• J8783

Behöver tips på blommor till brudbukett brådskande!!

Såhär ser min klänning ut som jag kommer bära den 1 juni på vigseln. MEN, nu är det helt akut och har hjärnsläpp!! Ska åka till helgen och kolla och bestämma mig för vilken brudbukett jag vill ha, det blir ett borgerligt bröllop utomhus.
    Jag kommer ha en kort bolero med 3/4 arm till denna klänningen, i färgen som  visas på denna blomman nedanför.

Enda jag vet är att det inte får vara något i blått, kommer åka ljusblå Cadillac, ha ljusblåa rosor på tårtan, och blåa servetter till kaffet senare. 
    Hade helst viljat haft en bukett av liljekonvalj, men det kanske är svårt vid den tiden att förlita sig på? Eller eventuellt prästkrage? Är så rådvill.

ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT. I ALLA SORTERS BLOMMOR OCH FÄRGER (MEN HELST INTE MER ÄN 3-4 OLIKA FÄRGER I SAMMA BUKETT. SKA HELST VARA EN LITE MINDRE RUND BUKETT, MED SVART BAND RUNT STJÄLKARNA. {#emotions_dlg.flower} NÅN SOM HAR LUST ATT HJÄLPA MIG? MIN FÄSTMAN ÄR LIKA RÅDVILL SOM MIG...

• Svar på tråden Behöver tips på blommor till brudbukett brådskande!!
  • Amor in aeternum

Accentuera det rosa i klänning kanske?

• aniara

Jag tycker att du ska satsa på bara en eller möjligtvis två färger på blommorna, för att det inte ska bli plottrigt av för mycket olika färger. Jag föreslår en stark cerise färg på blommorna och lite gröna blad runt.

Här är en bild:
    botanicafloraldesigns.com/blog/wp-content/uploads/2009/12/Pink-Bouquet.jpg
    men jag tänker att färgen ska vara ännu starkare rosa. Jag kan inte identifiera alla blommorna på bilden men det är i alla fall rosor, nejlikor, kallor och gerbera med. Din florist kan säkert se vad det andra är.

Några andra bilder:
    ymimages.net/blog/paola_day2_04.jpg (rosor och pioner)
    pollenfloraldesign.com/wp-content/uploads/2010/05/Peony-Bouquet.jpg (pioner)
    www.mimosaflowers.com/includes/images/uploads/skeates_innonthetwenty-pinkredbridesbouquet1.jpg

• passionsblomman

Jag förstår inte riktigt paniken.
    När en brud kommer till mig för att välja sin brudbukett, utgår jag inte ifrån att hon redan ska veta vare sig blomsorter eller ha valt allting färdigt. Ibland har hon ju det såklart, men väldigt vanligt är, att man pratar ihop sig en stund runt helhet, stil, känsla, färger, kl'nning etc.
    Sedan är det ju mitt jobb, min expertis och mitt bidrag i sammanhanget, att kunna ta fram förslag och exempel som passar just den här kvinnan bäst.

Blomman du visar på bilden heter gerbera, det finns även en mindre sort, Germini. Vill du ha med den, så är det inga som helst problem-den finsn året om.

Liljekonvaljer (odlade) finns också året om, men beställningen måste läggas i såpass god tid att floristen hinner få hem dem (gäller ju iofs alla specialorder).

Ett förslag från min sida till den klänningen, är en rund bukett med enbart anemoner i de cerise och lila nyanserna. Anemonerna har svart "öga" i mitten, vilket vore läckert ihop med det svarta bandet.

Cerise anemon

Anemoner finns i massor av färger, och många tillsammans i bukett ser ut lite såhär.  Vill du, så passar de väldigt fint ihop med Ranunkler och även snitthyaciner. Det skulle bli en väldigt vårig bukett med de tre sorterna, men då skulle jag isåfall råda dig att väla endast en färgton som får varieras i styrka mellan de tre olika blomsorterna. Alltså exempelvis cerise/rosa i varierad eller samma färgstyrka på både anemon, ranunkel och hyacint.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anneli256

Håller helt och hållet med ovanstående talare. Själv så pratade jag med min florist, hade ingen aning om vad jag ville ha för brudbukett. Hon ställde massa frågor kring hur min klänning ser ut, vad m2b ska ha på sig. Tärnorna och deras klädsel, Vilken kyrka, Hur vi smyckat festlokalen mm. Hon fick helt fria händer förrutom då att jag vill ha den i gräddvitt och grönt. Det hjälper en del att jag känner floristen och har sett arbete hon gjort tidigare.. känner mig helt och hållet lugn att det kommer att bli en helt outstanding bukett. Så om du går till en duktig florist så är jag övertygad om att du kan lita på dens omdöme och att du blir nöjd med buketten. Om du har lite mer kontrollbehov så kan ni två prata er samman om vad som passar. Lycka till..

