• queenemma

För "billigt"?

Vi har bestämt oss för att vi ska gifta oss nästa år och har nu börjat diskutera maten. Vi båda är rätt enkla av oss och vill verkligen inte ha en tre rätters middag utan en buffe. Vi har valt i buffen att ha:

Potatisgratäng

Potatissallad

Kycklingfile

Köttbullar

2 sorter sallader

Aioli

Bearneisås

Bröd,, smör och ost.

Detta känns verkligen som oss och kommer passa alla åldrar då vi även kommer ha barn på bröllopet. Men känns detta lite väl billigt enligt er andra? Vet att man ska ta det man vill ha och inte bry sig om vad andra kan tycka.

Ska även ha skinkrullar till en början att bjuda på till champangen när vi skålar.

• Svar på tråden För "billigt"?
  • Pagnie

jag tycker inte alls att det är billigt. vi ska ha ett i övrigt ganska dyrt bröllop men vi kommer ändå ha buffe. tycker det är bäst och mest praktiskt då alla inte äter all mat.

• darkHorse

Jag tycker det låter gott och inte alls billigt i någon slags dålig bemärkelse. Att något är lagat av dyra råvaror behöver inte betyda att det passar eller att det blir gott för det =)

Som vegeterian skulle jag dock sakna något att komplementera potatisgratängen med. Nu vet jag inte hur många ni kommer vara, men säkerligen kommer det finnas allergiker eller någon som ska ha specialkost närvarande. Mina tips är då att försöka komma på specialkost som passar flera (tex. sås som är både laktos- och glutenfri) och att ha alternativ som också passar in i menyn. Exempelvis är quornfileer ett bra vegetariskt alternativ till kycklingfileer, medan fylld tacokryddad paprika kanske är gott men det känns tråkigt om vegmaten inte passar ihop med den övriga maten.

Hoppas ni får ett riktigt fint bröllop!

// En som arrat mååånga middagar

• TheD

köttbullar på bröllop..njaaa. vissa barn äter det säkert. Det finns personer som är allergiska mot kyckling btw... Så det känns snålt med alternativ. Lax, som sagt är ju ett alternativ att lägga till.

• darkHorse
    TheD skrev 2012-04-26 17:23:52 följande:
    köttbullar på bröllop..njaaa. vissa barn äter det säkert. Det finns personer som är allergiska mot kyckling btw... Så det känns snålt med alternativ. Lax, som sagt är ju ett alternativ att lägga till.
    Tyvärr är det så att en vanlig orsak till kycklingallergi är att personen också är allergisk mot fisk och att uppfödda fåglar får fiskmjöl i maten.
  • queenemma

Har enbart laktos och nötallergiker i släkten och kommer göra så mycket som möjligt helt laktosfri och såklart allt ska vara nöt fritt. Alla äter kyckling filé i släkten (haft det tidigare på släktträffar) köttbullarna var ju mest till barnen som jag skrev tidigare :) men kommer nog ha kött av något slag men ingen lax eller annan fisk.

• queenemma
    daniiel skrev 2012-04-26 18:39:57 följande:
    Det är ju många som äter det till tex potatisgratäng och kyckling.
    Jag är tokig i just bea sås :) Kanske är knäpp hihi men älskar det till potatisgratäng och köttbullar som vi ibland äter här hemma mums säger jag :)
  • queenemma

Funderar på att ha både rostbiff och fläskfile till.. Jag tål visserligen inte rostbiff men vet att många andra gillar det till just potatissallad.. Blir det konstigt att ha både rostbiff, fläskfile, kycklingfile och köttbullar? Skriver åter igen att köttbullarna är för barnen då jag vill att även dom ska bli mätta och vissa barn är ju riktigt kräsna i maten :)

Ifall någon saknar frukt och sånt vilket är konstigt att ingen har skrivit så ska det serveras frukt, kex och ost till "festen" när det även serveras chips och godis till barnen.. Vi kommer ha alkohol även på kvällen men vill inte ha någon super fest där ju fullare desto bättre utan jag tror att om man har någonting att äta på så sitter man ner och har trevligt mera än om det bara är typ chips till festen efteråt.

