• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Anonym (Fattiglapp?)

Det gör det inte bättre att vi inte har några kläder och måste handla nytt och att ryktet säger att ett femte bröllop är möjligt till hösten.

Jag har aldrig gått på bröllop innan eftersom ingen i min omgivning gift sig, så jag kunde väl aldrig förutspå en sådan här giftemålsboom på en och samma gång.

• TBA

Men varför ska ni helt plötsligt avboka resan? Förstod inte den biten..

• Anonym (Fattiglapp?)
    TBA skrev 2012-04-16 18:21:34 följande:
    Men varför ska ni helt plötsligt avboka resan? Förstod inte den biten..
    För resan kostar en del och vi hade sparat ihop nästan allt nu. Nu skulle vi lägga krut på att spara till fickpengar eftersom vi räknat ut hur mycket det skulle gå åt.
    Det känns inte som om vi har råd att betala resan och ha råd att leva på resan om vi ska lägga så många tusenlappar på bröllop,; svensexor, möhippor, presenter och kläder.
    Vet inte alls hur vi ska lösa detta. Vi måste ge ungefär samma som vi fick, annars kommer de säkert se ner på oss! :(
  • Chicita

Varför inte ge bort ett "kuponghäfte" med:
    - Barnvakt 1 kväll (X 2-3 st)
    - Fredagsmiddag (Lördagsmiddag) valfri helg

Och lite andra sådana kuponger som är passande.  
    På insidan av omslaget till kuponghäftet så kan ni skriva något om hur ni värdesatte deras närvaro på bröllopet och att ni vill ge en gåva från hjärtat till dom.

Jag skulle inte förvänta mig att få en gåva motsvarande eller överträffande det jag hade gett någon. 

Och vad gäller att folk tror att ni är "rika" så kan du väl passa på att "klaga" lite till någon av dom som tror det (eller till någon som du vet skulle springa direkt till dessa och skvallra) om hur svårt ni har att få ihop till pengarna som behövs för resan och hur länge ni har sett fram emot den... 

• TBA

Ni ska väl absolut inte avboka resan!! Era barn är ju jätteglada och det gör verkligen underverk för själen... där kanske ni även hittar något billigt och personligt som presenter till bröllopen ni ska på!

Och ta med er er själva, personliga gåvor, och ett gott humör så kan ju ingen bli besviken!

• Anonym (Fattiglapp?)
    Chicita skrev 2012-04-16 18:24:15 följande:
    Varför inte ge bort ett "kuponghäfte" med:
    - Barnvakt 1 kväll (X 2-3 st)
    - Fredagsmiddag (Lördagsmiddag) valfri helg

Och lite andra sådana kuponger som är passande.  
    På insidan av omslaget till kuponghäftet så kan ni skriva något om hur ni värdesatte deras närvaro på bröllopet och att ni vill ge en gåva från hjärtat till dom.

Jag skulle inte förvänta mig att få en gåva motsvarande eller överträffande det jag hade gett någon. 

Och vad gäller att folk tror att ni är "rika" så kan du väl passa på att "klaga" lite till någon av dom som tror det (eller till någon som du vet skulle springa direkt till dessa och skvallra) om hur svårt ni har att få ihop till pengarna som behövs för resan och hur länge ni har sett fram emot den... 
    Kan man göra så?
    Jag har aldrig varit på bröllop (utom mitt eget) så jag har liksom inte förstått dessa seder och bruk..
    Funderade på att köpa någon fin skål eller något som kanske är lite svårare att lista ut vad den kostade. Lägga för max 2-300 kronor..
  • MeaJ

Jag kan bara säga hur vi gör.
    Vi ger present utifrån vad vi har råd att ge. Tycker folk att man är snål får det stå för dom.

Det viktigaste för brudparet är väl att de gifter sig för kärlek till varandra, inte för att de ska få dyra presenter.

• Anonym (Fattiglapp?)
    TBA skrev 2012-04-16 18:28:54 följande:

Ni ska väl absolut inte avboka resan!! Era barn är ju jätteglada och det gör verkligen underverk för själen... där kanske ni även hittar något billigt och personligt som presenter till bröllopen ni ska på!

Och ta med er er själva, personliga gåvor, och ett gott humör så kan ju ingen bli besviken!

Jag, vi är så glada hela familjen och barnen pratar om det varje dag.
    Den minsta tjejen pratar om resan med sina kramdjur och är så lycklig att rösten liksom spricker.
    Kommer aldrig klara av att avboka resan. Men vill inte heller göra vännerna sura, ledsna och besvikna :/

En som gifter sig är en släkting, och som tur väl är sa min mamma precis att vi kunde lägga ihop något så behövde vi inte ge mer än 200 kronor max. Det var verkligen supersnällt av henne!

Hade inte en tanke när vi bokade resan att vi skulle få sådana oväntade utgifter.
  • Chicita
    Anonym (Fattiglapp?) skrev 2012-04-16 18:30:02 följande:
    Kan man göra så?
    Jag har aldrig varit på bröllop (utom mitt eget) så jag har liksom inte förstått dessa seder och bruk..
    Funderade på att köpa någon fin skål eller något som kanske är lite svårare att lista ut vad den kostade. Lägga för max 2-300 kronor..
    Klart man kan... Det är ingen lag på att ge present över huvud taget faktiskt Flört
    Och om du kanske har någon talang så kan du erbjuda dig att hjälpa till med det istället...

Jag brukar få baka tårtorna...
    Någon gång har jag gett hela tårtan i present och någon gång har dom fått betala ingredienserna eller en del av ingredienserna...
    Om du är duktig på att texta så kanske du kan hjälpa till att texta menyer, adresslappar, placeringskort eller liknande. Eller om du är duktig på att rita så kanske du kan hjälpa till med något där sånt behövs...
    Tja det finns många sätt att ge en gåva som är ovärderlig men som inte kostar särskilt mycket i pengaväg. 
  • Anonym (Fattiglapp?)
    MeaJ skrev 2012-04-16 18:30:39 följande:
    Jag kan bara säga hur vi gör.
    Vi ger present utifrån vad vi har råd att ge. Tycker folk att man är snål får det stå för dom.

Det viktigaste för brudparet är väl att de gifter sig för kärlek till varandra, inte för att de ska få dyra presenter.
    Det är sant!
    Vi önskade oss inte direkt några presenter och egentligen kan man känna att man får skylla sig själv lite om man nu ger bort så dyra presenter till någon som inte har så mycket pengar över.
    Jag kanske tänkte dumt, de kan väl inte mena att man ska betala tillbaka med samma gåva?
Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!