• Cesium

Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop

Jag instämmer med vad flera andra har sagt, det borde inte vara sådana restriktioner efter att "bara" ha gjort kolposkopi.

Min erfarenhet är:
    mars: cellprov (svar i april)
    maj: kolposkopi+cellprov+vävnadsprov (svar i juli)
    oktober: cellprov (svar i november, men då hade jag redan gjort koniseringen, det var ett extra prov när jag ändå var hos barnmorskan i ett annat ärende)
    november: slyngkonisering med diatermi (svar i november)

Kolposkopin innebar en titt i avståndsmikroskop och vävnadsproven var pepparkornsstora enligt mina papper. Jag minns inte att jag fick några restriktioner i samband med kolposkopin, däremot fick jag de restriktioner du nämner vid koniseringen. Kolposkopiundersökningen var inte värre än det vanliga cellprovet, det bara tog lite längre tid. I år blev jag så glad för fem år efter ingreppen är jag åter igen i de vanliga rullorna och kommer kallas för cellprov igen först om tre år!

• Cesium

Jag citerar lite från de papper jag fick i samband med mina ingrepp och hoppas att det kan lugna dig ytterligare. Innan kolposkopiundersökningen fick jag infon: "Några veckor efter kolposkopin kommer svaren på de prover som togs. Då får Du besked om Du har cellförändringar och om de behöver behandlas" samt "En eventuell operation mot cellförändringar ger inga synliga ärr och påverkar inte samlivet eller förmågan att få barn." Efter kolposkopin jag fick nog svar efter 1,5-2 månander, men redan under undersökningen sa läkaren att hon inte direkt såg något, och tydligen hade jag också väldigt små förändringar. Det var på en kvinnomottagning på sjukhuset där jag bor så jag vet inte hur svarstidernat är på andra ställen.

I pappren innan koniseringen (det är ju inte aktuellt för dig än, det kanske bara är cellförändringar som läkt ut av sig själv eller liknande) står det "Denna typ av konisering innebär inte något hinder för en senare graviditet och förlossning.". Om du ändå skulle behöva göra en konisering så kan jag dela lite av min erfarenhet om det också. Jag sövdes aldrig utan fick bara lokalbedövning. Det gjorde inte ont för mig, men jag blev lite förvånad att jag behövde byta till sjukhuskläder. Jag gick hem själv efter att ha fått lite fika. Jag höll mig till restriktionerna och hade inga problem efteråt förutom lite blödning.

Jag minns att jag bröt ihop när jag fick mitt andra besked om cellförändringarna, precis när jag kommit hem från en semesterresa. Det är ju lite chockartat eftersom man inte på något sätt känner sig sjuk och man vet ju aldrig hur illa det är. Jag hoppas ändå att du får en bra vecka och inte känner dig alltför orolig, varken för undersökningen eller för cellförändringarna.

Svar på tråden Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop