• Anonym (Fattiglapp?)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Ett stort problem har jag i år.

Vi är bjudna på fyra bröllop! Det ska bli jätteroligt.. MEN... Jag känner att vi inte har råd! :(

Problemet är att vi gifte oss för ett år sedan. Alla våra vänner och bekanta kom och gav oss minst 500 kronor i present. Vi är själva inte alls rika eftersom en av oss är student och den andra föräldrarledig till och från.

För några månader sedan beställde vi en utomlandsresa som vi sparat till otroligt länge. Äntligen ska vi få komma iväg hela familjen och barnen är så glada och pratar inte om annat.
    Nu ser det ut som om vi får nalla rejält på sparkontot och vi kanske inte ens har råd att resa! Jag gråter på kvällarna av oro och nedstämdhet över det här.

Det är vårt eget fel att vi inte har råd att gå på våra vänners bröllop, för nu känner jag att vi är snikna om vi reser istället. Vi får kanske avboka resan? :(

Bara det att svensexan nästa vecka kommer att kosta MINST 500 kronor (gubbens bästa vän så han MÅSTE gå på den) , gör det inte lättare precis!
    Vi har inte ens fått lön/studiebidrag då och NU har jag bara 87 kronor kvar på lönekontot. När barnbidraget kommer tänkte jag handla mat för pengarna men nu måste ju gubben ha till svensexan.
    Är så arg för att det måste kosta så mycket att vara med då många av vännerna inte har det så bra ställt..

Hur ska vi göra med presenter? Vi måste väl ge för samma summa som de gav till oss, annars är vi väl snåla? Eller hur ska vi göra? Ska vi ställa in resan?

Det jobbiga är att några av våra vänner har fått om bakfoten att vi har mycket gott om pengar. Förstår inte varför de tror de men det kan vara att vi ska iväg på en efterlängtad resa..
    Som vi kanske får avboka nu! Är så otroligt ledsen. Tycker synd om mina barn som hade längtat så.. Det känns som om vi måste lägga flera tusentals kronor på dessa bröllop!

:(

• Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!
  • Joli84

Personligen skulle jag bli jätteledsen om mitt bröllop orsakade någon av mina vänner nedstämdhet. För mig är det viktigast att mina nära och kära kommer på bröllopet och delar en stund av lycka med oss! Jag kan uppleva att det har blivit en sån presenthets och att folk köper presenter för presenternas skull. De räknar på värdet. "Nu har jag bara handlat för si och så många 100... jag måste köpa nåt till för att fylla ut.." Så onödigt slöseri med pengar och så onödigt slöseri med resurser! Köper man något meningslös så kommer det fortsätta vara meningslös hos mottagren också och alla kommer le och sen ställa undan i ett skåp. Allt för att givaren inte vill framstå som snål. Då tycker jag att man ska lägga lite extra tid på att komma på en meningsfull present - kanske göra ett kollage av gamla bilder och rama in? Eller så köper man det man har råd med, och så får andra tycka vad de vill om att man är snål (vilket folk kanske inte ens höjer ögonbrynen för, ibland är detta viktigare hos en själv än hos andra!). Andra borde oroa sig mer över att man själv kan tycka att de är ytliga!

Ställ inte in er resa! Och när det kommer till svensexan så borde din sambo prata med arrangören och säga att han gärna följer med men eftersom er planerade resa kommer kosta en del så är dte inte säkert han har råd, om han inte kan betala svensexan efter att ni kommit hem från resan!

• Anonym

Hej!

Jag förstår dig, vi har det oxå väldigt tajt ekonomiskt.Vi försöker oxå hitta på något skoj ibland med familjen ,men då känns det jobbigt direkt för man har inte mycket pengar att spela med.
    Och vi blev bjudna på bröllop,vilket innebär nya kläder, present och en hotellnatt.Det är ju så tråkigt för det är ju så kul att bli bjuden på bröllop men det ger en penga ångers direkt,kan man inte få vinna lite pengar så man slipper penga ångerst.. Jag har tackat nej till möhippa för det skulle bli 1500kr.
    Åk på resan:))

• Sara 120707

TS:

Jag vet hur det känns.

Man får en inbjudan blir jätteglad och två sekunder senare kommer ekonomin petar en på axeln och ger en ett elak leende.

Till våra gäster har vi verkligen försökt förmedla att vi inte har någonting emot att de kommer utan present sålänge de kommer! Sen förstår jag också viljan att ge iaf ngt :)

Vi har det också ganska knapert (lever på en lön a´ 75%) och det gäller att vara uppfinningsrik och pysslig.

Något som har blivit min lösning är att köpa hem cellofan, sedan fixar jag lite småplock, lägger allt i en fin korg (från typ erikshjälpen) cellofan runt och en stor rosett.

Till min mormor denna julen bakade jag lövtunna pepparkakor och la i en fin kakburk, gjorde en nejlike-apelsin med rött band, en paket riktigt gott jul te och sedan petade min bror med en bit rökt ost.

