• Anonym (bara bråk....)

Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...

Åååååh, jag blir galen på det här...

Jag har under min mammaledighet lagt ner väldigt mycket tid för att ordna inför vårt stundande bröllop. Självklart har jag förankrat allt med min sambo innan jag bokat och valt något.

Nu, två veckor innan bröllopet, börjar min sambo få panik verkar det som och ska ändra/lägga till och hålla på, mycket på grund av att hans föräldrar kommenterat upplägget. Jag är av åsikten att vi bjuder på fest. De som tycker festen verkar tråkig/inte uppfyller deras förväntningar, kan helt enkelt skita i att komma!!! Medan min sambo skall stressa ihjäl sig för att få till det så hans föräldrar blir nöjda.

Föräldrarna har bl.a sagt att de tycker vi borde ha någon form av lekar på bröllopsfesten, eftersom mingeltid i 1 ½ timme tydligen är för långt (vi blir 80 pers, så jag anser att man inte hinner mingla särskilt länge under den tiden men iaf....). Jag HATAR lekar och vill verkligen inte behöva valla folk och instruera dem hur den organiserade leken skall utföras.

Dessutom tycker de att den hemtransport vi ordnat är för sen (01.00). Så de tycker vi ska ordna en till 23.30 (WTF?!) Vickning måste vi tydligen oxå fixa, för äter man 18.30 så blir folk hungriga igen innan transporten går hem 01. Eh, vi ska ha buffé, det kommer bli massor med mat över som folk kan äta.

Allt det här gör mig bara så otroligt frustrerad. Jag tycker min sambo är skitjobbig som skall försöka ändra och lägga till NU, i sista sekunden, bara för att hans föräldrar kritiserat upplägget. Jag blir sårad av att det vi kommit överens om och planerat helt plötsligt inte duger! Igår brast det för mig och jag grät och bara kände det som att ingenting av det jag kämpat med räckte. Min sambo tyckte jag överreagerade såklart.

Känns så tråkigt att bråka och gråta över något som skall vara vår stora dag :(

• Svar på tråden Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...
  • malli716

Jag håller med dig. Passar det inte behöver man inte komma. Det är ERT bröllop och NI ska bestämma tillsammans hur NI vill ha det, ingen annan om man inte ber om det. Sätt er ner ikväll eller så snart som möjligt och prata om det. Säg vad du tycker och känner och låt även din blivande berätta hur han tycker och känner.  Det löser sig ska du se! Hejja du! Kyss

• Doofie

Håller med. Fråga honom hur HAN vill ha det. Vad han tycker, uppenbarligen måste han ju ha tyckt det första upplägget varit okej tidigare när du frågat?
    Sen kan du ju säga att det är fritt fram att åka hem 23:30 om nu föräldrar vill det själva..

• Daludd

Alltså rent praktiskt så har ju du rätt i frågorna. Det kommer bli mat över, och även om man börjar äta 18:30 så när är man klar?
    1,5 h mingel är alldeles lagom och är man 80 pers hinner man ju inte ens träffa hälften om man pratar en stund med lite olika grupper. Lagom för att hinna dricka två glas skumpa liksom.

Hemtransport för tanter och gubbar kan de väl ordna själva, jag menar de flesta lär vilja stanna och det är schysst nog att det ordnas transport för alla tycker jag och då anpassar man sig efter den tiden, som inte alls är för sent.

Lekar är skittråkigt, jag minglar hellre och hade skämts ihjäl av organiserad lek i det läget, det första som händer på festen liksom... 

• Chicita

De som tycker att hemtransporten är för sen kan ta en taxi... Skriv ut taxinumret i festprogrammet om ni ska ha ett sånt. Eller ställ en ram med "bra att ha nummer" på ett bord någonstans. 
    Sååå... fixat Skrattande Tungan ute
    Ni har fixat en transport. Jättebra. Det är mer än vad många andra gör. Om det är många som vill åka tidigare så kanske det kan gå att lösa med en taxibuss i så fall. Be toastmastern eller om ni själva gör det, att be alla som vill åka hem kl 23,30 istället för 01.00 att skriva upp sig på en lista före klockan XX på kvällen? Skulle det kunna vara ett alternativ som passar svärföräldrarna också?

