• Chicita

Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...

De som tycker att hemtransporten är för sen kan ta en taxi... Skriv ut taxinumret i festprogrammet om ni ska ha ett sånt. Eller ställ en ram med "bra att ha nummer" på ett bord någonstans. 
    Sååå... fixat Skrattande Tungan ute
    Ni har fixat en transport. Jättebra. Det är mer än vad många andra gör. Om det är många som vill åka tidigare så kanske det kan gå att lösa med en taxibuss i så fall. Be toastmastern eller om ni själva gör det, att be alla som vill åka hem kl 23,30 istället för 01.00 att skriva upp sig på en lista före klockan XX på kvällen? Skulle det kunna vara ett alternativ som passar svärföräldrarna också?

Nattamaten är ju redan fixad.
    Svärföräldrarna har inget med att göra vad det är för nattamat. Säg bara att ni har sånt. Så dom behöver inte oroa sig, och så plockar ni fram resterna om någon blir hungrig.
    Köp ett paket kokkorv och bröd ifall någon absolut vill ha sånt, men det görs i så fall i ordning om det klagas Flört 

Lekar..
    Gör en "mingel-lek".
    Skriv frågor som gästerna ska få svar på i form av:
    1: Vem av gästerna har bestigit Kebnekaise?
    2: Vem reste bruden med till XXX i Gymnasiet?
    osv...
    Det kommer ta lång tid att mingla runt och få svar på sånt, det uppmuntrar också till att folk kommer igång och snackar med andra än dom kände sen tidigare Glad

Eller en tipspromenad kanske?
    Den här hade vi på kvällen som en sån där bensträckar grej - helt frivilligt.
    http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=14&sub=59&id=507

Jag håller med dig, jag hatar lekar...
    och sen är det så att jag inte kan göra vissa saker (som andra tar för givet att man kan göra för det är så enkelt. Jo men om man är förbjuden av läkaren att stå på knä eller på huk så kanske man inte kan delta i lekar som "pricka flaskan med pennan" osv) 

Det här är småsaker i det stora hela. Och jag tror att du är mer ledsen över att det känns som att andra ska styra över erat bröllop - än att du faktiskt tycker att det är några stora problem.
    Så jag säger bara - lös problemen. Det är inte omöjligt Solig

• Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 11:34:11 följande:

Tack för din input, men jag känner bara att jag verkligen inte har lust att lägga ner tid på att göra mina svärisar nöjda. Vill de åka tidigare får de fixa taxilista och sånt ,men jag bryr mig inte. Frågesport ja, vem skall hinna fixa den liksom? Inte jag iaf, och jag tycker sånt där är astrist.Tipspromenad likaså.

Är mer inne på linjen att jag har gjort mitt, jag och sambon gillade upplägget i originalformat, det är vår dag, vi bestämmer. Jag vill bara kunna slappna av och ha roligt nu och intre stressa ihjäl vare mig eller sambon med en massa onödigt extrafix som någon annan vill ha in...

Men om sambon nu vill göra det så låt honom då...
    Poängen var inte att säga att ni måste göra massa saker. Utan att det mesta som dom klagat på ju faktiskt redan är löst, det är inga problem... Så varför bråka om saker som redan är fixade eller i princip fixade?

Du skrev i TS att sambon har börjat stressa för att fixa massa saker.
    Istället för att bråka om det ska göras eller inte så kanske du kan presentera lätta lösningar för honom?
    Att lägga en lapp med nummer till taxi för dom som vill åka tidigare tar någa minuter att fixa på sin höjd. Men det säger att ni faktiskt bryr er om andras åsikter och att ni är måna om era gäster.

Att säga till svärföräldrarna att nattmat är fixad (även om det är buffén som åker fram igen) tar inte många sekunder och gör att ni slipper det tjatet. Frågar dom om vad det blir för något så är det bara att säga att dom inte behöver oroa sig över det, det fixar ni. Och om dom inte litar på er förmåga så kan väl dom köpa korv och bröd då? Svårare än så behöver det inte vara...

