Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Behöver tips på blommor till brudbukett brådskande!!

Ta med en bild på din klänning till floristen, berätta hur bröllopet ser ut (avslappnat, plats, något tema osv)
    Förklara ungefärlig form på buketten som du tänkt dig och vilka färger du föredrar + vilka som absolut inte får förekomma.

En duktig florist gör ett betydligt bättre jobb när denne får lite konstnärlig frihet istället för "gör en sån här".
    Det kan faktiskt bli billigare om man släpper floristen fri också så att säga.

Jag berättade för min florist att jag ville ha en bukett som man bär över armen. Att det var viktigt att det var vita kallor i den och att jag gärna ville ha trollhassel om hon kunde få med det på något bra sätt. Jag sa att hon fick blanda in andra blommor om hon ville (exempelvis om dom vita rosorna var billiga den dagen) och att jag inte la mig i hur hon gjorde buketten annars. 
    Hon fick se en inspirationsbild på klänningen (eftersom jag inte sytt klart den än) och vi kom överens om priset 1700:- för min bukett och två enkla buketter till tärnorna.
    Sen dog mamma, så jag la till en miniversion av hennes kistdekoration som skulle stå på minnesplatsen. Men vi pratade aldrig pris.
    När maken hämtade alla blommorna så betalade han bara 1500:- för allt...

Eftersom jag inte hade en bild som floristen skulle kopiera så kunde jag ju inte heller bli besviken för att hon inte fick den på pricken lik eller blommorna inte gått att få tag i exakt samma nyans som på bilden osv...
    Och så här blev resultatet på min bukett:

• Chicita

Nu sa jag inte att jag tyckte att du skulle ha en liggande.
    Jag förklarade hur jag gjorde när jag beställde min bukett - som råkar vara en liggande Flört 

Jag tycker hur som helst inte att du behöver ha panik.
    Ge floristen några riktlinjer.
    - Får kosta max X kr
    - Färg
    - Form
    - Berätta om du hellre har en mindre med dyrare blommor, eller en maffigare med billigare blommor

Sätter du ett maxpris så håller dom sig under det och anpassar blommorna efter prisnivån.
    Och ingen florist vill göra en ful bukett, så du behöver inte vara orolig Glad 

• Chicita
    J8783 skrev 2012-04-24 16:35:16 följande:
    Nej nej ber om ursäkt det förstod jag att du inte menade, din var otroligt vacker. Alltid älskat kallor. Men en nära vän gifte sig lite enklare med samma sort av bukett, med vita kallor. Hon finns även med på min vänlista på fb osv. Vill ju inte direkt härma henne. Tack för dina goda råd Glad
    Nu blev jag en aning lugnare går det för sig att jag skriver ut dina rader ifall jag blir glömsk igen Flört speciellt den dagen hihi. Nej jag tror inte dom vill göra den ful, jag var mer rädd för att jag kommer vilja ha en som kommer gå på kanske 2000kr och sen får den kosta max 1500kr exempel och då står man där lika velande igen.. Men otroligt tacksam är jag. Puh nu kan jag pusta ut igen Solig
    hehe... det är lugnt, be inte om ursäkt Flört

Klart du får skriva ut det...
    En florist kan jobba efter en budget. Så om du säger att buketten får kosta max 1000:- så kommer hon inte göra en för 1500:-
    Om det betyder att hon får använda mer grönt för att fylla ut buketten så gör hon det, men hon överskrider inte budgeten. Det vore att be om dålig publicitet liksom Glad 
    Andas ut och ta det lugnt du Solig 
Svar på tråden Behöver tips på blommor till brudbukett brådskande!!