Nattamaten är ju redan fixad.
    Svärföräldrarna har inget med att göra vad det är för nattamat. Säg bara att ni har sånt. Så dom behöver inte oroa sig, och så plockar ni fram resterna om någon blir hungrig.
    Köp ett paket kokkorv och bröd ifall någon absolut vill ha sånt, men det görs i så fall i ordning om det klagas Flört 

Lekar..
    Gör en "mingel-lek".
    Skriv frågor som gästerna ska få svar på i form av:
    1: Vem av gästerna har bestigit Kebnekaise?
    2: Vem reste bruden med till XXX i Gymnasiet?
    osv...
    Det kommer ta lång tid att mingla runt och få svar på sånt, det uppmuntrar också till att folk kommer igång och snackar med andra än dom kände sen tidigare Glad

Eller en tipspromenad kanske?
    Den här hade vi på kvällen som en sån där bensträckar grej - helt frivilligt.
    http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=14&sub=59&id=507

Jag håller med dig, jag hatar lekar...
    och sen är det så att jag inte kan göra vissa saker (som andra tar för givet att man kan göra för det är så enkelt. Jo men om man är förbjuden av läkaren att stå på knä eller på huk så kanske man inte kan delta i lekar som "pricka flaskan med pennan" osv) 

Det här är småsaker i det stora hela. Och jag tror att du är mer ledsen över att det känns som att andra ska styra över erat bröllop - än att du faktiskt tycker att det är några stora problem.
    Så jag säger bara - lös problemen. Det är inte omöjligt Solig

• Anonym (bara bråk....)
    Chicita skrev 2012-05-09 11:22:20 följande:
    De som tycker att hemtransporten är för sen kan ta en taxi... Skriv ut taxinumret i festprogrammet om ni ska ha ett sånt. Eller ställ en ram med "bra att ha nummer" på ett bord någonstans.
    Sååå... fixat Skrattande Tungan ute
    Ni har fixat en transport. Jättebra. Det är mer än vad många andra gör. Om det är många som vill åka tidigare så kanske det kan gå att lösa med en taxibuss i så fall. Be toastmastern eller om ni själva gör det, att be alla som vill åka hem kl 23,30 istället för 01.00 att skriva upp sig på en lista före klockan XX på kvällen? Skulle det kunna vara ett alternativ som passar svärföräldrarna också?

Nattamaten är ju redan fixad.
    Svärföräldrarna har inget med att göra vad det är för nattamat. Säg bara att ni har sånt. Så dom behöver inte oroa sig, och så plockar ni fram resterna om någon blir hungrig.
    Köp ett paket kokkorv och bröd ifall någon absolut vill ha sånt, men det görs i så fall i ordning om det klagas Flört

Lekar..
    Gör en "mingel-lek".
    Skriv frågor som gästerna ska få svar på i form av:
    1: Vem av gästerna har bestigit Kebnekaise?
    2: Vem reste bruden med till XXX i Gymnasiet?
    osv...
    Det kommer ta lång tid att mingla runt och få svar på sånt, det uppmuntrar också till att folk kommer igång och snackar med andra än dom kände sen tidigare Glad

Eller en tipspromenad kanske?
    Den här hade vi på kvällen som en sån där bensträckar grej - helt frivilligt.
    www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=14&...

Jag håller med dig, jag hatar lekar...
    och sen är det så att jag inte kan göra vissa saker (som andra tar för givet att man kan göra för det är så enkelt. Jo men om man är förbjuden av läkaren att stå på knä eller på huk så kanske man inte kan delta i lekar som "pricka flaskan med pennan" osv)

Det här är småsaker i det stora hela. Och jag tror att du är mer ledsen över att det känns som att andra ska styra över erat bröllop - än att du faktiskt tycker att det är några stora problem.
    Så jag säger bara - lös problemen. Det är inte omöjligt Solig

Tack för din input, men jag känner bara att jag verkligen inte har lust att lägga ner tid på att göra mina svärisar nöjda. Vill de åka tidigare får de fixa taxilista och sånt ,men jag bryr mig inte. Frågesport ja, vem skall hinna fixa den liksom? Inte jag iaf, och jag tycker sånt där är astrist.Tipspromenad likaså.

Är mer inne på linjen att jag har gjort mitt, jag och sambon gillade upplägget i originalformat, det är vår dag, vi bestämmer. Jag vill bara kunna slappna av och ha roligt nu och intre stressa ihjäl vare mig eller sambon med en massa onödigt extrafix som någon annan vill ha in...

• Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 11:34:11 följande:

Tack för din input, men jag känner bara att jag verkligen inte har lust att lägga ner tid på att göra mina svärisar nöjda. Vill de åka tidigare får de fixa taxilista och sånt ,men jag bryr mig inte. Frågesport ja, vem skall hinna fixa den liksom? Inte jag iaf, och jag tycker sånt där är astrist.Tipspromenad likaså.

Är mer inne på linjen att jag har gjort mitt, jag och sambon gillade upplägget i originalformat, det är vår dag, vi bestämmer. Jag vill bara kunna slappna av och ha roligt nu och intre stressa ihjäl vare mig eller sambon med en massa onödigt extrafix som någon annan vill ha in...