• Chicita

Ta med en bild på din klänning till floristen, berätta hur bröllopet ser ut (avslappnat, plats, något tema osv)
    Förklara ungefärlig form på buketten som du tänkt dig och vilka färger du föredrar + vilka som absolut inte får förekomma.

En duktig florist gör ett betydligt bättre jobb när denne får lite konstnärlig frihet istället för "gör en sån här".
    Det kan faktiskt bli billigare om man släpper floristen fri också så att säga.

Jag berättade för min florist att jag ville ha en bukett som man bär över armen. Att det var viktigt att det var vita kallor i den och att jag gärna ville ha trollhassel om hon kunde få med det på något bra sätt. Jag sa att hon fick blanda in andra blommor om hon ville (exempelvis om dom vita rosorna var billiga den dagen) och att jag inte la mig i hur hon gjorde buketten annars. 
    Hon fick se en inspirationsbild på klänningen (eftersom jag inte sytt klart den än) och vi kom överens om priset 1700:- för min bukett och två enkla buketter till tärnorna.
    Sen dog mamma, så jag la till en miniversion av hennes kistdekoration som skulle stå på minnesplatsen. Men vi pratade aldrig pris.
    När maken hämtade alla blommorna så betalade han bara 1500:- för allt...

Eftersom jag inte hade en bild som floristen skulle kopiera så kunde jag ju inte heller bli besviken för att hon inte fick den på pricken lik eller blommorna inte gått att få tag i exakt samma nyans som på bilden osv...
    Och så här blev resultatet på min bukett:

• J8783

Tack alla snälla för att ni har så många tips på buketter och råd. Alla buketter ni visade upp var jätte fina.

Jag vill helst inte ha en som ligger ner för jag kommer även gå hand i hand och överlämna min väska till min syter väl framme.

Färgerna var helt underbara den där cerise eller rosa/lila färgen, har också funderat på liknande men trodde det kanske skulle bli plottrigt eller skrikigt rent ut sagt. Men sen när man ser dom så är dom ljuvligt fina.

Google har ju varit till hjälp men inte direkt just "den" som ändå ger en lite mer tips. Jag kommer ju självklart låta floristen få fria händer, är inte så petig eller kontrollerande av mig.

Andledningen till att jag vill ha en mindre, inte så kostsam bukett, är för brudbuketten blir en bröllopsgåva av min pappa. Han ville ju uppleva kyrkligt bröllop med kläning osv. Men tyckte att han kan åtmnstonde få betala denna bukett åt mig. Vi har tajt ganska stram budget. Alltid drömt om riktig klänning och hela köret. Men sen i fjol sommar då vi planerade så långt att klänningen skulle inhandlas så behövdes pengarna mer till annat och sambon blev arbetslös. Jag är arbetsökande. Oj långt inlägg och lite OT nu men ville bara berätta lite.  

Så jag kände att jag fick lite smått panik för jag har mycket innan och efter med annat. Denna helgen är enda helgen jag tar mig iväg. För utan körkort och skjuts är det inte så lätt. Har också en mamma som inte gärna skjutsar runt, då hon har ont i kroppen. Min sambo ska snart ut på praktik, och hinner inte med att bli med mig. Förutom denna helg.. Men hoppas jag gjorde mig mer förstådd nu Solig

Tusen tack ni snälla {#emotions_dlg.flower}

• Chicita

Nu sa jag inte att jag tyckte att du skulle ha en liggande.
    Jag förklarade hur jag gjorde när jag beställde min bukett - som råkar vara en liggande Flört 

