• Anonym (ledsen och rädd)

Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop

Min gynekolog ringde mig i måndags och sa att de hade hittat cellförändringar i mitt cellprov och att jag måste komma in så fort som möjligt för en kolposkopi (något slags vävnandsprov på på livmodertappen) nästa vecka.

Jag blev jätterädd och ledsen. Jag vet ingenting om detta eller vad det innebär men jag har googlat lite och på en sida står det att man inte kommer kunna bada eller ha sex på fyra veckor. Dessutom kommer jag inte kunna ha tampong heller vilket känns extra jobbigt då jag ska ha mens på bröllopet (som är om mindre än en månad) och jag känner mig inte trygg med binda.

Allt det känns så jäkla jobbigt att jag vet inte vad jag ska göra. Som om man inte hade nog med stress...

Det jag undrar är om någon här som har gjort en sådan där kolposkopi och kan ge mig lite tröstande ord eller bara lite allmän peptalk?

Tack på förhand...

• Svar på tråden Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop
  • durrasflikka

Har inte behövt göra en kolposkopi och kan inte komma med peptalk. MEN där finns piller som du kan ta innan du ska ha din mens så att du skjuter på den, det är kanske ett alternativ så slipper du känna dig obekväm i binda.?

• SaraJoakim

Jag tänkte också på det med pillren!!
    Jag tycker du ska prata med din barnorska om bröllopet, hon kanske har en massa bra idéer på hur ni ska kunna underlätta allt det här för dig inför er stora dag!! Lycka till!! Kram 

• Anonym (<3)

Men vännen ring in till avdelningen som skall utföra kolposkopin och fråga vad som gäller i ditt fall.
    Brukar vara olika beroende på vad ingreppet innebär exakt och det ska läkaren/avdelnings sköterska kunna svara på.
    Alt om dom kanske kan skjuta på det till efter bröllopet, förklara läget så kan dom nog hjälpa dig.

Vet att min mor hade förändringar vid ett cell prov och fick göra något ingrep där dom tog vävnads prov.
    Ingreppet i sig tog ca 5 minuter och hon hade restriktioner 24 timmar på bad och tampong.
    Samt att det inte visade något sen. Utan dom förklarade att det är jätte vanligt att man har någon liten cell förändring ibland. Kan bero på allt från vart du ligger i menscykeln när du tar provet till att du (om du är i den åldern) är i början på klimakteriet.
    Så ring och kolla med dom så får du ta det från där =)

Lycka till, håller tummarna att allt reder ut sig för dig.

• SaraJoakim
    Anonym (<3) skrev 2012-04-17 22:45:21 följande:
    Men vännen ring in till avdelningen som skall utföra kolposkopin och fråga vad som gäller i ditt fall.
    Brukar vara olika beroende på vad ingreppet innebär exakt och det ska läkaren/avdelnings sköterska kunna svara på.
    Alt om dom kanske kan skjuta på det till efter bröllopet, förklara läget så kan dom nog hjälpa dig.

Vet att min mor hade förändringar vid ett cell prov och fick göra något ingrep där dom tog vävnads prov.
    Ingreppet i sig tog ca 5 minuter och hon hade restriktioner 24 timmar på bad och tampong.
    Samt att det inte visade något sen. Utan dom förklarade att det är jätte vanligt att man har någon liten cell förändring ibland. Kan bero på allt från vart du ligger i menscykeln när du tar provet till att du (om du är i den åldern) är i början på klimakteriet.
    Så ring och kolla med dom så får du ta det från där =)

Lycka till, håller tummarna att allt reder ut sig för dig.
    Ja, du ska absolut prata med dem!! Jag blev kallad när jag bodde utomlands och gick till dr där, har aldrig vart så rädd i hela mitt liv nästan. Hörde av mig till min svenska barnmorska som sa att jag kunde vänta tills jag flyttade hem 6 månader senare med att göra testet.. När jag var hemma var allt ett "falskt alarm"... De var de värsta brevet jag någonsin fått och jag var helt förstörd o trodde att shit nu har jag åkt på cancer!! Men allt gick ju som sagt bra :)) RING RING RING!! Jag håller tummarna och hoppas att det inte ska vara något för dig heller!!
  • Anonym (Förstår din oro)

Hej

Att få besked om cellförändringar skapar såklart jättemycket oro och det kan vara svårt att hantera även då man inte är i en stressig period i sitt liv som du är nu. Jag vill dock poängtera att misstänkta cellförändringar inte behöver vara cellförändringar vid närmare kontroll och även då det är det så behöver det absolut inte vara cancer.