Men om sambon nu vill göra det så låt honom då...
    Poängen var inte att säga att ni måste göra massa saker. Utan att det mesta som dom klagat på ju faktiskt redan är löst, det är inga problem... Så varför bråka om saker som redan är fixade eller i princip fixade?

Du skrev i TS att sambon har börjat stressa för att fixa massa saker.
    Istället för att bråka om det ska göras eller inte så kanske du kan presentera lätta lösningar för honom?
    Att lägga en lapp med nummer till taxi för dom som vill åka tidigare tar någa minuter att fixa på sin höjd. Men det säger att ni faktiskt bryr er om andras åsikter och att ni är måna om era gäster.

Att säga till svärföräldrarna att nattmat är fixad (även om det är buffén som åker fram igen) tar inte många sekunder och gör att ni slipper det tjatet. Frågar dom om vad det blir för något så är det bara att säga att dom inte behöver oroa sig över det, det fixar ni. Och om dom inte litar på er förmåga så kan väl dom köpa korv och bröd då? Svårare än så behöver det inte vara...

Om du inte vill ha något alls under minglet så är det ju så. Men om din make vill göra något för att hans föräldrar ska bli tysta så kan han göra något som inte är "hoppa groda" eller "sätt svansen på grisen".
    Utan som funkar bättre som mingel.
    Det finns fler versioner på "mingel-lekar". Ge alla ett block och penna och låt dom samla autografer exempelvis. Flest autografer "vinner". Det kräver i princip ingen mer förberedelse än att köpa in billiga småblock och pennor.

Om du väljer att se en sak som ett problem så blir det ett problem.
    Jag försöker alltid att hitta lösningar på problemen. Att fokusera på problemet och irritera sig på det tar många gånger mer energi och tid - än vad det gör att lösa problemet.
    Du ska njuta av tiden som är kvar, inte bråka om småsaker, ibland behöver man mötas på halva vägen. Och svärföräldrarna kanske bara behöver bli lugnade och känna att ni har koll.
    Sen ska du inte behöva ändra så att erat bröllop blir något annat.
    Men att sätta sig på tvären "bara för att" lär ju inte göra relationen med svärföräldrarna bättre inför framtiden heller...

Det är bra att komma hit och få "kräkas" lite och få ur sig frustrationen. Men ta nya tag nu.
    Pusta ut, kolla vilka problem som inte är några problem och berätta för svärföräldrarna att dom sakerna är lösta. Säg till vad ni inte kommer att ändra på och tala om varför. Visa att ni har koll, att dom kan slappna av och njuta av det som komma skall dom också.
    Lycka till Solig 
  • Anonym (förstår dig)

Min blivande kan bete sig precis likadant, tack och liv har han inte gjort det i samband med bröllopet (peppar peppar).

Men ofta när vi, tillsammans, kommit överens om ett upplägg så kan han sen plötsligt tvärvända och tycka ngt helt annat och då är det alltid hans föräldrar (mest mamma) som tyckt något. Vad tusan, det är ju VI nu, det är VI som ska bestämma och inte hans mamma. Det gör mig otroligt frustrerad och förbannad.

Varje gång får jag ta till hela min arsenal och förklara att det vi redan har bestämt är det som gäller och varför det är det bästa. Asdrygt och onödigt. Berätta exakt hur du känner för honom, förhoppningsvis kommer han att rannsaka sig själv och inse att han gör det bara för att vara sina föräldrar till lags. Lycka till!

• Anonym (bara bråk....)
    Chicita skrev 2012-05-09 11:57:38 följande:
    Men om sambon nu vill göra det så låt honom då...
    Poängen var inte att säga att ni måste göra massa saker. Utan att det mesta som dom klagat på ju faktiskt redan är löst, det är inga problem... Så varför bråka om saker som redan är fixade eller i princip fixade?

Du skrev i TS att sambon har börjat stressa för att fixa massa saker.
    Istället för att bråka om det ska göras eller inte så kanske du kan presentera lätta lösningar för honom?
    Att lägga en lapp med nummer till taxi för dom som vill åka tidigare tar någa minuter att fixa på sin höjd. Men det säger att ni faktiskt bryr er om andras åsikter och att ni är måna om era gäster.

Att säga till svärföräldrarna att nattmat är fixad (även om det är buffén som åker fram igen) tar inte många sekunder och gör att ni slipper det tjatet. Frågar dom om vad det blir för något så är det bara att säga att dom inte behöver oroa sig över det, det fixar ni. Och om dom inte litar på er förmåga så kan väl dom köpa korv och bröd då? Svårare än så behöver det inte vara...

