• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Stike

Vill bara påpeka att det är STOR skillnad att lägga mycket pengar på en present och att lägga mycket omtanke på en present. En dyr present har inte alltid mycket omtanke bakom och tvärtom.
    Du kan nog hitta något till dina vänners bröllop som har mycket omtanke, men som inte kostar mycket.
    Var uppfinningsrik! Jag tycker i varje fall att de borde förstå, för mig är det en självklarhet. När man gifter sig vill man ju ha alla sina nära och kära där för att fira med, inte för att få så mycket presenter som möjligt?

• Anonym (Student)

Min erfarenhet (när man försökt fixa saker till någons 50-årsdag, bröllop m.m.) att många försöker slingra sig ur det där med presenter. Försöker man göra något fint/stort så vill folk sällan bidra med tid ELLER pengar, även när de tycker det är en bra idé och vill stå med på kortet! Jag tycker att båda är lika värdefulla (tid vs pengar), och vill man inte lägga ner tid ELLER pengar - då är det ju att försöka komma billigt undan.

• Anonym (Student)

Ja, klart finns det de som inte kan lägga 500-1000, men de flesta kan faktiskt. (jag kanske har fel om det... det är iofs inte det den här disskussionen handlar om)
    Och om man inte kan det , så kan man ju lägga ner tid på presenten!

• Strawberry

Värdet på en gåva mäts inte pengar och det mängder av saker att ge bort som inte behöver kosta mycket mer än än tid och omtanke. Jag har haft turen att få väldigt fina saker genom åren och några av de saker jag uppskattat mest är;

- Hemmalagad jordgubbssylt och jordgubbssaft i fin flaska, med etiketten -"lite sött för min ännu sötare vän" Jag älskar jordgubbar!! =)
    - Ett överraskningspressentkort som visade sig innebära en picknick med allt vad de innebär (filt, korg, rosevin, jordgubbar, typisk sommar musik, smörgåsar, choklad osv) som följdes av en filmkväll på temat "sommar". Nämde jag att det här va inomhus i ett välpyntat vardagsrum och mitt i vintern när jag längtade som mest efter sommaren..
    - Men den bästa gåvan hittils var nog "Ett överraskningsår" den första varje månad väntade en gåva på mig från två nära kompisar som inte hade mycket pengar men mycket fantasi och kärlek att ge. Det var allt från en egenbrändskiva med endast låtar som de visste gjorde mig glad till hembakade pepparkakor den 1  december och vilda och underbara egenplockade sommarblommor i fina vaser/flaskor de hittat billigt på loppis.

Vet inte om de ovan kan ge någon inspiration men ville bara säga att du självklart ska gå på bröllopet och jag hoppas ni får en helt underbar resa till Thailand!! 

• Annamolly
    Anonym (Student) skrev 2012-04-18 23:52:02 följande:
    Ja, klart finns det de som inte kan lägga 500-1000, men de flesta kan faktiskt. (jag kanske har fel om det... det är iofs inte det den här disskussionen handlar om)
    Och om man inte kan det , så kan man ju lägga ner tid på presenten!
    Det ar ju precis darfor dom som inte har rad med 500-1000 kanner sig sa pressade. Darfor att vissa tror att dom vet vad andra har rad med, och om dom inte ger nagot dyrt sa betyder det att man ar 'snal', inte att man har daligt med pengar. Jag ar student. Innan jag flyttade in hos min fastman sa brukade jag fa pussla som en galning med smapengar for att fa ihop det, men om jag skulle bort sa kopte jag anda en hyfsad vinflaska for jag vill inte att folk ska tro att jag ar snal. Lite fjantigt kanske men social press ar en kraftfull grej! :)

• Anonym (Student)

Det jag inte får ihop är ändå hur man inte får ihop det som student. Jag kan förstå i sthlm där kostnaden för rum/lägenhet är enorma. Men på andra orter?

• Anonym (Student)

Jag tycker att man ska känna sig pressad när man gett för att ge och komma undan och inte för att verkligen glädja någon.
    Jag har gett presenter för under 100 ibland utan att känna mig pressad vad någon skulle tycka - för då la jag ner tid istället. När jag har råd att ge, så ger jag, när jag inte har, så ger jag något som kräver tid istället. Om de omkring en vet att man är den som vill glädja de och inte bara "komma undan" då känner man sig aldrig pressad.

Jag tycker dock som sagt ur egen erfarenhet, när man försökt få med andra på presenter att allt för många ger för att man ska ge, inte för att de egentligen vill genuint glädja personen.

• Anneli256
    Anonym (Student) skrev 2012-04-18 23:50:28 följande:
    Min erfarenhet (när man försökt fixa saker till någons 50-årsdag, bröllop m.m.) att många försöker slingra sig ur det där med presenter. Försöker man göra något fint/stort så vill folk sällan bidra med tid ELLER pengar, även när de tycker det är en bra idé och vill stå med på kortet! Jag tycker att båda är lika värdefulla (tid vs pengar), och vill man inte lägga ner tid ELLER pengar - då är det ju att försöka komma billigt undan.
    Tråkigt erfarenheter du har..tråkiga vänner och bekanta du måste ha.. synd bara att du generaliserar utifrån dom..
  • Annamolly
    Anonym (Student) skrev 2012-04-19 01:07:10 följande:
    Det jag inte får ihop är ändå hur man inte får ihop det som student. Jag kan förstå i sthlm där kostnaden för rum/lägenhet är enorma. Men på andra orter?
    Nu forstar jag inte? Jag bor iofs i London dar allting ar svindyrt, men studenter har val alltid daligt med pengar? Man har ju ingen lon! 
  • Anonym

Har inte läst hela tråden nu men det är väl klart att ni kan ge lite billigare saker. Varför inte köpa fina saker på rea t ex. Brudparen kan väl inte veta priset på sådana saker.

MEN jag vill också flagga för att en kommande stor resa visst kan få er att verka som att ni har gott om pengar.

Jag tycker absolut att alla skall ha rätt att spara ihop pengar till stora utlandsresor, men i min släkt så bjuder de flesta på stora födelsedagskalas. Speciellt vid jämna tal. Vi ger däremot inte vansinnigt dyra presenter till varandra.Men i samma släkt finns det några som absolut inte säger sig ha råd att bjuda hem folk överhuvudtaget, eller att fira någonting, för de har det så knapert. Dock har de alltid nya kläder, nyaste inredningen och lyckas alltid spara ihop till en Thailandsresa varje år. Då är det klart att vi andra inte direkt tycker jättesynd om dem om jag säger så...

Hur som helst...om jag vore du så skulle jag totalt strunta i exakta pengasumman. För den spelar väl ingen roll. Kolla över hur mycket ni skulle ha råd att ge för och leta på reor.

lycka till!

Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!