Lite förenklat skulle man kunna jämföra det med en leverfläck. En leverfläck är en typ av cellförändring. En cellförändring kan vara av mildare slag och helt ofarlig, så som vi alla har i våra normala leverfläckar. Men när cellerna förändras för mycket och börjar dela sig mer ohämmat finns risk att cancer utvecklas. Därför väljer man att ta bort leverfläckar som börjar förändra sig eller ser väldigt olika ut på olika ställen i samma fläck (tecken på större/många förändringar).

Man tar då bort den i förbyggande syfte för att cancer inte ska utvecklas.

På liknande sätt kan man tänka sig vid livmoderhalsen. En liten förändring är lite som en vanlig leverfläck. Är förändringen lite större/allvarligare kan den jämföras med en lite fulare leverfläck och man vill ta bort den för att undvika utvecklandet av cancer i tid. (Lite förenklat )

När det gäller Kolposkopin så har jag förstått det så här: Kolposkopi är egentligen en optisk metod som man änvänder för att titta närmre på cellförändringarna direkt på livmodertappen. Som ett sorts mikroskop.

I samband med en sådan undersökning kan man välja att ta små vävnadsprover, men man kan också välja att ta bort ett större område med cellförändringar direkt, vilket jag tror kallas slyngdiatermi. Tror att detta är ett sätt att behandla tillfälligt på plats och ger också patologen chans att få ett större biopsiprov att arbeta med /undersöka för att fastställa diagnos.

Huruvida man väljer att göra en slyngdiatermi i samband med kolposkopin tror jag bestäms i samråd med patienten och som jag förstått det är det främst i samband med denna extra större biopsi som de hårdare restriktionerna kring sex och bad gäller .

Men som flera andra skriver, ring och fråga. De kan säkert hjälpa dig att få svar på dina frågor och lindra din oro. Hoppas det löser sig!

Hoppas det löser sig för dig!

• Smurfie

Hej du! Åh jag vet precis hur det känns!

Jag hade cellförändringar för något år sedan och blev jätteledsen och rädd när jag fick beskedet, trots att jag själv är läkare och egentligen vet att cellförändringarna i sig inte är farliga.

Cellförändringarna på livmoderstappen orsakas av HPV (humant papillom virus) samma virus som orsakar könsvårtor. Dessa i sig är ofarliga men om de kvarstår under flera år kan de på sikt (10-20 år) orsaka cancer. Det vanligaste är att cellförändringarna läker ut helt av sig självt utan att man behöver göra mer än att gå på regelbundna kontroller.

Kolopskopi är ungefär som en vanlig gynundersökning. Man tar ett nytt cellprov och när man ska titta på livmoderstappen använder man ett kolposkop (liknar en kamera) som gör att man kan se livmoderstappen i förstoring. OM man ser områden som ser misstänkta ut så tar man ett litet vävnadsprov (några mm stort) och därför kan man efter detta få lite färgade flytningar någon dag. Man tar ALDRIG så stora biopsier vid dessa kontroller att man inte kan bada och ha sex på flera veckor det STÄMMER INTE. Slemhinnan i slidan har en jättebra läkningsförmåga.

Sedan väntar man på svaret på det nya cellprovet och det ev vävnnadsprovet. Om dessa visar fortsatta förändringar så får man gå på fortsatta kontroller. Om man har kvarstående förändringar efter något år så kan konisering bli aktuellt och då tar man bort det yttre delen av livmoderstappen där förändringarna sitter. Detta görs antingen i narkos eller med bedövning såklart. Då kan man använda slyngdiatermi detta används aldrig vid kolpiskopi undersökningen! Och det är efter ett sådant lite större ingrepp som man ska avstå från sex och bad i några veckor men inte efter en vanlig kontroll.

Om du vill skjuta upp din mens i samband med bröllopet kan du passa på att prata med din gynekolog i samband besöket så kan du få primolut - nor.

Du ska absolut inte vara rädd utan tänk så bra att vi har screening i Sverige på hittar man sånt här INNAN det är något farligt!

Jag önskar dig all lycka till!

• Cattis77

Jag har haft cellförändringar, men kan inte säga vad ingreppet hette för det minns jag inte. Jag åkte till sjukhuset, blev sövd, och vaknade upp som om inget hade hänt. Fick åka hem efter ett nån timme eller två. Hade lite brunaktiga flytningar ett par dagar men de försvann snabbt. Kände ingenting konstigt. Det här med att ha sex eller inte minns jag tyvärr inte :( Det jag vill säga är att även ifall det känns omständligt och så, så behöver du inte vara rädd, för det är inget som gör ont efteråt eller någonting. Kram!

• Cesium

Jag instämmer med vad flera andra har sagt, det borde inte vara sådana restriktioner efter att "bara" ha gjort kolposkopi.