Om du inte vill ha något alls under minglet så är det ju så. Men om din make vill göra något för att hans föräldrar ska bli tysta så kan han göra något som inte är "hoppa groda" eller "sätt svansen på grisen".
    Utan som funkar bättre som mingel.
    Det finns fler versioner på "mingel-lekar". Ge alla ett block och penna och låt dom samla autografer exempelvis. Flest autografer "vinner". Det kräver i princip ingen mer förberedelse än att köpa in billiga småblock och pennor.

Om du väljer att se en sak som ett problem så blir det ett problem.
    Jag försöker alltid att hitta lösningar på problemen. Att fokusera på problemet och irritera sig på det tar många gånger mer energi och tid - än vad det gör att lösa problemet.
    Du ska njuta av tiden som är kvar, inte bråka om småsaker, ibland behöver man mötas på halva vägen. Och svärföräldrarna kanske bara behöver bli lugnade och känna att ni har koll.
    Sen ska du inte behöva ändra så att erat bröllop blir något annat.
    Men att sätta sig på tvären "bara för att" lär ju inte göra relationen med svärföräldrarna bättre inför framtiden heller...

Det är bra att komma hit och få "kräkas" lite och få ur sig frustrationen. Men ta nya tag nu.
    Pusta ut, kolla vilka problem som inte är några problem och berätta för svärföräldrarna att dom sakerna är lösta. Säg till vad ni inte kommer att ändra på och tala om varför. Visa att ni har koll, att dom kan slappna av och njuta av det som komma skall dom också.
    Lycka till Solig 
  • Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 12:22:35 följande:

Jag uppskattar verkligen dina försök till "medling" i frågan. Har svårt att ta till mig det bara, är helt "låst" av frustration och irritation :P

Bara tanken på att gå runt och dela ut block och penna till folk får mig illa till mods eftersom jag själv verkligen avskyr alla liknande aktiviteter. Jag är helt seriöst tveksam till att jag kan "gå med" på att ha någon sådan aktivitet på mitt eget bröllop bara för att vissa inte vill umgås med varandra på ett icke uppstyrt vis....

Vickning blir praktiskt besvärligt, eftersom vi isf måste in i mina föräldrars hus och börja koka korv åt fulla människor vägg i vägg med barn som sover. Min mamma sa dessutom att hon absolut inte ville ha folk som sprang i hennes kök mitt i natten. Inte ens svärmor om hon så är vrålhungrig ;)

Värt att nämna är att den här bröllopsfesten inte är en "fin" fest, utan mer ett party i ett stort tält. Vi serverar buffé med bag in box-vin och har pappersporslin. Vi har alltså aldrig gått ut med att det här är en traditionell bröllopsfest med honnörsbord, blomtema och gräddbakelseklänning. Det här är en fest för att vi gifter oss. Punkt. Vi har inte ens klädkod.

Jo jag känner igen mig. Ibland ser man inte skogen för bara träd så att säga. Flört
    Jag kan köra fast i ett tankesätt och bli lite obstinat ibland också. Och då får jag ta ett steg tillbaka och försöka titta på det med nya ögon...
    Ibland hjälper det att bara tillåta sig själv att bli omotiverat arg och skälla en stund (även om det innebär man går och muttrar till katten *typ*). 

Tycker inte att du ska dela ut något alls. När man gör en sak till ett "måste" så blir det irriterande. Usch vad jag ogillar saker som är "måste" på bröllop och fester Skrikandes
    Men exempelvis så kan ni köpa en flaska bubbel eller om du är duktig på att sylta och safta så kanske du kan ta fram något sånt och ha som ett "pris".
    Om ni ställer "priset" på ett bord och lägger blocken och pennorna där - med en liten notis om att den som samlar flest autografer från gästerna (eller vilken lek man bestämmer sig för) vinner priset.
    Då blir det en sån där sak som de som har svårt att sysselsätta sig 1,5 timme kan pyssla med om dom känner för det (för dom kommer snoka rätt på det i så fall, var så säker Tungan ute ) medans resten kan koncentrera sig på att mingla. Det viktiga här är att ha ett "pris" som inte är stort och dyrt. Hellre något komiskt och rätt löjligt (ett par gratistofflor som brukar finnas på hotell kanske?) så att ingen känner sig snuvad på det fina priset om dom inte upptäckte "tävlingen" för att dom var så inställda på att mingla istället... 
    Det här är ju bara en variant, det finns många många mer som inte kräver några direkta förberedelser men som ändå fyller en funktion.
    Kanske ställa fram en målarduk och några tuber med plakatfärg och penslar i ett hörn? Sen behöver man inte säga att "alla ska måla". Vill nån måla så varsegod - annars var det väl skit samma? Då har ni ju en "aktivitet" i alla fall Tungan ute Och något som kanske kan bli ett minne för er...
    Där kan man ju kanske säga nåt typ "för er som tycker att 1,5 timme är för lång tid att mingla på innan maten så har vi ordnat så att ni kan fördriva tiden med att måla en gemensam tavla till oss" så får du in en liten pik till svärföräldrarna också om du vill det {#emotions_dlg.djavulsk}

