• Anonym (antihormoner)

Vill använda preventivmedel utan hormoner!!!

Jag har för flera år sen använt mig av p piller. Fick migrän av det så jag slutade efter några månader. Nu vill jag använda mig av ett preentivmedel som inte innehåller några hormoner. Vad finns det att välja mellan? Någon som vet? På både mammas och pappas sida har släktingar fått blodproppar o hjärnblödningar. Vet inte om det går i släkten. Men har hört att maninte ska ta hormoner om man har sånt i sin familj ?! Snälla hjälp mig ni som vet ngt. Jag har funderat på kopparspiral men min man har ett väldigt stort paket och jag vill inte att han ska göra sig illa på den. Och vill heller inte begränsa vårt sexliv pga en spiral man måste tänka på hela tiden.

• Svar på tråden Vill använda preventivmedel utan hormoner!!!
  • Anonym

Rekommenderar också kopparspiral. Jag hade redan innan krafiga blödningar så jag märkte ingen skillnad. Känner din kille trådarna så ge inte upp. Min man kände trådarna upp till nästan 4 veckor till och från men sedan när de mjuknat så kände han ingenting. Jag ahr haft min i över tre år och den funkar utmärkt!

• Anonym

Kopparspiral är värt att testa! Funkar jättebra för det mesta (och nej, din man kommer inte göra illa sig på den!)
    Annars kan du prova p-dator om du har regelbunden mens. Finns att köpa på nätet. Visar när du har ägglossning (kan ju även användas i skaffa-barnsyfte om man vill!)
    Jag har testat allt. Mitt första barn blev till då kondomen sprack, mitt andra blev till med kopparspiral och mitt tredje med "säkra perioder". Slutligen har jag steriliserat mig, så nu är det inga bekymmer längre:)

• Anonym (antihormoner)

Min man "godkände" ett försök med kopparspiralen. Men han är orolig för att göra illa sig på den. Någon som vet hur lång tid det tar för trådarna att "mjukna" ..? Kanske inte så praktiskt att ha sex när den precis blivit insatt .

• Anonym

Har haft kopparspiral i ca 5 år och vi har aldrig känt av trådarna, det går att förkorta dem lite om du är orolig. Och de går ju inte "sticka" sig på eller så ;)

• wiii

Man gör sig inte illa på trådarna, dom är ju mjuka! Han kan nog känna dom i början innan dom liksom lagt sig åt sidan, men göra sig illa gör han inte. :)
    Är också väldigt nöjd med min, har haft i snart 2 år :) 

• Ekorren

Pessar är ju också ett alternativ, har inte provat själv men vet de som använder det och är nöjda. Har också vänner med kopparspiral och de har berättat att i början kunde deras kille känna av trådarna, men att man isåfall kan boka ny tid hos barnmorskan som då klipper till och böjer trådarna så att de inte känns. Efter det så har ingen av de haft problem :)

• Anonym

Jag har också blodproppar i släkten.. Satte in en p-stav för ett år sen.. gick ner i vikt så att jag vägde 47 kg(vilket jag inte har gjort sen jag gick i mellanstadiet) Sen gick jag upp och nu har jag min vanliga vikt.. men nu har jag humörsvängningar, problem med acne och dubbelt så stora bröst.. och dom värker konstant.. Måste också byta metod.. Nåt utan hormoner..

• MissBroccoli

Gå till en gynekolog och prata! De vet vad som finns och hur allt funkar å de vet även vad som funkar för dig som har blodproppar i släkten. Och de kan svara på alla frågor! Skulle du få en gynekolog som inte besvara dina frågor gå till en annan! Jag går hos en privat gynekolog här i stan för kvinnohälsan på sjukhuset har varit så fruktansvrt nonchalanta och man märker att de är väldigt stressade. Han jag går till är toppen (även sköterskorna som jobbar där) Man kan fråga om allt å får bra svar, och de har många lösningar på problem som vi lekmän inte har.

Preventinmedel är inte gratis när man är över 26 (tror jag, och det kan nog skilja rejeält från län till län) men här är läkarbesöken gratis när det handlar om preventinmedel.

• Anonym (antihormoner)

Tack för era råd och kommentarer!

Nu har jag bokat tid hos barnmorska för att prata kopparspiral. Efter det lär jag få den insatt.
    Om kopparspiralen är insatt i slutet på maj, hur lång tid tror ni det tar för trådarna att lägga sig tillrätta?

Har hört så många säga att deras partner gjort sig illa på trådarna det är därför jag är orolig över dem.

• Pyttsan
    Sara 120707 skrev 2012-04-24 12:33:20 följande:

Jag kan rekommendera femcap.

www.femcap.se/

Tar lite tid att lära sig tekniken men sooooo worth it att slippa allt krångel med kondomer och alla biverkningar av ppiller

Håller med! Vi är också jättenöjda. 
  • Anonym

Kondom är faktiskt underskattat.

Jag ville inte heller använda hormoner nu efter senaste förlossningen så vi köpte ett storpack kondomer från Apoteket. "Thin".

Funkar hur bra som helst, märks knappt nån skillnad. Inget kladd och smidigt och skönt. Kommer förmodligen köra på det många år framöver.

• Anonym

jag har också haft problem med migrän och alla nämnda sjukdomar finns i släkten:/ Disskuterade därför alternativ med gynekologen och kom upp kopparspiral..
    När han sen tittade på mig  såv visade det sig att jag var för liten inni ( borde väl ha varit livmodern? minns inte med säkerhet..) Så gyn. ville inte sätta in en koppasspiral Pga av det. Men trodde det skullel lösa sig efter att jag fått barn och töjt ut mig så att säga...
    Då testade jag p-stav istället. Det är hormoner men i väldigt liten dos,.Har haft p-staven nu i 3 år och allt har funkat prima...
    Lycka till!