Min erfarenhet är:
    mars: cellprov (svar i april)
    maj: kolposkopi+cellprov+vävnadsprov (svar i juli)
    oktober: cellprov (svar i november, men då hade jag redan gjort koniseringen, det var ett extra prov när jag ändå var hos barnmorskan i ett annat ärende)
    november: slyngkonisering med diatermi (svar i november)

Kolposkopin innebar en titt i avståndsmikroskop och vävnadsproven var pepparkornsstora enligt mina papper. Jag minns inte att jag fick några restriktioner i samband med kolposkopin, däremot fick jag de restriktioner du nämner vid koniseringen. Kolposkopiundersökningen var inte värre än det vanliga cellprovet, det bara tog lite längre tid. I år blev jag så glad för fem år efter ingreppen är jag åter igen i de vanliga rullorna och kommer kallas för cellprov igen först om tre år!

Tack så mycket för alla era svar! Hjärta Det betyder jättemycket!

Nu känns det lite bättre. Men jag är fortfarande skiträdd och gråter så fort jag tänker på det. Jag tror det är stressen också, som får allt att bara kännas som luften gått ur.

Min sambo är också orolig. Som tur är ska han följa med mig på måndag och hoppas vi ska kunna släppa det hela lite grann sedan.

Är det någon som vet hur lång tid tar det innan man får svar?

Jag undrar också vad som gäller när man försöker bli gravid. Min sambo och jag drömmer om att få barn och jag vet inte hur det här kommer att påverka våra barnplaner. Är det någon som har ett hum?

(Självklart ska jag prata med gynekologen på måndag men det är så fruktansvärt långt tills dess och jag vill inte ringa på telefon och snörvla i luren på någon receptionistGråter).

• Cesium

Jag citerar lite från de papper jag fick i samband med mina ingrepp och hoppas att det kan lugna dig ytterligare. Innan kolposkopiundersökningen fick jag infon: "Några veckor efter kolposkopin kommer svaren på de prover som togs. Då får Du besked om Du har cellförändringar och om de behöver behandlas" samt "En eventuell operation mot cellförändringar ger inga synliga ärr och påverkar inte samlivet eller förmågan att få barn." Efter kolposkopin jag fick nog svar efter 1,5-2 månander, men redan under undersökningen sa läkaren att hon inte direkt såg något, och tydligen hade jag också väldigt små förändringar. Det var på en kvinnomottagning på sjukhuset där jag bor så jag vet inte hur svarstidernat är på andra ställen.

I pappren innan koniseringen (det är ju inte aktuellt för dig än, det kanske bara är cellförändringar som läkt ut av sig själv eller liknande) står det "Denna typ av konisering innebär inte något hinder för en senare graviditet och förlossning.". Om du ändå skulle behöva göra en konisering så kan jag dela lite av min erfarenhet om det också. Jag sövdes aldrig utan fick bara lokalbedövning. Det gjorde inte ont för mig, men jag blev lite förvånad att jag behövde byta till sjukhuskläder. Jag gick hem själv efter att ha fått lite fika. Jag höll mig till restriktionerna och hade inga problem efteråt förutom lite blödning.

Jag minns att jag bröt ihop när jag fick mitt andra besked om cellförändringarna, precis när jag kommit hem från en semesterresa. Det är ju lite chockartat eftersom man inte på något sätt känner sig sjuk och man vet ju aldrig hur illa det är. Jag hoppas ändå att du får en bra vecka och inte känner dig alltför orolig, varken för undersökningen eller för cellförändringarna.

• Anonym
    Smurfie skrev 2012-04-18 07:00:00 följande:
    Hej du! Åh jag vet precis hur det känns!

Jag hade cellförändringar för något år sedan och blev jätteledsen och rädd när jag fick beskedet, trots att jag själv är läkare och egentligen vet att cellförändringarna i sig inte är farliga.

Cellförändringarna på livmoderstappen orsakas av HPV (humant papillom virus) samma virus som orsakar könsvårtor. Dessa i sig är ofarliga men om de kvarstår under flera år kan de på sikt (10-20 år) orsaka cancer. Det vanligaste är att cellförändringarna läker ut helt av sig självt utan att man behöver göra mer än att gå på regelbundna kontroller.

Kolopskopi är ungefär som en vanlig gynundersökning. Man tar ett nytt cellprov och när man ska titta på livmoderstappen använder man ett kolposkop (liknar en kamera) som gör att man kan se livmoderstappen i förstoring. OM man ser områden som ser misstänkta ut så tar man ett litet vävnadsprov (några mm stort) och därför kan man efter detta få lite färgade flytningar någon dag. Man tar ALDRIG så stora biopsier vid dessa kontroller att man inte kan bada och ha sex på flera veckor det STÄMMER INTE. Slemhinnan i slidan har en jättebra läkningsförmåga.

