• Qweety

Hur skriver man ihop detta på inbjudningskorten??

Vi ska gifta oss i sommar och börjar få bråttom med inbjudningskorten.

Problem jag har är att jag vet inte hur jag ska skriva för att få ihop det utan att det låter rörigt

Vi gifter oss en dag där vi vill att så många som möjligt ska vara med och dela det med oss. Klädsel mörk kostym. Inga barn med undantag för ammande.

Efter cermonin äter vi middag med endast familjen.

Veckan efter kommer vi ha bröllopsfest/grillfest hemma i trädgården och det är där vi vill att gästerna från kyrkan kommer och firar med oss.

tacksam för alla tips och råd då det börjar bli ont om tid

• Svar på tråden Hur skriver man ihop detta på inbjudningskorten??
  • Dejli

Jag vet inte om jag fattar...

Ni vill alltså ha gästerna med er i kyrkan klädda i mörk kostym och utan barn, och sedan en trädgårdsfest veckan efter?

I kyrkan är alla välkomna, så jag tycker inte ni ska sätta klädkod där. Ni kan önska bort barn, men ni kan inte hindra grannskapets förskolor att komma ändå.

• daniiel

Jag tänker som du Dejli, att det känns lite överkurs med klädkod till kyrkan och ja, det är ju faktiskt så att alla är välkomna dit. Vuxen, barn, sådana ni känner och inte känner. Självklart kan man framföra en önskan om barnfritt i kyrkan ändå, men man kan inte räkna med att alla ska följa den.

• Qweety

Hmmm...

Det jag menar är att vi ska skicka ut inbjudninskort till dem vi vill ha med i kyrkan, släkt och vänner.
    Det kommer vara en kort cermoni men vill ändå ha en viss elegans på det så att folk inte kommer klädda i vardagskläder typ, därav mörk kostym.

Vi har bokat kyrkan så jag hoppas att grannskapets förskolor inte dyker upp ;)
    Vill inte att gästerna tar med sina barn med undantag för dem somm ammar.

Efter vigseln kommer vi inte ha någon mottagning mer än för familjen då vi går ut och äter.

Veckan efter har vi däremot planerat för att ha en trädgårdsfest och då vill vi att dem som kom till kyrkan kommer och firar och festar med oss.

Hur får man folk att förstå att vi önskar dem välkomna till vigselcermonin (propert klädda) men festen blir inte förrän veckan efter (bekvämt klädda för en trädgårdsfest, så dem inte kommer i finaste kläderna eftersom det är bröllopsfest)

• DestinyD
    Qweety skrev 2012-04-18 17:39:09 följande:

Hmmm...

Det jag menar är att vi ska skicka ut inbjudninskort till dem vi vill ha med i kyrkan, släkt och vänner.
    Det kommer vara en kort cermoni men vill ändå ha en viss elegans på det så att folk inte kommer klädda i vardagskläder typ, därav mörk kostym.

Efter vigseln kommer vi inte ha någon mottagning mer än för familjen då vi går ut och äter.

Veckan efter har vi däremot planerat för att ha en trädgårdsfest och då vill vi att dem som kom till kyrkan kommer och firar och festar med oss.

Hur får man folk att förstå att vi önskar dem välkomna till vigselcermonin (propert klädda) men festen blir inte förrän veckan efter (bekvämt klädda för en trädgårdsfest, så dem inte kommer i finaste kläderna eftersom det är bröllopsfest)

Rätta mig om jag har fel, men man bokar väl inte själva kyrkan som lokal? Man bokar väl in en vigsel i en gudstjänst, så kyrkan är fortfarande öppen för allmänheten? Med andra ord så kan grannskapets förskolor dyka upp trots att ni har vigsel Glad
  • Sara 120707
    Qweety skrev 2012-04-18 17:39:09 följande:

Hmmm...

Hur får man folk att förstå att vi önskar dem välkomna till vigselcermonin (propert klädda) men festen blir inte förrän veckan efter (bekvämt klädda för en trädgårdsfest, så dem inte kommer i finaste kläderna eftersom det är bröllopsfest)

Jag håller med de ovan att du inte direkt kan kräva någon klädkod för att folk ska gå till kyrkan.

Tänk också på att även en vigsel är en öppen gudstjänst och därför att vem som helst är välkommen att bevittna denna.

Jag hade skrivit en inbjudan till ""bröllopsfesten" en vecka senare och i den inbjudan nämna att vigseln sker XX/YY i ZZ-kyrka och att de som vill är välkomna att bevittna.

Du kan knappt räkna med att folk ska klä sig jättefint för en halvtimme i kyrkan med tanke på att ni inte har någon mottagning i samband, du får även räkna med att en del kommer på bara det ena datumet och en del bara på det andra.

• Chicita

Även om ni har bokat kyrkan så har ni ingen möjlighet att stänga den för några över huvud taget.
    Om PRO känner för att "åka och titta på den fina kyrkan" så är dom välkomna dit, även om ni bokat eller inte liksom. Samma med föräldrar ni bjuder. Ni kan önska att dom lämnar barnen hemma men ni kan inte förbjuda dom att ta med barn eftersom kyrkan är öppen för alla.

