Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?
Pga hans Asien-resa så har vi inte bestämt budget än och dessutom så funderar han på att skjuta på vigseln om vi inte får ihop pengarna tills dess... För mig är det nästan omöjligt att planera med en så svävande m2b... :/ Men jag försöker så gott jag kan.
Jag kan inte bestämma hur mycket han ska spara varje månad men vi har sagt 3000kr var. Antalet gäster är 70 så han vill att ALLA hans vänner o släkt ska komma, vilket blir dyrt. Så vi får se..
För min höstdepression brukar det f.ö. räcka med en vecka på Kanarieöarna, och självklart planerar vi i god tid så att vi båda kan vara lediga och åka tillsammans. Om hans depression är djupare/längre än så kanske antidepressiva under några månader skulle vara ett alternativ. Det är i alla fall betydligt billigare. Jag har övervägt den lösningen ibland trots att min höstdepression bara varar en månad.
När det gäller antalet gäster måste det naturligtvis inte vara någon millimeterrättvisa, den ena kanske helt enkelt har fler viktiga personer i sitt liv, men om du inte får bjuda alla du vill för att hans dubbelt så många gäster ska få plats tycker inte jag att det är ok.
Mitt förslag är att du/ni sätter er ner och tar fram alla kostnader för bröllopet. Det är lite jobb, men det är bra att se hur snabbt det springer iväg. Ni behöver ju inte bestämma exakt lokal nu, men titta på några stycken av den typ ni skulle kunna tänka er, och räkna på vad det skulle kosta med lokal, mat och dryck för så många gäster som han vill ha. Räkna sen realistiskt på ringar, kläder (glöm inte underkläder och tillbehör), blommor, hår och smink, fotograf, eventuell underhållning på festen om ni vill ha det, kanske sångare under vigseln, transport (även om ni väljer bort tjusiga bilen kommer ni förmodligen att behöva förflytta er ett par gånger under dagen), eventuellt övernattning på hotell osv.
När ni vet på ett ungefär hur mycket det slags bröllop ni vill ha skulle kosta så kan ni ju enkelt se om ni hinner/kan spara ihop så mycket och om det dessutom räcker till en långresa åt honom och något motsvarande åt dig - för ska ni gifta er bör ni ju ha en liknande levnadsstandard.
Har ni inte råd med båda delarna får han väl välja mellan resan och bröllopet, och det kan ju vara intressant för dig att få veta hur han prioriterar.