Sedan väntar man på svaret på det nya cellprovet och det ev vävnnadsprovet. Om dessa visar fortsatta förändringar så får man gå på fortsatta kontroller. Om man har kvarstående förändringar efter något år så kan konisering bli aktuellt och då tar man bort det yttre delen av livmoderstappen där förändringarna sitter. Detta görs antingen i narkos eller med bedövning såklart. Då kan man använda slyngdiatermi detta används aldrig vid kolpiskopi undersökningen! Och det är efter ett sådant lite större ingrepp som man ska avstå från sex och bad i några veckor men inte efter en vanlig kontroll.

Om du vill skjuta upp din mens i samband med bröllopet kan du passa på att prata med din gynekolog i samband besöket så kan du få primolut - nor.

Du ska absolut inte vara rädd utan tänk så bra att vi har screening i Sverige på hittar man sånt här INNAN det är något farligt!

Jag önskar dig all lycka till!
    Ibland kan det vara så att man väljer att göra en konisering direkt vilket jag råkade ut för. Antagligen för att jag inte hade gått på mina regelbundna kontroller så området var så pass stort kan jag tänka mig att det inte räckte med att bara ta bort lite av vävnaden. Men även om det var så "omfattande" att man valde ett sådant ingrepp direkt så hade det kunna vänta någon månad ändå.

Hej

Tack för  era svar. Jag tänkte ge en liten uppdatering, kanske mest för att skriva av mig...

Jag gick igår och gjorde undersökningen. Det var på en privatmottagning så jag fick tid ganska snabbt. De sa inte så mycket och själva undersökningen tog väl 15-20 minuter. Därefter sa de först att det skulle dröja ca 3 veckor att få provsvar vilket skulle innebära att jag skulle få svar någon dagar innan mitt bröllop. När jag fick höra detta började jag storgråta. Jag kunde inte hjälpa det. Jag har varit så djäkla stressad inför det här och dum som jag är har jag förstås inte kunnat låta bli att googla och det har bara gjort saken värre.

Dessutom försöker min sambo och jag skaffa barn och nu säger gynekologen att jag inte får bli gravid förrän efter jag har fått besked om jag måste opereras eller inte (och om jag måste opereras måste jag tydligen vänta till efter det).

När de fick höra om mitt stundande bröllop (och de känner till mina planer ang grav) och såg hur förstörd jag såg ut sa de att de skulle försöka få in svaret tidigare så förhoppningvis kommer jag få veta redan nästa vecka. Det fick det hela att kännas en smula bättre.

Det som också har varit positivt med det här är att jag har mer eller mindre tvingats att lägga över ansvaret för bröllopet på min sambo och människor runt omkring mig har varit så gulliga och erbjudit sig att hjälpa så nu känner jag att jag äntligen kan varva ner lite. Inte ont som inte för något gott med sig...

Även ni här i tråden som har varit rara och kommit med långa svar och peppat gör att det känns lite bättre, så tack snälla ni för att ni finns! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

En vän till mig hade cellförändringar flera gånger som senare utvecklade sig till cancer, och trots att de tog bort nästan hela livmodertappen så har hon inte haft några problem att få barn. Hon är nu helt frisk med tre barn.

Cellförändringar tycks vara ganska vanligt, och man tar det säkra före det osäkra. Skönt att du förhoppningsvis får svaren tidigare, och även om det är "positivt" (dvs negativt för dig...) så försök njuta av bröllop och allting ändå. Det är lätt att googla ihjäl sig, men det är ju bara skräckhistorierna folk skriver om. De som går vidare med sina liv som innan har sällan något behov av att skriva av sig.

Lycka till!

Anonym skrev 2012-04-24 15:15:26 följande:
    En vän till mig hade cellförändringar flera gånger som senare utvecklade sig till cancer, och trots att de tog bort nästan hela livmodertappen så har hon inte haft några problem att få barn. Hon är nu helt frisk med tre barn.

Cellförändringar tycks vara ganska vanligt, och man tar det säkra före det osäkra. Skönt att du förhoppningsvis får svaren tidigare, och även om det är "positivt" (dvs negativt för dig...) så försök njuta av bröllop och allting ändå. Det är lätt att googla ihjäl sig, men det är ju bara skräckhistorierna folk skriver om. De som går vidare med sina liv som innan har sällan något behov av att skriva av sig.

Lycka till!
    Tack!
Svar på tråden Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop