Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 12:22:35 följande:
Jag uppskattar verkligen dina försök till "medling" i frågan. Har svårt att ta till mig det bara, är helt "låst" av frustration och irritation :P
Bara tanken på att gå runt och dela ut block och penna till folk får mig illa till mods eftersom jag själv verkligen avskyr alla liknande aktiviteter. Jag är helt seriöst tveksam till att jag kan "gå med" på att ha någon sådan aktivitet på mitt eget bröllop bara för att vissa inte vill umgås med varandra på ett icke uppstyrt vis....
Vickning blir praktiskt besvärligt, eftersom vi isf måste in i mina föräldrars hus och börja koka korv åt fulla människor vägg i vägg med barn som sover. Min mamma sa dessutom att hon absolut inte ville ha folk som sprang i hennes kök mitt i natten. Inte ens svärmor om hon så är vrålhungrig ;)
Värt att nämna är att den här bröllopsfesten inte är en "fin" fest, utan mer ett party i ett stort tält. Vi serverar buffé med bag in box-vin och har pappersporslin. Vi har alltså aldrig gått ut med att det här är en traditionell bröllopsfest med honnörsbord, blomtema och gräddbakelseklänning. Det här är en fest för att vi gifter oss. Punkt. Vi har inte ens klädkod.
Jo jag känner igen mig. Ibland ser man inte skogen för bara träd så att säga.
Jag kan köra fast i ett tankesätt och bli lite obstinat ibland också. Och då får jag ta ett steg tillbaka och försöka titta på det med nya ögon...
Ibland hjälper det att bara tillåta sig själv att bli omotiverat arg och skälla en stund (även om det innebär man går och muttrar till katten *typ*).
Tycker inte att du ska
dela ut något alls. När man gör en sak till ett "måste" så blir det irriterande. Usch vad jag ogillar saker som är "måste" på bröllop och fester
Men exempelvis så kan ni köpa en flaska bubbel eller om du är duktig på att sylta och safta så kanske du kan ta fram något sånt och ha som ett "pris".
Om ni ställer "priset" på ett bord och lägger blocken och pennorna där - med en liten notis om att den som samlar flest autografer från gästerna (eller vilken lek man bestämmer sig för) vinner priset.
Då blir det en sån där sak som de som har svårt att sysselsätta sig 1,5 timme kan pyssla med om dom känner för det (för dom kommer snoka rätt på det i så fall, var så säker
) medans resten kan koncentrera sig på att mingla. Det viktiga här är att ha ett "pris" som inte är stort och dyrt. Hellre något komiskt och rätt löjligt (ett par gratistofflor som brukar finnas på hotell kanske?) så att ingen känner sig snuvad på det fina priset om dom inte upptäckte "tävlingen" för att dom var så inställda på att mingla istället...
Det här är ju bara en variant, det finns många många mer som inte kräver några direkta förberedelser men som ändå fyller en funktion.
Kanske ställa fram en målarduk och några tuber med plakatfärg och penslar i ett hörn? Sen behöver man inte säga att "alla ska måla". Vill nån måla så varsegod - annars var det väl skit samma? Då har ni ju en "aktivitet" i alla fall
Och något som kanske kan bli ett minne för er...
Där kan man ju kanske säga nåt typ "för er som tycker att 1,5 timme är för lång tid att mingla på innan maten så har vi ordnat så att ni kan fördriva tiden med att måla en gemensam tavla till oss" så får du in en liten pik till svärföräldrarna också om du vill det
Vickning kan vara chips, dipp, ostbågar och salta kex också
Eller som vi hade då - bullar och kaffe/te.
Med erat upplägg så skulle jag nog kört på att koka extra kaffe och te innan dom som ni kunde störa hos din mamma går och lägger sig och ställa fram i termosar på ett bord, och lägga fram stora kanelbullar och kanske muffins eller liknande mer "matigt" fika, samt stora skålar med chips, ostbågar mm.
Eller ställ fram en gammal klotgrill och låt folk grilla sin egen korv på kvällen?
Man kan plocka fram korv, bröd och tillbehör i god tid så din mamma slipper spring i köket, en kylväska funkar ju bra...
Men framför allt... Ta det lugnt - släpp ilskan och frustrationen och var glad om det här är det enda som "går fel"
. Alla har saker som skiter sig och jävlas. Men det gäller att inte låta det reta upp en för det är
då man förstör sin dag...
Ni kommer att få en jättebra dag hur ni än gör.
Låt allt sjunka in bara, det löser sig, det kommer att bli bra. Prata med din blivande och se till att landa på en nivå där ni är överens, kan ni kompromissa på något? Vilka saker tycker
han att hans föräldrar har rätt i, och vilka saker vill han fixa bara för att få tyst på dom?