Alltihop in i korgen cellofan runt och genast såg det väldigt lyxigt ut :)

Till svärföräldrarnas födelsedag gjorde vi en likadan fast "fyllningen" var vackra österlen äpplen, clementiner, hembakade cupcakes med hallon/vitchoklad, kärlekste och två sånna där chokladkuber på pinne som man gör varmchoklad av.

Sluträkningen blev kanske 200-250 kr per korg men de blev jätteglada och det såg mkt ut.

Tänk på att presentationen gör en hel del, om det blir ett enkelt paket; skriv en liten dikt och fäst på utsidan och gör det mer personligt.

Gör man en korggrej så ha mkt färg och lägg i ngt som doftar.

Hoppas det kan vara till lite inspiration.

• TheD

Ni behöver inte ge någon present!! Finns inget krav alls på det :) Men jag står fast vid att jag skulle ha prioriterat resan om jag var du/ni.

• Joli84

Man ska inte leva över sina tillgångar! Har man inte råd så har man inte. Men jag tycker inte man ska behöva avstå från bröllop för att man inte har råd med någon present. Tråkigt att allt ska falla på presenterna, som bara är en så liten del av själva bröllopet. Det är nog få som gifter sig för presenternas skull!

• Anonym
    Anonym (Student) skrev 2012-04-17 00:47:45 följande:
    Jag är inte född i Sverige och har därmed en lite annorlunda inställning till presenter, än vad många här verkar ha.
    Många av mina släktingar som kommer till våran bröllop kommer ha lagt deras "sista" slantar på flygbiljetten hit. Ändå vet jag att ingen av de kommer komma med en present under 200 kronor och med blommor, trots att jag tjatar och säger att det är absolut inte nödvändigt. (Vi har skaffat boende, hämtning från flygpatsen, mat i 3-4 dagar för de alla - så jag hoppas att ni förstår hur gärna vi vill ha de här med eller utan presenter)
    De flesta av de lever på mycket mindre än en student (med studiebidrag och lån) lever på.

Sen om man jämför med "svensk" syn på saken. De flesta kan ge för 500-1000 utan större problem, om de avstår från något extra, men det är i de flestas ögon inte "värt" det. Det är inte det att jag vill ha dyra presenter, det är bara det att jag är uppvuxen så - jag tycker om att ge presenter som kommer göra mottagen väldigt glad - även om det är för mina sista slantar (efter att jag sett till att ekonomin går runt och alla räkningar är betalda).
    De flesta i Sverige när det handlar om presenter tänker i banor - hur kommer jag undan billigast. Det är få som reflekterar att de oftast blir bjudna för mer än de där 200-300 som de kände att de kunde spendera. Jag förstår vissa som har kuvertavgift - man får mer igen då! (Vi valde att inte ha kuvertavgift, för vi har väldigt många som vi vet inte tänker så och som vi bryr oss om - annars hade vi nog haft det)
    Alla är inte så, men alldelles för många!

Nu är det inte så jag upplever trådstartaren - utan till dig kan jag bara säga - unna barnen resan. För barnen kommer alltid först, och dina vänner borde verkligen förstå det! Passa också på att berätta att ni faktiskt har dåligt ekonomi, ibland kan lite konkreta siffror få folk att tappa hakan och undra hur man får det att gå ihop. Så är det för oss och vissa av min m2b släktingar. Ibland känns det som att de tycker att vi är väldigt snåla, trots att det är bara han som jobbar, jag är student på bara studiebidrag. Vi ska dock ha en bröllopsresa för ca 70 000 och själva bröllopet med boende för alla, mat, transport m.m. kommer gå på ca 110 000. Det har vi dock slitit för med en väldigt tajt budget. En del av pengar är bidrag från vissa av våra förädrar och så har vi blivit lovade en väldigt generös bröllopspresent från min moster - 20 000, som ska gå till bröllopsresan.

Vi hade ingen annan val än ha ett så dyrt(för oss) bröllop ifall vi vill att alla våra nära och kära ska ha möjlighet att komma.

Jag stal ditt tråd lite, men jag kände att jag behövde också skriva av mig lite.
    Tror nog du missuppfattat lite. Långt ifrån dom flesta svenskar kan ge 500 - 1000 kr utan att ens egentlgen behöva blinka. Tyvärr så är inställningen dock från en del människor sådan att "jaha ja.. gav inte dom mer" jag tror nog att det är den stora oron.. Inte att man VILL komma undan utan att man inte vill att någon ska tycka att man är snål. Dessutom.. så dom flesta jag känner invandrare eller svenskar vill ge något som brudparet uppskattar..men det behöver inte vara något kostsamt. Däremot så beror det nog på vem man ska på bröllop hos.. om det är en nära vän..så lägger jag nog mer tanke på vad det är..än om det är någon som jag inte direkt känner.. då ligger nog fokus mer på vad saken kostar..o då lägger jag nog mer pengar än tanke.. Personligen så har jag inte hört om någon av mina bekanta och vänner som ger "billigt" för att komma undan
  • TheD
    Jag är inte född i Sverige och har därmed en lite annorlunda inställning till presenter, än vad många här verkar ha.
    Många av mina släktingar som kommer till våran bröllop kommer ha lagt deras "sista" slantar på flygbiljetten hit. Ändå vet jag att ingen av de kommer komma med en present under 200 kronor och med blommor, trots att jag tjatar och säger att det är absolut inte nödvändigt. (Vi har skaffat boende, hämtning från flygpatsen, mat i 3-4 dagar för de alla - så jag hoppas att ni förstår hur gärna vi vill ha de här med eller utan presenter)
    De flesta av de lever på mycket mindre än en student (med studiebidrag och lån) lever på.

