Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Varför inte ge bort ett "kuponghäfte" med:
    - Barnvakt 1 kväll (X 2-3 st)
    - Fredagsmiddag (Lördagsmiddag) valfri helg

Och lite andra sådana kuponger som är passande.  
    På insidan av omslaget till kuponghäftet så kan ni skriva något om hur ni värdesatte deras närvaro på bröllopet och att ni vill ge en gåva från hjärtat till dom.

Jag skulle inte förvänta mig att få en gåva motsvarande eller överträffande det jag hade gett någon. 

Och vad gäller att folk tror att ni är "rika" så kan du väl passa på att "klaga" lite till någon av dom som tror det (eller till någon som du vet skulle springa direkt till dessa och skvallra) om hur svårt ni har att få ihop till pengarna som behövs för resan och hur länge ni har sett fram emot den... 

• Chicita
    Anonym (Fattiglapp?) skrev 2012-04-16 18:30:02 följande:
    Kan man göra så?
    Jag har aldrig varit på bröllop (utom mitt eget) så jag har liksom inte förstått dessa seder och bruk..
    Funderade på att köpa någon fin skål eller något som kanske är lite svårare att lista ut vad den kostade. Lägga för max 2-300 kronor..
    Klart man kan... Det är ingen lag på att ge present över huvud taget faktiskt Flört
    Och om du kanske har någon talang så kan du erbjuda dig att hjälpa till med det istället...

Jag brukar få baka tårtorna...
    Någon gång har jag gett hela tårtan i present och någon gång har dom fått betala ingredienserna eller en del av ingredienserna...
    Om du är duktig på att texta så kanske du kan hjälpa till att texta menyer, adresslappar, placeringskort eller liknande. Eller om du är duktig på att rita så kanske du kan hjälpa till med något där sånt behövs...
    Tja det finns många sätt att ge en gåva som är ovärderlig men som inte kostar särskilt mycket i pengaväg. 
  • Chicita
    Anonym (Student) skrev 2012-04-17 00:47:45 följande:
    Sen om man jämför med "svensk" syn på saken. De flesta kan ge för 500-1000 utan större problem, om de avstår från något extra, men det är i de flestas ögon inte "värt" det.
    Wow...
    Vad synd att jag inte visste det här för 10 år sen (innan jag träffade min make).
    Om jag hade TUR så klarade jag av att betala mina räkningar, och då hade jag inget på avbetalning, ingen telefon mer än kontantkortet som jag laddade med 150:- var fjärde månad osv.
    En riktigt lyckad månad så hade jag till och med 200:- över till mat.
    Men självklart skulle jag avstått från att ha någonstans att bo, eller sån lyx som el, bara för att betala 1000:- till en kompis bröllop Skrattande
    *ironi*

Alla har vi olika förutsättningar.
    Jag tror inte att någon försöker slingra sig ur att köpa en present. Men om man inte har pengar - så har man inte pengar... Helt enkelt
  • Chicita
    Stike skrev 2012-04-20 11:04:55 följande:
    Jag hatar när trådar spårar ur till nåt annat än va de egentligen handlar om, vem bryr sig om vad hyrorna kostar i andra städer osv. Om den här tjejen som startat tråden säger att hon är en fattig student så är hon ju det. Ingen här kan ju skriva att hur kan man vara fattig när man är student? Vi är väl alla olika, hon kanske bara får CSN bidrag, har inte lån, osv osv. Sak samma, det var inte det tråden handlade om ens!!
    Precis...
    Hon har ett problem och ber om råd. Och problemet är inte hur man kan betala hyran...

Vad kan vi ge henne för råd?
    Om vi sammanställer lite från tråden:

Jo bland annat att det inte finns några krav på presenter som gäst och de flesta ser hellre att man kommer än att man får presenter.
    Presenter behöver inte vara något som kostar pengar, ett löfte om barnvakt eller hjälp i trädgården eller med renovering eller liknande kan vara värt betydligt mer för mottagaren.
    Minnen är alltid bra gåvor. Gör ett kollage av bilder och annat som du har gemensamt med bruden/ brudgummen/ brudparet. 
    Byt / låna snygga kläder från en kompis som inte ska på bröllopet eller handla en finklänning och ha på alla bröllopen, variera den med en sjal, boléro, skärp eller liknande.
    Var uppriktig och ärlig. Berätta att det är så underbart att komma iväg på resan som bekostats med presentkort ni samlat och fått i bröllopsgåva. Men att det är svårt att få ihop till reskassan... 
Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!