Jag tycker hur som helst inte att du behöver ha panik.
    Ge floristen några riktlinjer.
    - Får kosta max X kr
    - Färg
    - Form
    - Berätta om du hellre har en mindre med dyrare blommor, eller en maffigare med billigare blommor

Sätter du ett maxpris så håller dom sig under det och anpassar blommorna efter prisnivån.
    Och ingen florist vill göra en ful bukett, så du behöver inte vara orolig Glad 

• J8783
    Chicita skrev 2012-04-24 16:11:03 följande:
    Nu sa jag inte att jag tyckte att du skulle ha en liggande.
    Jag förklarade hur jag gjorde när jag beställde min bukett - som råkar vara en liggande Flört 

Jag tycker hur som helst inte att du behöver ha panik.
    Ge floristen några riktlinjer.
    - Får kosta max X kr
    - Färg
    - Form
    - Berätta om du hellre har en mindre med dyrare blommor, eller en maffigare med billigare blommor

Sätter du ett maxpris så håller dom sig under det och anpassar blommorna efter prisnivån.
    Och ingen florist vill göra en ful bukett, så du behöver inte vara orolig Glad 
    Nej nej ber om ursäkt det förstod jag att du inte menade, din var otroligt vacker. Alltid älskat kallor. Men en nära vän gifte sig lite enklare med samma sort av bukett, med vita kallor. Hon finns även med på min vänlista på fb osv. Vill ju inte direkt härma henne. Tack för dina goda råd Glad
    Nu blev jag en aning lugnare går det för sig att jag skriver ut dina rader ifall jag blir glömsk igen Flört speciellt den dagen hihi. Nej jag tror inte dom vill göra den ful, jag var mer rädd för att jag kommer vilja ha en som kommer gå på kanske 2000kr och sen får den kosta max 1500kr exempel och då står man där lika velande igen.. Men otroligt tacksam är jag. Puh nu kan jag pusta ut igen Solig
  • Chicita
    J8783 skrev 2012-04-24 16:35:16 följande:
    Nej nej ber om ursäkt det förstod jag att du inte menade, din var otroligt vacker. Alltid älskat kallor. Men en nära vän gifte sig lite enklare med samma sort av bukett, med vita kallor. Hon finns även med på min vänlista på fb osv. Vill ju inte direkt härma henne. Tack för dina goda råd Glad
    Nu blev jag en aning lugnare går det för sig att jag skriver ut dina rader ifall jag blir glömsk igen Flört speciellt den dagen hihi. Nej jag tror inte dom vill göra den ful, jag var mer rädd för att jag kommer vilja ha en som kommer gå på kanske 2000kr och sen får den kosta max 1500kr exempel och då står man där lika velande igen.. Men otroligt tacksam är jag. Puh nu kan jag pusta ut igen Solig
    hehe... det är lugnt, be inte om ursäkt Flört

Klart du får skriva ut det...
    En florist kan jobba efter en budget. Så om du säger att buketten får kosta max 1000:- så kommer hon inte göra en för 1500:-
    Om det betyder att hon får använda mer grönt för att fylla ut buketten så gör hon det, men hon överskrider inte budgeten. Det vore att be om dålig publicitet liksom Glad 
    Andas ut och ta det lugnt du Solig 
  • passionsblomman

Jag förstår att du lever under en massa press -jag är också arbetslös och jag vet hur mycket det är som kan gnaga i magen under de olika omständigheter du beskriver. Man vill inte råka göra något som sätter en i skiten liksom... 

Jag tycker utifrån vad du berättar, ännu mer att du ska titta närmre på anemonerna, ranunkler och hyacinter, eller enbart anemoner.  En bukett med pioner och anemoner skulle också fungera bra. Det är inte en bukett som hamnar bland de dyrare och behöver absolut inte dra iväg i pris.

När det gäller uttrycket, så skulle jag säga som så, att eftersom klänningen i sig själv inte är så lågmäld, så behöver buketten möta upp för att inte försvinna och inte synas. En rejäl färgklick i en enda fäg kommer att bli kalasbra.
    Du kan egentligen välja vilken som helst av de färger som återfinns i mönstret på klänningen.

Och som sagt, du behöver inte alls känna att du borde veta en massa blommor och sorter redan när du kommer till floristen. tro mig, de flesta vet inte det!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Behöver tips på blommor till brudbukett brådskande!!