Vickning kan vara chips, dipp, ostbågar och salta kex också Flört 
    Eller som vi hade då - bullar och kaffe/te.
    Med erat upplägg så skulle jag nog kört på att koka extra kaffe och te innan dom som ni kunde störa hos din mamma går och lägger sig och ställa fram i termosar på ett bord, och lägga fram stora kanelbullar och kanske muffins eller liknande mer "matigt" fika, samt stora skålar med chips, ostbågar mm. 

Eller ställ fram en gammal klotgrill och låt folk grilla sin egen korv på kvällen?
    Man kan plocka fram korv, bröd och tillbehör i god tid så din mamma slipper spring i köket, en kylväska funkar ju bra...

Men framför allt... Ta det lugnt - släpp ilskan och frustrationen och var glad om det här är det enda som "går fel" Flört . Alla har saker som skiter sig och jävlas. Men det gäller att inte låta det reta upp en för det är  man förstör sin dag...
    Ni kommer att få en jättebra dag hur ni än gör.
    Låt allt sjunka in bara, det löser sig, det kommer att bli bra. Prata med din blivande och se till att landa på en nivå där ni är överens, kan ni kompromissa på något? Vilka saker tycker han att hans föräldrar har rätt i, och vilka saker vill han fixa bara för att få tyst på dom? 
  • Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 15:38:33 följande:

Iaf, jag måste ta tag i mig själv och sluta vara irriterad, men det är så jäkla SVÅRT! Jag blir gråtfärdig när jag tänker på att min sambo kommer föreslå att vi faktiskt ska genomföra en förbannad frågesport till minglet. Känslan är att jag bara kommer säga upp mig typ: -Ja, då kan du ju köra frågesport och käka varmkorv ihop med dina föräldrar, för jag tänker då fan inte vara med!!

Det var därför jag har försökt hjälpa dig att komma på något alternativ som du kan föreslå som du kanske känner dig bekväm med...
    För om förslaget kommer från dig så kanske det känns bättre också.

Några till försök Flört 

# Lägg fram gästboken (om ni ska ha någon) så kan dom passa på att skriva i den under minglet
    # Ställ fram tavelduk och färger (som jag föreslog ovan) och låt de som har lust kladda lite med sånt
    # Gör ett "weddingtree" i någon form. Antingen en kal gren som ni sätter i en kruka - som ska föreställa ett träd. Och sen små lappar med snören där folk kan skriva hälsningar och hänga upp i trädet.
    Eller alternativet att det är ett träd målat på en tavelduk och sen en stämpeldyna och en tuschpenna bredvid så folk kan sätta sitt fingeravtryck på tavlan och skriva sitt namn.
    # Någon mingel-tävling enligt vad jag föreslog tidigare
    # Fotografering av gästerna (röda mattan-fotografering typ)
    # Ge folk möjlighet att skriva "öppnas på XX-dagen kort". Lägg fram kuvert och kort och pennor. Be gästerna skriva en tanke eller en hälsning eller vad det nu kan vara på kortet, lägga det i kuvertet och försegla och skriva datum då det ska öppnas (i morgon bitti, efter en vecka, första dagen på bröllopsresan, årsdagen, 5-årsdagen osv)

Spinn gärna vidare på idéerna så kanske du kommer på något som känns ok för dig, utan att göra din blivande make ledsen

• Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 16:06:59 följande:

Tack för peppen, det behövs verkligen nu när jag ska hem och träffa sambon. Som sagt tjafsade vi igår och blev halvsams innan vi somnade, och imorse skulle vi iväg till jobbet så det blev inte riktigt utrett då heller....

