• Anonym (Skäms så!!)

Om missfärgade tänder!

Jag skäms så in i bomben med mina missfärgade fula tänder. Andledningen till anonymitet är för ingen ska kunna här leda detta till mig sen, (anmält denna skadan till socialstyrelsen)
    Jag skäms för dom är missfärgade, hade nästan felfria tänder innan jag gjorde en gastric by pass för två år sedan, fick inte kalk utskrivet (en annan historia) som sen gjorde att mina tänder lättare blev sköra, trasiga, och helt enkelt bedrövliga, fullt av små hål i alla tänder (icke synbart)! Som tandläkaren säger, kan dom inte blekas utan att gå mer sönder. 

Mår så dåligt, kommer gifta mig snart och jag vill ju inte vara en brud med gula tänder!! Har lagt ut 12000kr på att få dom fixade efter detta, och nu kommer jag efter kostnadsförslaget inte stanna med det, utan 10 000kr extra! Upp på allt är jag arbetslös utan inkomst, sambon har nyss börjat stämpla. Har inte råd att lägga ut kanske ett par tusen extra för blekning och sen om det nu inte fungerar!

Långt inlägg, ha överseende

men skulle vilja ha nått tips på läppstift som inte gör nyansen på tänderna desto mer gulare? Så rött är uteslutet. Gillar inte mörka färger heller. Kommer ha färg i klänningen samt färgad bolero till.  Kanske läpp glans? Eller nån annan färg som neutraliserar det gula. 

Kan också tillägga, dom är inte pang gula, eller brun gula. Utan mer ljust gul/vita med synliga lagningar här och där inför rotfyllning.. ush lider så..

Tips någon??  

Bifogar en bild.. urk!

Värre än där då ljuset blir fel. Men ca så gulaaktiga... 

• Svar på tråden Om missfärgade tänder!
  • Joli84

För det första så skulle jag inte reagerat alls på dina tänder om jag träffat dig på stan eller liknande, eller om jag skulle sitta och titta på olika bröllopsbilder och du skulle stå leende på någon av bilderna! Jag skulle inte tänka ett dugg på dina tänder. Bara se en glad tjej =)

Men jag vet hur det är när ett litet "lyte" får all uppmärksamhet i ens huvud. Jag blev biten av en hund när jag var liten och har ett litet ärr  vid sidan om munnen, ser nästan ut som en smile-grop och jag har haft det där sedan jag var 6 år och aldrig tänkt på det så mycket, men sen i tonåren så fick jag för mig att det stack ut som tusan och att alla tänkte på mitt ärr. Men det gick över som tur var... Min pojkvän sa att det är ju det som gör mig till mig.

Du kommer säkert få ett jättefint bröllop fast du inte är nöjd med dina tänder! Du har säkert en jättefin klänning och snygg i håret kommer du säkert också va! Alla som känner dig har ju sett dina tänder förr så de kommer bara reagera på hur snygg du är!  =) Och om det är för din egen skull så går det ju alltid vita till tänderna lite på bröllopsfotot, för det är nog bara du som tänker på det.

Vad tråkigt att det ska kosta så mycket att bleka dem bara. Jag förstår att du inte vill lägga så mycket pengar på det när ni har en osäker ekonomi! Och det tycker jag inte du ska behöva! Alla har ju olika nyanser på sina tänder. Det är bara i Hollywood de är så där perfekt vita. Men det finns ju såna där tandkrämer som i alla fall tillfälligt ljusar upp tänderna? Kan du inte prova att vrålborta tänderna med det ett tag innan bröllopet?

Här är en länk på lite läppstift-tips: headstyle.se/artiklar/7-nyanser-av-lappstift-som-far-dina-tander-att-se-vitare-ut/

Lycka till! Kram

• Anonym (Skäms så!!)

Tack, dom orden värmde mig nu. Jag hoppas verkligen det är så. Det tänkte jag inte på med foto redigering, tack! Vår fotograf är en nära vän till familjen och är ganska bra på sånt. Det är ju hon som ska ordna allt åt oss med korten. 
    Jag kör på sån tandkräm och eltandborste för fullt nu. 1 månad kvar.. 

Känner mig en aning lungnare nu. Alla vet ju hur dom ser ut, förutom endel "surpuppor" på fästmannens sida då.
    Kram Glad

• Jenny 03

Det finns ju alltid blekmedel att köpa till tänderna för hemmablekning.. Typ Bright Smile.. Har hört bra om dem och sett bra resultat.. Ska själv bleka hemma med ett kit.. Och jaaaa jag vet att det kan ila och sånt då jag jobbat som tandsköterska.. Men lite värt det.. ;) Men annars så njut av dagen, du är vacker som det är...

• Anonym (Skäms så!!)

Tack Jenny 03. Värmer mitt Hjärta

• Dejli

På bröllopet kommer ingen alls att tänka på det (jag tycker f ö inte det ser så illa ut att man skulle lägga märke till det ändå...), och på bilderna är det plättlätt att fixa till det i efterhand i Photoshop så behöver det inte vara något du behöver titta på i framtiden, om det så bara är du som lägger märke till det!

• Theresebride

Jag har en jättebra tandkräm ifrån ACO som man köper ifrån apoteket den heter Dentosal whitening och ska slipa tänderna vita och både jag och den blivande har märkt stor skillnad.

• Anonym (Skäms så!!)

Tack för tipset, Theresebride. Men är den dyr? Frågar också hur lång tid innan effekt uppnås? 

• Theresebride

Den är ganska dyr om man jämför med vanliga tandkrämer, har för mig att vi betalade 43 kr sist vi köpte den. Effekten tyckte jag syntes ganska snabbt kanske efter 1-2 veckor i alla fall. Den smakar väldigt annorlunda jämfört med vanliga tandkrämer och det blir inget särskilt skum av den, så jag tyckte inte alls om den i början, men då jag märkte skillnaden så vill jag aldrig byta tillbaka.

• ElinFalk85

jag tittar och tittar...ser inget fel på dina tänder =). När jag hade komplex så körde jag pepsodent white now och så denivit en gång i veckan (inte mer än så sa tandläkarn).
    =).

• sabz

Jag hade väldigt missfärgade tänder innan och senast när jag gick till en privattandläkare så spolade hon mina tänder med bikarbonat. Vet inte om det hjälper dig, men du kan ju fråga om det. Tror inte att folktandvården har det alternativet då jag aldrig blivit erbjuden detta förens jag bytte tandläkare.

Svar på tråden Om missfärgade tänder!