• queenemma

För "billigt"?

Vi har bestämt oss för att vi ska gifta oss nästa år och har nu börjat diskutera maten. Vi båda är rätt enkla av oss och vill verkligen inte ha en tre rätters middag utan en buffe. Vi har valt i buffen att ha:

Potatisgratäng

Potatissallad

Kycklingfile

Köttbullar

2 sorter sallader

Aioli

Bearneisås

Bröd,, smör och ost.

Detta känns verkligen som oss och kommer passa alla åldrar då vi även kommer ha barn på bröllopet. Men känns detta lite väl billigt enligt er andra? Vet att man ska ta det man vill ha och inte bry sig om vad andra kan tycka.

Ska även ha skinkrullar till en början att bjuda på till champangen när vi skålar.

• Svar på tråden För "billigt"?
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-25 12:46:13 följande:
    Hihi jag är vuxen och hade mer än gärna norpat åt mig ett par köttbullar, även på ett bröllop! ;D

Jag tycker det låter jättegott, men som de andra sagt, så kanske det kan vara bra att kasta in någon kött- och/eller fiskrätt samt ytterligare någon sås. Utöver det, så tycker jag att buffén låter toppen! :)
    Jo jag som äter kyckling skulle säkert ta en köttbulle eller två också Flört
    Min poäng var mer att om man inte äter kyckling och enda andra alternativet var köttbullar, så kunde det kännas lite surt kanske Flört

Har varit på en fest förut där dom hade skaldjursbuffé och inga kött- alternativ "för alla älskar ju skaldjur".
    Det var många olika skaldjur, och även om jag inte tycker att det passar ihop så hade dom även potatisgratäng...
    Jag äter inte skaldjur, inte för att jag är allergisk, men jag tycker inte om det helt enkelt. Så jag fick äta potatisgratäng och hårdbrödmackor utan något annat till. Det gjorde ju inte direkt att jag hamnade i någon feststämning...
    Därför rekommenderar jag alltid att man har fler än ett alternativ om man har buffé. Gärna också att man tänker på sånt om man har bordsservering. Att ha ett par fläskkotletter eller någon lax-bit i beredskap om någon inte äter det som serveras kan vara ett bra sätt att visa att man bryr sig om sina gäster och har tänkt på alla eventualiteter Glad (även att se till att det är olika saker till förrätt och varmrätt och inte köra fisk rakt av exempelvis)
  • daniiel
    Cicci90 skrev 2012-04-25 13:07:26 följande:
    Det hade jag också gjort ;) Men jag tänker att jag mest hade tagit det "bara för att", för att man vill smaka liksom. Men jag hade hellre ätit mig mätt på något annat än köttbullar på ett bröllop, men det är absolut inget fel i att servera det! Speciellt med tanke på att ni kommer att ha barn på bröllopet!
    (Skönt för föräldrarna att slippa griniga, hungriga, kräsna ungar också) ;)
    Jag tycker inte att det finns någon speciell "bröllopsmat", utan jag hade smakat på köttbullarna för att jag tycker det är gott - oavsett situation. Jag hade dock inte ätit mig mätt på köttbullarna av den enkla anledningen att jag vill att det ska räcka till alla som vill ha, barn eller vuxen. På en buffé är det ju extremt sällan räknat en portion av allt/person.

Även på ett bröllop utan barn, med 3-rätters middag, så hade jag bara blivit glad om varmrätten var supergoda köttbullar med tex potatismos eller någon annan form av potatis eller pasta. Jag bryr mig verkligen inte om hur "fin" maten är, utan om hur gott jag tycker det är :)
  • Allmylove

Lägg till lite "kul" tillbehör så blir det en lyxigare känsla! Oliver , marinerad fetaost , stora kapris , picklegurka mm

• daniiel
    Chicita skrev 2012-04-25 13:10:39 följande:
    Jo jag som äter kyckling skulle säkert ta en köttbulle eller två också Flört
    Min poäng var mer att om man inte äter kyckling och enda andra alternativet var köttbullar, så kunde det kännas lite surt kanske Flört