Om du inte vill ha något alls under minglet så är det ju så. Men om din make vill göra något för att hans föräldrar ska bli tysta så kan han göra något som inte är "hoppa groda" eller "sätt svansen på grisen".
    Utan som funkar bättre som mingel.
    Det finns fler versioner på "mingel-lekar". Ge alla ett block och penna och låt dom samla autografer exempelvis. Flest autografer "vinner". Det kräver i princip ingen mer förberedelse än att köpa in billiga småblock och pennor.

Om du väljer att se en sak som ett problem så blir det ett problem.
    Jag försöker alltid att hitta lösningar på problemen. Att fokusera på problemet och irritera sig på det tar många gånger mer energi och tid - än vad det gör att lösa problemet.
    Du ska njuta av tiden som är kvar, inte bråka om småsaker, ibland behöver man mötas på halva vägen. Och svärföräldrarna kanske bara behöver bli lugnade och känna att ni har koll.
    Sen ska du inte behöva ändra så att erat bröllop blir något annat.
    Men att sätta sig på tvären "bara för att" lär ju inte göra relationen med svärföräldrarna bättre inför framtiden heller...

Det är bra att komma hit och få "kräkas" lite och få ur sig frustrationen. Men ta nya tag nu.
    Pusta ut, kolla vilka problem som inte är några problem och berätta för svärföräldrarna att dom sakerna är lösta. Säg till vad ni inte kommer att ändra på och tala om varför. Visa att ni har koll, att dom kan slappna av och njuta av det som komma skall dom också.
    Lycka till Solig

Jag uppskattar verkligen dina försök till "medling" i frågan. Har svårt att ta till mig det bara, är helt "låst" av frustration och irritation :P

Bara tanken på att gå runt och dela ut block och penna till folk får mig illa till mods eftersom jag själv verkligen avskyr alla liknande aktiviteter. Jag är helt seriöst tveksam till att jag kan "gå med" på att ha någon sådan aktivitet på mitt eget bröllop bara för att vissa inte vill umgås med varandra på ett icke uppstyrt vis....

Vickning blir praktiskt besvärligt, eftersom vi isf måste in i mina föräldrars hus och börja koka korv åt fulla människor vägg i vägg med barn som sover. Min mamma sa dessutom att hon absolut inte ville ha folk som sprang i hennes kök mitt i natten. Inte ens svärmor om hon så är vrålhungrig ;)

Värt att nämna är att den här bröllopsfesten inte är en "fin" fest, utan mer ett party i ett stort tält. Vi serverar buffé med bag in box-vin och har pappersporslin. Vi har alltså aldrig gått ut med att det här är en traditionell bröllopsfest med honnörsbord, blomtema och gräddbakelseklänning. Det här är en fest för att vi gifter oss. Punkt. Vi har inte ens klädkod.

• Anonym (bara bråk....)
    Anonym (förstår dig) skrev 2012-05-09 12:14:24 följande:

Min blivande kan bete sig precis likadant, tack och liv har han inte gjort det i samband med bröllopet (peppar peppar).

Men ofta när vi, tillsammans, kommit överens om ett upplägg så kan han sen plötsligt tvärvända och tycka ngt helt annat och då är det alltid hans föräldrar (mest mamma) som tyckt något. Vad tusan, det är ju VI nu, det är VI som ska bestämma och inte hans mamma. Det gör mig otroligt frustrerad och förbannad.

Varje gång får jag ta till hela min arsenal och förklara att det vi redan har bestämt är det som gäller och varför det är det bästa. Asdrygt och onödigt. Berätta exakt hur du känner för honom, förhoppningsvis kommer han att rannsaka sig själv och inse att han gör det bara för att vara sina föräldrar till lags. Lycka till!

Ska vi gifta oss med samma man ;) ?
  • Smulan

Jobbigt läge och så trist att detta ska ställa till humöret för er. Jag kan ju bara säga att mitt bröllop ska gå till som jag och min sambo vill. Nu har ju jag inga jobbiga föräldrar eller svärföräldrar så jag har ingen erfarenhet av de problem som kan komma upp. Jag kan bara tipsa om att åter igen prata med din sambo och försöka få honom att förstå vad du känner inför detta. Visst han vill ju så klart att hans föräldrar ska tycka att det är roligt att komma men det finns gränser till hur mycket de ska få styra tycker jag i alla fall. transporten tycker jag som någon redan nämnt att lägga fram en taxi lista, lekar .....varför? om du verkligen avskyr dem så otroligt mycket tycker jag att de ska respektera detta försöka prata med dem om det. Vickningen tycker jag du ska lösa så som en annan sa att säg bara att ni har löst det och så plockar ni fram buffen igen. Om din mamma inte vill ha mer i köket så är det så, hennes kök = hennes regler. Jag hoppas verkligen att ni löser det och att de nervösa nerverna släpper för er båda. lycka till!

Svar på tråden Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...