För att återgå till TS fråga nu när hon förklarat hur det är tänkt...
Det är nog ganska ovanligt att det dyker upp oinbjudna till en vigsel bara sådär eftersom många kyrkor (åtminstone på landsbygden) är stängda och låsta de dagar det inte är ordinarie gudstjänst (dvs söndagar i normala fall). Men man ska ändå räkna med att det kan dyka upp nyfikna eller sådana som faktiskt bara vill lyckönska trots att de inte är bjudna på festen.
De flesta normalt funtade människor klär sig respektfullt i kyrkan, men jag tycker det är lite löjligt att kräva mörk kostym bara för vigselceremonin. Om man inte har någon mörk kostym (eller motsvarande damklädsel) utan kanske hyr/lånar så blir det ju då två tillfällen man ska få tag på kläderna.
De få gånger jag tar mig till kyrkan utan att ha någonting festligt som väntar efteråt (dopfest, bröllopsfest etc) och man klär upp sig av den anledningen så klär jag mig i lite finare vardagsklädsel. Jag hade nog faktiskt varit så fräck att jag avstått att se vigseln bara för att jag tyckte önskemålet var "för mycket".
Om ni dessutom tänker er att folk klär sig lite mer "säsongsanpassat" på grillfesten (vet inte om ni tänkt det, men tolkade Chicitas text så) så känns det ännu märkligare.
Ni kan ju som sagt undanbe er barn i kyrkan, men det är säkert många som isf avstår att komma eller tar med sig barnen ändå eftersom det kan vara meckigt att hitta barnvakt två helger i rad, och då kommer antagligen folk prioritera festen.