Inlägg från: Anonym (ledsen och rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen och rädd)

Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop

Min gynekolog ringde mig i måndags och sa att de hade hittat cellförändringar i mitt cellprov och att jag måste komma in så fort som möjligt för en kolposkopi (något slags vävnandsprov på på livmodertappen) nästa vecka.

Jag blev jätterädd och ledsen. Jag vet ingenting om detta eller vad det innebär men jag har googlat lite och på en sida står det att man inte kommer kunna bada eller ha sex på fyra veckor. Dessutom kommer jag inte kunna ha tampong heller vilket känns extra jobbigt då jag ska ha mens på bröllopet (som är om mindre än en månad) och jag känner mig inte trygg med binda.

Allt det känns så jäkla jobbigt att jag vet inte vad jag ska göra. Som om man inte hade nog med stress...

Det jag undrar är om någon här som har gjort en sådan där kolposkopi och kan ge mig lite tröstande ord eller bara lite allmän peptalk?

Tack på förhand...

• Svar på tråden Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop

Tack så mycket för alla era svar! Hjärta Det betyder jättemycket!

Nu känns det lite bättre. Men jag är fortfarande skiträdd och gråter så fort jag tänker på det. Jag tror det är stressen också, som får allt att bara kännas som luften gått ur.

Min sambo är också orolig. Som tur är ska han följa med mig på måndag och hoppas vi ska kunna släppa det hela lite grann sedan.

Är det någon som vet hur lång tid tar det innan man får svar?

Jag undrar också vad som gäller när man försöker bli gravid. Min sambo och jag drömmer om att få barn och jag vet inte hur det här kommer att påverka våra barnplaner. Är det någon som har ett hum?

(Självklart ska jag prata med gynekologen på måndag men det är så fruktansvärt långt tills dess och jag vill inte ringa på telefon och snörvla i luren på någon receptionistGråter).

Hej

Tack för  era svar. Jag tänkte ge en liten uppdatering, kanske mest för att skriva av mig...

Jag gick igår och gjorde undersökningen. Det var på en privatmottagning så jag fick tid ganska snabbt. De sa inte så mycket och själva undersökningen tog väl 15-20 minuter. Därefter sa de först att det skulle dröja ca 3 veckor att få provsvar vilket skulle innebära att jag skulle få svar någon dagar innan mitt bröllop. När jag fick höra detta började jag storgråta. Jag kunde inte hjälpa det. Jag har varit så djäkla stressad inför det här och dum som jag är har jag förstås inte kunnat låta bli att googla och det har bara gjort saken värre.

Dessutom försöker min sambo och jag skaffa barn och nu säger gynekologen att jag inte får bli gravid förrän efter jag har fått besked om jag måste opereras eller inte (och om jag måste opereras måste jag tydligen vänta till efter det).

När de fick höra om mitt stundande bröllop (och de känner till mina planer ang grav) och såg hur förstörd jag såg ut sa de att de skulle försöka få in svaret tidigare så förhoppningvis kommer jag få veta redan nästa vecka. Det fick det hela att kännas en smula bättre.

Det som också har varit positivt med det här är att jag har mer eller mindre tvingats att lägga över ansvaret för bröllopet på min sambo och människor runt omkring mig har varit så gulliga och erbjudit sig att hjälpa så nu känner jag att jag äntligen kan varva ner lite. Inte ont som inte för något gott med sig...

Även ni här i tråden som har varit rara och kommit med långa svar och peppat gör att det känns lite bättre, så tack snälla ni för att ni finns! {#emotions_dlg.flower}

Anonym skrev 2012-04-24 15:15:26 följande:
    En vän till mig hade cellförändringar flera gånger som senare utvecklade sig till cancer, och trots att de tog bort nästan hela livmodertappen så har hon inte haft några problem att få barn. Hon är nu helt frisk med tre barn.

Cellförändringar tycks vara ganska vanligt, och man tar det säkra före det osäkra. Skönt att du förhoppningsvis får svaren tidigare, och även om det är "positivt" (dvs negativt för dig...) så försök njuta av bröllop och allting ändå. Det är lätt att googla ihjäl sig, men det är ju bara skräckhistorierna folk skriver om. De som går vidare med sina liv som innan har sällan något behov av att skriva av sig.

Lycka till!
    Tack!
Svar på tråden Kolposkopi om en vecka, mindre än en månad till bröllop