• charlotteh

Vi ska ha viltköttbullar som huvudrätt i vår 3-rätters ;) Hjortköttbullar med gräddsås, rårörda lingon, pressgurka samt Västerbottenduchesse Dryck: Lingondricka, Cider, Mineralvatten eller Lättöl. (för dem som inte vill ha vin då)

• vinterfrost

Haha nu fick ni mig och börja med något som jag tänkt på länge! Jag har start en blogg där jag samlar mina favorit recept så nu har jag skrivit ner allt vi hade på vår buffé utom potatissalladen som jag inte hittade recptet till.. Ska försöka få en bild på buffebordet som en god vän tog åt mig då mitt objektiv strejkade just den dagen..

http://receptfavoriten.blogspot.se/

• operfekt
    vinterfost skrev 2012-04-26 20:35:35 följande:
    Haha nu fick ni mig och börja med något som jag tänkt på länge! Jag har start en blogg där jag samlar mina favorit recept så nu har jag skrivit ner allt vi hade på vår buffé utom potatissalladen som jag inte hittade recptet till.. Ska försöka få en bild på buffebordet som en god vän tog åt mig då mitt objektiv strejkade just den dagen..

receptfavoriten.blogspot.se/
    Gillar! Ska gå in & kika :D
  • darkHorse
    queenemma skrev 2012-04-26 18:30:09 följande:
    Har enbart laktos och nötallergiker i släkten och kommer göra så mycket som möjligt helt laktosfri och såklart allt ska vara nöt fritt. Alla äter kyckling filé i släkten (haft det tidigare på släktträffar) köttbullarna var ju mest till barnen som jag skrev tidigare :) men kommer nog ha kött av något slag men ingen lax eller annan fisk.
    Dåså :)

Fundera på vad som är viktigt för just er. Efter ett tag tenderar planerna att dra iväg för att man kommer på fler och fler saker man vill ha och helt plötsligt var det inte en enkel buffe längre. Så mitt tips är att skriva ner vad som är viktigt för er nu så att ni kan ta fram det senare och komma fram till om ni vill ha er ursprungliga plan eller om ni är nöja med att kasta den för rostbiff och andra godsaker som tillbehör.
  • TheD
    darkHorse skrev 2012-04-26 17:28:32 följande:
    Tyvärr är det så att en vanlig orsak till kycklingallergi är att personen också är allergisk mot fisk och att uppfödda fåglar får fiskmjöl i maten.
    Stämmer inte på de personer jag känner...men det är ju olika.
  • daniiel
    TheD skrev 2012-04-26 22:38:22 följande:
    bea till kyckling? Hm...oj.
    Ja? Själv äter jag inte bea alls, tycker inte om det. Det finns ju dock de som äter det till i princip allt, bland annat kyckling och köttbullar som TS skrev ovan här. Det finns väl inte direkt några regler om vad man får äta tillsammans?
  • TheD
    daniiel skrev 2012-04-26 22:40:28 följande:
    Ja? Själv äter jag inte bea alls, tycker inte om det. Det finns ju dock de som äter det till i princip allt, bland annat kyckling och köttbullar som TS skrev ovan här. Det finns väl inte direkt några regler om vad man får äta tillsammans?
    Nejnej, låter bara konstigt :) Men vissa gör så med den såsen som andra gör med ketchup ;) bea är endast gott om det är knorr's haha
  • daniiel
    TheD skrev 2012-04-26 22:44:45 följande:
    Nejnej, låter bara konstigt :) Men vissa gör så med den såsen som andra gör med ketchup ;) bea är endast gott om det är knorr's haha
    Haha ptja, jag tycker ju egentligen att det låter konstigt att man vill äta bea alls.. eller ketchup :P Min morfar åt faktiskt ketchup i filet och min make är farlig på creme fraiche med mexican chili smak. Han äter den till allt och jag tycker bara att den passar till grillat. Även hamburgerdressing äter han till allt, tex fiskpinnar. Dottern äter senap på allt, typ makaroner. Helknasigt enligt mig, men dom tycker det är gott :P
  • TheD
    daniiel skrev 2012-04-26 22:49:04 följande:
    Haha ptja, jag tycker ju egentligen att det låter konstigt att man vill äta bea alls.. eller ketchup :P Min morfar åt faktiskt ketchup i filet och min make är farlig på creme fraiche med mexican chili smak. Han äter den till allt och jag tycker bara att den passar till grillat. Även hamburgerdressing äter han till allt, tex fiskpinnar. Dottern äter senap på allt, typ makaroner. Helknasigt enligt mig, men dom tycker det är gott :P
    Ketchup och fil???? Jag säger då det... Jag är väl den som kör marsán till det mesta haha, paj, kladdkaka, muffins.... Till det mesta inom bakvärlden :D och så länge det har varit i t.ex. ugnen.
Svar på tråden För "billigt"?