Det är ju det viktigaste, att man har alla nära och kära med sig på sin viktigaste dag! :)

Försök att inte ha ångest över detta. Om det är en nära vän, så berätta som det är, och säg att du gottgör dem vid ett senare tillfälle, med grillparty och rosé en vacker sommarkväll, eller något annat! Jag är säker på att de blir glada, bara ni kommer :)
    Kram! 
    Tack! Vi kommer nog i vilket fall som helst.
    Det är både vänner och någon som är mer bekant och en släkting.
    Så en blandning kan man säga :)
  • Anonym (Fattiglapp?)

Vill verkligen tacka er alla för fina svar! Det hat gett otroligt mycket idéer nu! :) Angående resan vill jag säga att nästan hela resan är betald med presentkorten så därför tog vi oss råd. Vi hyr marklägenhet med avtal om att om något går sönder ska vi inte betala, vi har nära till jobb och dagis och betalar inte heller någon bil, osv. Vi har faktiskt inga utgifter som kan uppstå bara sådär vad vi vet. Men bröllopen på en gång blev en chock. Vi hade endast räknat med att spara resten till fickpengar i Thailand, vilket ändå säkert blir en del. Detta är första resan vi kommer att unna oss som familj så det var viktigt för oss :) vi är väldigt ekonomiska annars och så. Detta behöver vi verkligen som familj. Men självklart ska man ha en buffert! Men trodde aldrig jag skulle behöva spara till ifall det skulle bli massa bröllop, men nu vet jag bättre. Ännu en gång, tack för svaren! :)

• Anonym (Fattiglapp?)

Hej allihop!
    Förlåt om jag varit frånvarande, men jag har inte haft tid att kolla era svar!
    Vad många bra tips och idéer! Nu känns allt mycket bättre :)

När vi gifte oss så minns jag att en av de allra bästa och mest spännande presenten var en korg med massa små trevliga saker i; en blommig filt, en flaska vin, lite godsaker, två vinglas osv.
    Det var jättemysigt och väl genomtänkt, och faktiskt den roligaste presenten att öppna eftersom man anade att det var något annorlunda!
    Nu ska jag göra något liknande, försöker bara komma på lite roliga saker att stoppa i den där korgen :) Det kommer gå på några hundralappar ändå, men det kommer åtminstonde inte bli 500, och det kommer bli roligt och trevligt och inte bara en glasskål för att man måste ge.

Ska lägga lite cellofan runt (eller vad det heter) - såg att en tjej skrivit om detta i tråden. Knyta lite vackra band osv. Tror det kan bli riktigt bra!

Detta ska jag göra på två av bröllopen som är till våra vänner. De andra två är släktingar, så min mor har lovat att lägga ihop med oss så det inte behöver bli dyrt. Vi får se vad vi hittar på där!

Återigen, tusen tack!!

Och någon nämnde att det endast var svårt att få ihop kostnaderna i stockholm - detta stämmer inte alls! Själv tar jag inga lån eftersom vi gärna vill låna till ett hus senare, och då är det lättare att vara skuldfri från början :) Tyvärr blir det lite knapert ibland, men snart är jag ju färdigutbildad och då kan vi börja leva ordentligt! :)

Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!