• Sara 120707
    Pyttsan skrev 2012-04-28 20:21:01 följande:
    Håller med! Vi är också jättenöjda.

Härligt att höra att fler testat!

Blir lite deprimerad av att det inte hörs mer om detta preventinmedel för enligt mig så är det ganska ultimat. Fixar man det i samband med typ tandborstning så får man ju in en rutin på det oxå.

Jag gillar att den inte känns (för någon av oss) och att man kan ha i den ganska länge i sträck så att man inte behöver krångla när man väl ska ha sex.

• Wirre 81

Nu vill inte jag vara den negativa men mitt ex gjorde sig illa på min trådar och det var över ett halvår efter jag satt in spiralen. Han blödde rejält en gång :(
    Sen fick jag jätte ont och jätte rikliga blödningar med den (var tvungen att tömma menskoppen varannan till ar tredje timma). Fick även jätte ont i ena bröstet i samband med mens och äl.
    Fördelen var som sagt inga hromoner och att man inte behöver bry sig om skydd om man är i en fast relation.
    Men alla är vi olika.
    Nu har jag p-ring (nuvaring) och den är toppen. Jag har jätte lite mens (kan tömma koppen 2-3 ggr/dagen) och jag har inte ont vid varken äl eller mens. har blivit av med finnarna jag hade förut.
    Nackdelen där är att man måste komma ihåg att ta ut ringen efter 3 veckor och sätta in en ny efter en vecka (samma som med p-piller) och så att sexlusten har minskat (jag går inte runt och är sugen hela tiden) men det kan jag absolut leva med för den är ju inte borta helt...
    Rekomenderar den varmt! 

Lycka till med ditt val 

• Anonym (antihormoner)
    Wirre 81 skrev 2012-04-29 02:34:52 följande:
    Nu vill inte jag vara den negativa men mitt ex gjorde sig illa på min trådar och det var över ett halvår efter jag satt in spiralen. Han blödde rejält en gång :(
    Sen fick jag jätte ont och jätte rikliga blödningar med den (var tvungen att tömma menskoppen varannan till ar tredje timma). Fick även jätte ont i ena bröstet i samband med mens och äl.
    Lycka till med ditt val 

Oj!
    Det låter ju inte alls kul! Det är den biten jag är orolig för
    Varför fick du ont i ena bröstet? pga kopparn i spiralen eller?
    Jag har redan väldigt rikliga menstruationer och svår värk till o från så jag tror inte det  blir så stor skillnad.
    Tack för din kommentar! Jag ska höra m bm o se vad hon tycker.

• Wirre 81

Jag vet faktiskt inte varför jag fick ont i bröstet (eller sån jätte smärta i vänster äggstock vid äl och mens) kollade inte upp det. Däremot så slutade det när jag började med p-ringen. (det är det preventivmedlet som har lägst hormonnivå avv alla hormon-skydd) så jg antar att det hängde ihop med spiralen.
    lycka till med ditt val :) 

• Anonym (Spiralina)
    Wirre 81 skrev 2012-05-02 09:35:17 följande:
    Däremot så slutade det när jag började med p-ringen. (det är det preventivmedlet som har lägst hormonnivå avv alla hormon-skydd) så jg antar att det hängde ihop med spiralen.
    Strängt taget är det väl hormonspiral som har den lägsta dosen av hormon-preventivmedlen? Jag har en sån och tycker det funkar fantastiskt bra. P-piller mår jag väldigt dåligt av, och kopparspiral är inget alternativ eftersom jag redan har mensen från helvetet, men med hormonspiral slipper jag mensen helt för det mesta.
  • sabz

Jag har kopparspiral och har haft den i ca 3-4 år. Det tog några veckor tills min kille inte kände trådarna. Det var lite till och från. Men när de "mjuknat" så var det inga problem. Min barnmorska sa också att det många andra barnmorskor gör fel är att klippa trådarna så korta så att det blir som stubb, och då kan killen sticka sig. De ska vara lite halvlånga och det har funkat bra för mig och killen :)

• Anonym (antihormoner)
    sabz skrev 2012-05-02 15:46:46 följande:
    Jag har kopparspiral och har haft den i ca 3-4 år. Det tog några veckor tills min kille inte kände trådarna. Det var lite till och från. Men när de "mjuknat" så var det inga problem. Min barnmorska sa också att det många andra barnmorskor gör fel är att klippa trådarna så korta så att det blir som stubb, och då kan killen sticka sig. De ska vara lite halvlånga och det har funkat bra för mig och killen :)
    Jag har tänkt på det där med korta trådar, och det är ju det mest logiska att killen sticker sig på trådarna om de är korta. Barnmorskorna kanske tänker att killen inte når så långt in. men det tror jag många gör. när ja får den isatt den ska jag be henne inte korta ner trådarna :)
  • sabz
    Anonym (antihormoner) skrev 2012-05-03 10:25:46 följande:
    Jag har tänkt på det där med korta trådar, och det är ju det mest logiska att killen sticker sig på trådarna om de är korta. Barnmorskorna kanske tänker att killen inte når så långt in. men det tror jag många gör. när ja får den isatt den ska jag be henne inte korta ner trådarna :)
    Precis, korta ner dom lite, för de är ganska långa, det gjorde jag. Vetinte hur långa de är, men de ska väl iaf vara minst 3 cm kanske?
Svar på tråden Vill använda preventivmedel utan hormoner!!!