• Chicita

Hur skriver man ihop detta på inbjudningskorten??

Även om ni har bokat kyrkan så har ni ingen möjlighet att stänga den för några över huvud taget.
    Om PRO känner för att "åka och titta på den fina kyrkan" så är dom välkomna dit, även om ni bokat eller inte liksom. Samma med föräldrar ni bjuder. Ni kan önska att dom lämnar barnen hemma men ni kan inte förbjuda dom att ta med barn eftersom kyrkan är öppen för alla.

Men till formuleringen då.
    Jag skulle ha skrivit (lite grovt nu bara då)

X och Y
    Gifter sig den X/X kl XX:XX
    i Y-kyrka

Den X/X bjuder vi sedan in till trädgårdsfest 
    Vi hoppas att ni vill närvara vid dessa båda tillfällen.

I kyrkan ser vi gärna finklädda vuxna människor
    På trädgårdsfesten rekommenderar vi att ni klär er efter vädret
    och väljer bekväma skor
    (ammande barn är givetvis välkomna vid båda tillfällena)

• Chicita
    Qweety skrev 2012-04-18 17:59:46 följande:
    Tack tack!
    Enkelt men ändå fått med allt :)

Värst vad barnen vart känsligt ämne.
    Vi kommer givetvis inte ha vakter vid kyrkporten som stoppar oinbjudna men det jag menar är att dem som vi väl bjuder in hoppas vi att dem respekterar våran önskan om ett barnfritt bröllop, det är ju ändå våra vänner.
    Så vi förbjuder ju inte dem att ta med barnen men vi önskar att dem gör det
    Jag tycker inte att det är så känsligt med barnen. Det var mer så jag tolkade din trådstart Flört
    Tyckte det var viktigt att poängtera bara ifall du inte visste det. Jag började skriva ett svar, sen kom maken hem och vi pratade lite, sen så gick jag och skrev klart medan han sprang ut med hunden en kortvända. Så då hann flera inlägg skrivas emellan som jag inte såg.
    Men barnens varande eller inte är känsligt för många. 
    För mig är det inget problem, jag har inga egna barn (än i alla fall) och om jag hade så har jag ingen barnvakt på närmare håll än 18 mil. Så teoretiskt sett: om jag är bjuden någonstans och barnen inte får komma så går inte jag heller.
    Enkelt... Inget att bråka om Glad
    På vårt bröllop var allas barn välkomna eftersom dom brukar vara med på alla familjeträffar ändå, så vi anpassade oss efter det. Men många valde ändå att lämna barnen hemma Glad 

Du får väl putsa lite på formuleringen. Men jag tycker inte att du ska krångla till det, lägg vikten på att festen hålls på X datum - på X plats.... Och låt folk komma till kyrkan om dom vill Glad

• Chicita
    Allmylove skrev 2012-04-19 06:43:47 följande:
    VARFÖR vill man inte ha med barn på vigseln??
    Det är tydligen vanligt men förstår inte varför??!!

Barnen är väl det bästa vi har och vår framtid!

Förutsätter ni att barn är sjövilda och inte kan uppföra sig? Barn är ju barn och måste få synas !
    Jag tror att det beror väldigt mycket på hurdana barn man har i sin omgivning...
    Om man mestadels har lugna barn som är vana att leka själva och inte har ett behov av att bli roade hela tiden så ser man nog inte heller lika stora problem som någon som vet att alla syskonbarn/ kompisbarn och småkusiner mm är barn som skriker istället för att prata, som inte kan sitta stilla mer än några minuter i taget och som alltid behöver stå i centrum och roas.

De flesta barnen i min omgivning (med undantag för min brorsdotter) är av den första varianten. Dom kan sitta flera timmar och rita, eller klarar av att sitta stilla och se en hel tecknad film.
    Min brorsdotter hör till andra sorten. Hon hörs och syns och måste hela tiden vara i centrum. Men jag ville inte tvinga alla andra att lämna sina barn hemma bara pga henne. Och jag vill inte utesluta henne när alla andra får komma heller...
    Hon leker dessutom bra med dom andra barnen och brorsan hade ingen uppgift alls på bröllopet annat än att sysselsätta och passa henne. 
    Självklart blir även dom "snälla" barnen uppspelta av att få träffa kusiner och kompisar som dom inte ser så ofta och vill gärna springa runt lite. Men dom gör det på ett lugnt sätt eftersom dom förstår att det inte är rätt ställe att skrika och gapa på...

Att barn syns och hörs är inga konstigheter. Men de flesta vill ju faktiskt att bröllopet ska handla om dom och att minnet som gästerna ska ha, är av en trevlig kväll med skratt och tal.
    Inte minnet av en kväll när bordsgrannen på 2 år slängde sin tallrik i knäet på dig för att han/hon inte fick krypa upp på bordet. 
    Många föräldrar tycker också att det är skönt att få en barnfri kväll och ett bröllop är ett legetimt skäl att lämna bort barnen om inte alla barnvakter redan är med på bröllopet. Det är inte alltid så roligt att ha barnen med på formella middagar och liknande. Som förälder så förväntas man passa barnen och om barnen skriker på ett olämpligt ställe (hur snällt och väluppfostrat det är annars) så kan det bli många blickar som tydligt talar om att man är en dålig förälder som inte har koll på sitt barn...

Jag personligen tycker att det är bra träning för barn att få följa med på såna här tillställningar. Hur ska dom annars lära sig hur man beter sig?
    Därför försöker vi gå och luncha på restaurang med brorsdottern eller fira brorsans födelsedag med restaurangmiddag, bara för att lära henne att ibland måste man sitta stilla och man kan inte vara i centrum hela tiden. Att ha tråkigt är inte farligt 
Svar på tråden Hur skriver man ihop detta på inbjudningskorten??