Men till formuleringen då.
    Jag skulle ha skrivit (lite grovt nu bara då)

X och Y
    Gifter sig den X/X kl XX:XX
    i Y-kyrka

Den X/X bjuder vi sedan in till trädgårdsfest 
    Vi hoppas att ni vill närvara vid dessa båda tillfällen.

I kyrkan ser vi gärna finklädda vuxna människor
    På trädgårdsfesten rekommenderar vi att ni klär er efter vädret
    och väljer bekväma skor
    (ammande barn är givetvis välkomna vid båda tillfällena)

• Qweety
    Sara 120707 skrev 2012-04-18 17:45:24 följande:

Jag håller med de ovan att du inte direkt kan kräva någon klädkod för att folk ska gå till kyrkan.

Tänk också på att även en vigsel är en öppen gudstjänst och därför att vem som helst är välkommen att bevittna denna.

Jag hade skrivit en inbjudan till ""bröllopsfesten" en vecka senare och i den inbjudan nämna att vigseln sker XX/YY i ZZ-kyrka och att de som vill är välkomna att bevittna.

Du kan knappt räkna med att folk ska klä sig jättefint för en halvtimme i kyrkan med tanke på att ni inte har någon mottagning i samband, du får även räkna med att en del kommer på bara det ena datumet och en del bara på det andra.

Tack Sara för tipset!
    Det har jag inte tänkt på men bättre att lägga fokus på festen :)

Nä, det är det jag är rädd för att det är för krävande att folka ska klä upp sig för en kort enkel cermoni men ville försöka ha en underton av att det är ett bröllop och att vi gärna ser att folk ändå klär sig propert. skippar trätofflorna och stallkläder.

Kyrkan är allmän dock sitter inte oinbjudna längst fram tillsammans med familjen.
    Det är en lördag ute på landet  så förskolorna håller nog stängt ;)
  • Qweety
    Chicita skrev 2012-04-18 17:52:27 följande:
    Även om ni har bokat kyrkan så har ni ingen möjlighet att stänga den för några över huvud taget.
    Om PRO känner för att "åka och titta på den fina kyrkan" så är dom välkomna dit, även om ni bokat eller inte liksom. Samma med föräldrar ni bjuder. Ni kan önska att dom lämnar barnen hemma men ni kan inte förbjuda dom att ta med barn eftersom kyrkan är öppen för alla.

X och Y
    i Y-kyrka

och väljer bekväma skor

Tack tack!
    Enkelt men ändå fått med allt :)

Värst vad barnen vart känsligt ämne.
    Vi kommer givetvis inte ha vakter vid kyrkporten som stoppar oinbjudna men det jag menar är att dem som vi väl bjuder in hoppas vi att dem respekterar våran önskan om ett barnfritt bröllop, det är ju ändå våra vänner.
    Så vi förbjuder ju inte dem att ta med barnen men vi önskar att dem gör det
  • Sara 120707
    Qweety skrev 2012-04-18 17:55:08 följande:
    Tack Sara för tipset!
    Det har jag inte tänkt på men bättre att lägga fokus på festen :)

Nä, det är det jag är rädd för att det är för krävande att folka ska klä upp sig för en kort enkel cermoni men ville försöka ha en underton av att det är ett bröllop och att vi gärna ser att folk ändå klär sig propert. skippar trätofflorna och stallkläder.

Kyrkan är allmän dock sitter inte oinbjudna längst fram tillsammans med familjen.
    Det är en lördag ute på landet så förskolorna håller nog stängt ;)

Jag hade nog lämnat alla klädfrågor till deras egna sunda förnuft, de flesta kommer ju inte till kyrkan i blåbyxor och trätofflor iaf och de som gör det skulle troligtvis inte bli avrådda av en inbjudan.

Hur man än formulerar klädeskrav så tror jag det kommer att låta lite kinkigt med tanke på upplägget.

Jag tror inte heller hela kyrkan skulle råka vara fylld med förskolebarn men det kan vara vettigt att iaf tänka på att det är en allmän gudstjänst som vem som helst därför får bevittna. Som Chicita sa så kan hela PRO komma och titta på kyrkan just denna dag och då är de lika välkommna som era "inbjudna" gäster är.

Får man fråga hur ni kom fram till detta upplägget, (eftersom det känns kanske bra i tanken men rent logistiskt så tror jag det kan bli lite problematiskt)?

• daniiel
    Chicita skrev 2012-04-18 17:52:27 följande:

X och Y
    i Y-kyrka

och väljer bekväma skor

Jag tycker det var en bra formulering, där framkommer ert, TS, önskemål om bara vuxna gäster och att de helst ska vara finklädda :)

Upplägget i sig tycker jag inte att det är något fel på, men som Chicita skriver, så får ni nog räkna med att alla inte kan närvara vid båda tillfällena.
Svar på tråden Hur skriver man ihop detta på inbjudningskorten??