Har varit på en fest förut där dom hade skaldjursbuffé och inga kött- alternativ "för alla älskar ju skaldjur".
    Det var många olika skaldjur, och även om jag inte tycker att det passar ihop så hade dom även potatisgratäng...
    Jag äter inte skaldjur, inte för att jag är allergisk, men jag tycker inte om det helt enkelt. Så jag fick äta potatisgratäng och hårdbrödmackor utan något annat till. Det gjorde ju inte direkt att jag hamnade i någon feststämning...
    Därför rekommenderar jag alltid att man har fler än ett alternativ om man har buffé. Gärna också att man tänker på sånt om man har bordsservering. Att ha ett par fläskkotletter eller någon lax-bit i beredskap om någon inte äter det som serveras kan vara ett bra sätt att visa att man bryr sig om sina gäster och har tänkt på alla eventualiteter Glad (även att se till att det är olika saker till förrätt och varmrätt och inte köra fisk rakt av exempelvis)
    Nej, precis. Jag håller med om det, därför jag också skrev att något annat köttalternativ (även fisk kanske) kunde vara bra :) Jag menade mer att det inte känns billigt med köttbullar på buffén. Gör man hemlagade köttbullar med bra råvaror kan det vara rent utav lyxigt tycker jag :) Det var mer den saken jag tänkte på som sagt, angående köttbullarna, men precis som du säger, så tycker ju jag att det fina med buffé är just att det finns många olika alternativ, så att det förmodligen finns något som passar alla :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-25 14:17:48 följande:
    Nej, precis. Jag håller med om det, därför jag också skrev att något annat köttalternativ (även fisk kanske) kunde vara bra :) Jag menade mer att det inte känns billigt med köttbullar på buffén. Gör man hemlagade köttbullar med bra råvaror kan det vara rent utav lyxigt tycker jag :) Det var mer den saken jag tänkte på som sagt, angående köttbullarna, men precis som du säger, så tycker ju jag att det fina med buffé är just att det finns många olika alternativ, så att det förmodligen finns något som passar alla :)
    Det håller jag med dig om Glad
  • RedBride

Jag tycker inte det känns billigt, vi ska nog också satsa på buffé bara för att jag tycker det är så jäkla stelt med bordsservering. Blir liksom lite mer liv och rörelse, samtidigt som det är smidigare rent praktiskt att genomföra. Det passar oss helt enkelt :)

Jag hade gärna norpat åt mig ett par köttbullar på buffén tror jag, haha! Men det är ett toppen-alternativ till barnen, det är äter väl de flesta ungar tror jag!

• vinterfrost

Hej, 

tycker det låter gott, men som redan tidigare sagt så kanske något mer alternativ till kycklingen och köttbullarna.
    Bjöd själv på buffe för 2,5 vecka sedan. Vi hade dop för sonen med ca 65 närvarande gäster och då serverade vi:

*Citronmarinerade kycklingben med kronärtskocka och paprika
    *Rosbiffrullar med krämig spetskål
    *Sommarsallad med mozzarella
    *Chili och limepiffad varmröktlax
    *Röbetssallad med halloumitärningar (ingen sån gegig röbetssallad utan egengjord med färsta röbetor och babyspenat)
    *Ostpaj med parmaskinka (receptet var för paj i långpanna)
    *Potatissallad
    *Frasiga minibröd (hembakta)
    *3 sorters hemkryddade smör (hasselnöts smör, örtigt citronsmör o chilismör)
    *Brietårta med fruktströssel samt kex till det.

Allt var väldigt uppskattad av både vuxna och barn. Totalt la vi ca 3000kr på all mat o de mesta gjorde vi dagen innan och bara garnerade samma dag

• Brudiframtiden

Denna ska vi ha, tror jag...

Italiensk Buffé. 158 kr (min 20 personer)

Parmaskinka med grön sparris.

Apelsinmarinerad kycklingfilé med pinjenötter på salladsbädd.

2 sorters salami med brieost.

Fläskfilé Tonnato (marinerad fläskfilé med tonfisksås).

Stor kapris, marinerade vitlöksklyftor, 2 sorters oliver.

Mozzarellasallad, pastasallad, Italiensk potatissallad & Italiensk potatisgratäng.

Bröd & smör.

• operfekt
    vinterfost skrev 2012-04-25 19:28:29 följande:
    Hej,

tycker det låter gott, men som redan tidigare sagt så kanske något mer alternativ till kycklingen och köttbullarna.
    Bjöd själv på buffe för 2,5 vecka sedan. Vi hade dop för sonen med ca 65 närvarande gäster och då serverade vi:

*Citronmarinerade kycklingben med kronärtskocka och paprika
    *Rosbiffrullar med krämig spetskål
    *Sommarsallad med mozzarella
    *Chili och limepiffad varmröktlax
    *Röbetssallad med halloumitärningar (ingen sån gegig röbetssallad utan egengjord med färsta röbetor och babyspenat)
    *Ostpaj med parmaskinka (receptet var för paj i långpanna)
    *Potatissallad
    *Frasiga minibröd (hembakta)
    *3 sorters hemkryddade smör (hasselnöts smör, örtigt citronsmör o chilismör)
    *Brietårta med fruktströssel samt kex till det.

Allt var väldigt uppskattad av både vuxna och barn. Totalt la vi ca 3000kr på all mat o de mesta gjorde vi dagen innan och bara garnerade samma dag
    Det låter jättegott, jag tar gärna recept om du har kvar dem =)
  • lordoz

Jag tar också jättegärna recepten! Det lät jättegott!!

Svar på tråden För "billigt"?