Sen om man jämför med "svensk" syn på saken. De flesta kan ge för 500-1000 utan större problem, om de avstår från något extra, men det är i de flestas ögon inte "värt" det. Det är inte det att jag vill ha dyra presenter, det är bara det att jag är uppvuxen så - jag tycker om att ge presenter som kommer göra mottagen väldigt glad - även om det är för mina sista slantar (efter att jag sett till att ekonomin går runt och alla räkningar är betalda).
    De flesta i Sverige när det handlar om presenter tänker i banor - hur kommer jag undan billigast. Det är få som reflekterar att de oftast blir bjudna för mer än de där 200-300 som de kände att de kunde spendera. Jag förstår vissa som har kuvertavgift - man får mer igen då! (Vi valde att inte ha kuvertavgift, för vi har väldigt många som vi vet inte tänker så och som vi bryr oss om - annars hade vi nog haft det)
    Alla är inte så, men alldelles för många!

Nu är det inte så jag upplever trådstartaren - utan till dig kan jag bara säga - unna barnen resan. För barnen kommer alltid först, och dina vänner borde verkligen förstå det! Passa också på att berätta att ni faktiskt har dåligt ekonomi, ibland kan lite konkreta siffror få folk att tappa hakan och undra hur man får det att gå ihop. Så är det för oss och vissa av min m2b släktingar. Ibland känns det som att de tycker att vi är väldigt snåla, trots att det är bara han som jobbar, jag är student på bara studiebidrag. Vi ska dock ha en bröllopsresa för ca 70 000 och själva bröllopet med boende för alla, mat, transport m.m. kommer gå på ca 110 000. Det har vi dock slitit för med en väldigt tajt budget. En del av pengar är bidrag från vissa av våra förädrar och så har vi blivit lovade en väldigt generös bröllopspresent från min moster - 20 000, som ska gå till bröllopsresan.

Vi hade ingen annan val än ha ett så dyrt(för oss) bröllop ifall vi vill att alla våra nära och kära ska ha möjlighet att komma.

Jag stal ditt tråd lite, men jag kände att jag behövde också skriva av mig lite.
    Kommer undan billigast?? Har jag aldrig hört talas om! Var har du fått det ifrån? Och sen att man kan ge 500-1000 om man avstår från något??? Är du säker på att skriver om rätt nationalitet?
  • Chicita
    Sen om man jämför med "svensk" syn på saken. De flesta kan ge för 500-1000 utan större problem, om de avstår från något extra, men det är i de flestas ögon inte "värt" det.
    Wow...
    Vad synd att jag inte visste det här för 10 år sen (innan jag träffade min make).
    Om jag hade TUR så klarade jag av att betala mina räkningar, och då hade jag inget på avbetalning, ingen telefon mer än kontantkortet som jag laddade med 150:- var fjärde månad osv.
    En riktigt lyckad månad så hade jag till och med 200:- över till mat.
    Men självklart skulle jag avstått från att ha någonstans att bo, eller sån lyx som el, bara för att betala 1000:- till en kompis bröllop Skrattande
    *ironi*

Alla har vi olika förutsättningar.
    Jag tror inte att någon försöker slingra sig ur att köpa en present. Men om man inte har pengar - så har man inte pengar... Helt enkelt
  • MeaJ
    Chicita skrev 2012-04-18 14:19:07 följande:
    Wow...
    Vad synd att jag inte visste det här för 10 år sen (innan jag träffade min make).
    Om jag hade TUR så klarade jag av att betala mina räkningar, och då hade jag inget på avbetalning, ingen telefon mer än kontantkortet som jag laddade med 150:- var fjärde månad osv.
    En riktigt lyckad månad så hade jag till och med 200:- över till mat.
    Men självklart skulle jag avstått från att ha någonstans att bo, eller sån lyx som el, bara för att betala 1000:- till en kompis bröllop Skrattande
    *ironi*

Alla har vi olika förutsättningar.
    Jag tror inte att någon försöker slingra sig ur att köpa en present. Men om man inte har pengar - så har man inte pengar... Helt enkelt
    Sommarbrud 2013
Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!