Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Nar ni gifte er sa kanske det var det enda brollopet dina vanner behovde ga pa, nu ska du ga pa fyra! Klart det blir jattedyrt. Om det ar nara vanner sa tycker jag att du ska prata med dom om det lite forsiktigt. Om ni inte ar sa nara att du kan det, sa kan du ju kopa nagot pa internet, du kan hitta alla mojliga exotiska och 'dyra' saker for mindre an halva priset. Eller om du koper nagot i en butik, kop nagot 'ovanligt' som inte ar sa uppenbart vad det kostar. Om jag var dina vanner sa skulle jag bli jattelessen om du hade fatt avboka en resa som hela din familj langtat efter bara for att ni inte hade pengar till en present till mej. Det ar ju inte presenterna som raknas, utan att man far ha sina vanner omkring sig!!! 

• Annamolly
    Anonym skrev 2012-04-16 22:23:00 följande:
    Jag förstår inte.. Om bröllopsinbjudan ger ångest - gå inte på alla då. Jag förstår inte varför man funderar på vad man "bör" ge utifrån vad "folk" tycker och att "folk" ser ner på en om man ger för lite etc. etc...

Kläder kan man hitta hyfsat billigt på Second Hand. Kan säkert ha samma på mer än ett av bröllopen. Present ger man utifrån egna förutsättningar och från hjärtat.

Om man har "folk" som ser ner på en för att man ger för billig present så kan ju i vart fall jag känna att det inte är folk jag skulle vilja ha i min närhet.. Spelar det verkligen roll vad andra tycker?

Jag vill inte låta hård men jag tycker inlägget är lite gnälligt. En inbjudan är en inbjudan och inte ett måste. Gå eller låt bli. Vill man lösa det så finns det billiga lösningar. Finns säkert någon i bekantskapskretsen man kan låna kläder av gratis eller som sagt köpa begagnat o sedan ha samma på mer än ett av bröllopen. Eller är alla fyra bröllopen frackbröllop?

Så har jag gjort när jag varit arbetslös och luspank. Present kan vara att man hjälper till med något man är duktig på till bröllopet (jag bakade cupcakes till ett bröllop, fotograferade på ett annat). Någon fest har jag tackat nej till därför att den inte lockat OCH för att jag ekonomiskt inte hade utrymme för det. Man behöver heller inte vara med på alla möhippor/svensexor. Man kan ansluta senare på kvällen eller engagera sig i planeringen av dem o på så sätt påverka kostnaden för dem.

Finns mycket man kan göra. Men som sagt. Man får faktiskt lov att tacka nej till saker också. Det är trots allt en inbjudan och inte en inställan..
    Hon vill ju jattegarna ga och vill inte sara sina vanner, men oroar sig over att det blir for dyrt. Om hon bara 'valjer att inte ga' sa gor hon ju sina vanner besvikna, och kanner sig ledsen for att inte kunna vara med. Samtidigt blir det dyrt att ga. Det ar val klart att detta ar lite av ett dilemma! Sa pragmatisk ar val nastan ingen att dom struntar helt i vad andra tycker, om andra blir lessna, om man kanner sig snal eller gor sina barn besvikna om dom staller in resan. Det later som helt vanliga, manskliga funderingar.
  • Annamolly
    Anonym (Student) skrev 2012-04-18 23:52:02 följande:
    Ja, klart finns det de som inte kan lägga 500-1000, men de flesta kan faktiskt. (jag kanske har fel om det... det är iofs inte det den här disskussionen handlar om)
    Och om man inte kan det , så kan man ju lägga ner tid på presenten!
    Det ar ju precis darfor dom som inte har rad med 500-1000 kanner sig sa pressade. Darfor att vissa tror att dom vet vad andra har rad med, och om dom inte ger nagot dyrt sa betyder det att man ar 'snal', inte att man har daligt med pengar. Jag ar student. Innan jag flyttade in hos min fastman sa brukade jag fa pussla som en galning med smapengar for att fa ihop det, men om jag skulle bort sa kopte jag anda en hyfsad vinflaska for jag vill inte att folk ska tro att jag ar snal. Lite fjantigt kanske men social press ar en kraftfull grej! :)

• Annamolly
    Anonym (Student) skrev 2012-04-19 01:07:10 följande:
    Det jag inte får ihop är ändå hur man inte får ihop det som student. Jag kan förstå i sthlm där kostnaden för rum/lägenhet är enorma. Men på andra orter?
    Nu forstar jag inte? Jag bor iofs i London dar allting ar svindyrt, men studenter har val alltid daligt med pengar? Man har ju ingen lon! 
Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!