Inlägg från: Anonym (Jennie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jennie)

Har inte råd med alla dessa bröllop!

Av ren nyfikenhet, vad är det för typ av resa ni ska iväg på och vad var det för typ av bröllop samt vilka "krav" ställdes på de gäster som ni bjöd?

Personligen tror jag min inställning till huruvida ni "måste" gå på allas bröllop, möhippor och svensexor och ge dyra gåvor och även resans vara eller icke vara påverkas av om det var ett litet trädgårdsbröllop ni hade och nu en vecka på lanzarote vi pratar om eller ett slottsbröllop med kuvertavgift , hög dresscode och lång resväg för alla gäster och sen en lyxkryssning i västindien...

• Anonym (Jennie)
    Anonym (Fattiglapp?) skrev 2012-04-16 18:40:14 följande:
    Vi åker faktiskt ganska långt bort. Thailand :) Men hittade resan till ett mycket bra pris, det är inga lyxhotell och storsummor vi pratar om, lite lagom, mysigt och familjärt.. Hade lite presentkort på resor från vårt eget bröllop så därför behövde vi själva inte spara så jättemycket till just det. På vårt bröllop hade vi sagt att vi inte önskade oss någonting, men vi ville gärna resa i framtiden. Därav många presentkort :)

Vi hade absolut inga krav på vårt bröllop. Vi hade ganska fint eftersom vi fick hjälp av föräldrar som själva ville bekosta bröllopet - vi tänkte först bara bjuda på fika. Men det blev en stor buffé i en trevlig miljö. Ändå inget lyxbröllop men ändå. Inga klädselkrav eller presentönskningar hade vi. Svensexan vet jag inte vad den kostade, det kan max handla om två hundra kronor, samma sak gäller möhippan - men det är inget brudparen rår över såklart!
    Hade jag fått bestämma skulle det inte kosta något på våra hippor/sexor, vi ville inte ha några, alternativ ha en trevlig festkväll hemma..
    Självklart ska ni då åka på resan men det kan nog vara bra att nämna lite i förbigående för de som inte förstått att ni har svårt med pengar att ni längtar och att ni sparat så länge. Jag frågade mest eftersom jag har en vän med liknande problem, hon gnäller över att allt är så dyrt med bröllop (vi ska båda på två stycken i sommar)och klagar som bara den när det kommer till möhippan vi ska på nu i veckan för en nära vän. Hon hade själv ett lyxigt bröllop förra sommaren med mörk kostym som klädkod, kuvertavgift på 300 per person och en önskan om pressentkort istället för bröllopsgåvor och bara hennes klänning kostade närmare 20 000 kr. De åker nu i sommar på en tre veckors smekmånad som även den är till Thailand, men med femstjärning boende osv. Det svider i ögonen när hon slänger pengar omkring sig och samtidigt gnäller över att allt är så dyrt....
Svar på tråden Har inte råd med alla dessa bröllop!