Hej
Att få besked om cellförändringar skapar såklart jättemycket oro och det kan vara svårt att hantera även då man inte är i en stressig period i sitt liv som du är nu. Jag vill dock poängtera att misstänkta cellförändringar inte behöver vara cellförändringar vid närmare kontroll och även då det är det så behöver det absolut inte vara cancer.
Lite förenklat skulle man kunna jämföra det med en leverfläck. En leverfläck är en typ av cellförändring. En cellförändring kan vara av mildare slag och helt ofarlig, så som vi alla har i våra normala leverfläckar. Men när cellerna förändras för mycket och börjar dela sig mer ohämmat finns risk att cancer utvecklas. Därför väljer man att ta bort leverfläckar som börjar förändra sig eller ser väldigt olika ut på olika ställen i samma fläck (tecken på större/många förändringar).
Man tar då bort den i förbyggande syfte för att cancer inte ska utvecklas.
På liknande sätt kan man tänka sig vid livmoderhalsen. En liten förändring är lite som en vanlig leverfläck. Är förändringen lite större/allvarligare kan den jämföras med en lite fulare leverfläck och man vill ta bort den för att undvika utvecklandet av cancer i tid. (Lite förenklat )
När det gäller Kolposkopin så har jag förstått det så här: Kolposkopi är egentligen en optisk metod som man änvänder för att titta närmre på cellförändringarna direkt på livmodertappen. Som ett sorts mikroskop.
I samband med en sådan undersökning kan man välja att ta små vävnadsprover, men man kan också välja att ta bort ett större område med cellförändringar direkt, vilket jag tror kallas slyngdiatermi. Tror att detta är ett sätt att behandla tillfälligt på plats och ger också patologen chans att få ett större biopsiprov att arbeta med /undersöka för att fastställa diagnos.
Huruvida man väljer att göra en slyngdiatermi i samband med kolposkopin tror jag bestäms i samråd med patienten och som jag förstått det är det främst i samband med denna extra större biopsi som de hårdare restriktionerna kring sex och bad gäller .
Men som flera andra skriver, ring och fråga. De kan säkert hjälpa dig att få svar på dina frågor och lindra din oro. Hoppas det löser sig!
Hoppas det löser sig för dig!