Jag ska ta djupa andetag och komma på något av dina förslag som jag kan tänka mig att gå med på utan att bli bitter, ha, ha! Men vickning och extra transport tänker jag inte lägga två strån i kors för. Det kan ju hans mamma styra upp om det är så förbannat viktigt :P

Nummer till taxi och vilken adress ni är på räcker långt, det kan din blivande skriva ut i en snygg font på en lapp och sätta upp nånstans där ni är Tungan ute
    Sen är transportfrågan löst...

Och vickning behöver ni ju inte om ni har mat kvar från buffén om ni inte vill göra något annat (som godis/chips/fika eller liknande) så det är ju också klart.

Om det inte duger åt dina svärföräldrar så får dom fixa det på ett bättre sätt själva som sagt Tungan ute
    Men det är i alla fall en bra utgångspunkt när du pratar med blivandes. Varför krångla med saker som redan är fixade (kanske han inser också då)

Och annars så behöver du ju inte ta något av mina förslag. Det är mer bara för att bryta ditt tankemönster och få dig att tänka positivt igen Solig 
    Jag tänker mer att det går att fixa en aktivitet som inte är dagislekar eller midsommarlekar liksom. Något som du är ok med och som blivandes också tycker känns bra. Som en kompromiss till hans mamma men utan att förlora er integritet Solig
  • Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 16:17:52 följande:
    Du verkar så klok :)
    hehe, klok vetesjutton...
    Men jag har några förhållanden bakom mig (bra och dåliga). Och bra och dåliga "svärföräldrar" även om jag aldrig varit gift tidigare... Jag är ju inte 20 längre tyvärr (bara 25 år och mååånga månader Oskyldig).
    Livet har lärt mig att vissa fighter är inte värda att ta, för man förlorar mer på det själv. Och att det alltid finns en lösning på problemen även om det kan kännas omöjligt när man är mitt uppe i ett tjafs.
    Att få komma ifrån situationen, skrika, smälla i dörrar eller bara "gnälla av sig" till en kompis, kollega eller en ren främling kan vara det som behövs för att man ska upptäcka lösningen på problemet, som fanns mitt framför näsan på en. 
    Och ibland upptäcker man att det faktiskt inte ens fanns ett problem till att börja med.
    Det blev bara uppblåst i stridens hetta Solig 
  • Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-05-09 16:23:04 följande:
    Amor in aeternum skrev 2012-05-09 16:27:43 följande:
    Oj... nu blir jag ju nästan generad Förvånad Tack tjejer Solig
    Men jag tycker nog att forumet här är bra pga att det finns så många som är duktiga på att lyssna och ge råd och det gör att man vågar öppna sig på ett annat sätt.
    Så det är vi alla gemensamt, som är kloka och duktiga Solig
    Dannedo skrev 2012-05-09 16:35:44 följande:
    Jag tycker det är viktigt att det här inte ska bli någon större arbetsbörda för dig. Om m2b vill ha vicking: Fine, låt honom fixa det! Vill svärföräldrarna åka hem tidigare så är det väl bara för dem att beställa en taxi. Är de flera stycken som vill åka så är det ju bara att beställa en stortaxi så behöver det inte bli så dyrt. Ni bjuder på fest, ni är ingen resebyrå! 

Och angående frågesporten: Vill din m2b ha det så tycker jag du ska låta honom fixa det. Jag är däremot precis som du vad gäller lekar och tål det inte, och det är inget min familj och deras vänner uppskattar. Så för att alla ska känna sig bekväma så är väl det bästa att låta det vara en frivillig tipspromenad. Kanske din släkt "överraskar" och hänger på, men det viktigaste är att det inte är påtvingat. Jag själv står gärna bredvid och hejar på när det är lekdags, och är kanske t.o.m med ibland, men så fort det är påtvingat så tycker jag det blir jobbigt.
    Precis...
    Så fort det blir "måste" så blir jag väldigt anti.
    Även om det är något jag annars kanske tycker är roligt så vill jag inte göra det då, bara för att det är påtvingat.
    Men om det är frivilligt så kan jag kanske ställa upp även om jag faktiskt inte tycker att det är kul innerst inne.
    Så det är en väldigt bra poäng Glad 
Svar på tråden Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...