• Anonym (bara bråk....)

Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...

Åååååh, jag blir galen på det här...

Jag har under min mammaledighet lagt ner väldigt mycket tid för att ordna inför vårt stundande bröllop. Självklart har jag förankrat allt med min sambo innan jag bokat och valt något.

Nu, två veckor innan bröllopet, börjar min sambo få panik verkar det som och ska ändra/lägga till och hålla på, mycket på grund av att hans föräldrar kommenterat upplägget. Jag är av åsikten att vi bjuder på fest. De som tycker festen verkar tråkig/inte uppfyller deras förväntningar, kan helt enkelt skita i att komma!!! Medan min sambo skall stressa ihjäl sig för att få till det så hans föräldrar blir nöjda.

Föräldrarna har bl.a sagt att de tycker vi borde ha någon form av lekar på bröllopsfesten, eftersom mingeltid i 1 ½ timme tydligen är för långt (vi blir 80 pers, så jag anser att man inte hinner mingla särskilt länge under den tiden men iaf....). Jag HATAR lekar och vill verkligen inte behöva valla folk och instruera dem hur den organiserade leken skall utföras.

Dessutom tycker de att den hemtransport vi ordnat är för sen (01.00). Så de tycker vi ska ordna en till 23.30 (WTF?!) Vickning måste vi tydligen oxå fixa, för äter man 18.30 så blir folk hungriga igen innan transporten går hem 01. Eh, vi ska ha buffé, det kommer bli massor med mat över som folk kan äta.

Allt det här gör mig bara så otroligt frustrerad. Jag tycker min sambo är skitjobbig som skall försöka ändra och lägga till NU, i sista sekunden, bara för att hans föräldrar kritiserat upplägget. Jag blir sårad av att det vi kommit överens om och planerat helt plötsligt inte duger! Igår brast det för mig och jag grät och bara kände det som att ingenting av det jag kämpat med räckte. Min sambo tyckte jag överreagerade såklart.

Känns så tråkigt att bråka och gråta över något som skall vara vår stora dag :(

• Svar på tråden Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...
  • Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 16:06:59 följande:

Tack för peppen, det behövs verkligen nu när jag ska hem och träffa sambon. Som sagt tjafsade vi igår och blev halvsams innan vi somnade, och imorse skulle vi iväg till jobbet så det blev inte riktigt utrett då heller....

Jag ska ta djupa andetag och komma på något av dina förslag som jag kan tänka mig att gå med på utan att bli bitter, ha, ha! Men vickning och extra transport tänker jag inte lägga två strån i kors för. Det kan ju hans mamma styra upp om det är så förbannat viktigt :P

Nummer till taxi och vilken adress ni är på räcker långt, det kan din blivande skriva ut i en snygg font på en lapp och sätta upp nånstans där ni är Tungan ute
    Sen är transportfrågan löst...

Och vickning behöver ni ju inte om ni har mat kvar från buffén om ni inte vill göra något annat (som godis/chips/fika eller liknande) så det är ju också klart.

Om det inte duger åt dina svärföräldrar så får dom fixa det på ett bättre sätt själva som sagt Tungan ute
    Men det är i alla fall en bra utgångspunkt när du pratar med blivandes. Varför krångla med saker som redan är fixade (kanske han inser också då)

Och annars så behöver du ju inte ta något av mina förslag. Det är mer bara för att bryta ditt tankemönster och få dig att tänka positivt igen Solig 
    Jag tänker mer att det går att fixa en aktivitet som inte är dagislekar eller midsommarlekar liksom. Något som du är ok med och som blivandes också tycker känns bra. Som en kompromiss till hans mamma men utan att förlora er integritet Solig
  • Anonym (bara bråk....)
    Chicita skrev 2012-05-09 16:16:00 följande:
    Nummer till taxi och vilken adress ni är på räcker långt, det kan din blivande skriva ut i en snygg font på en lapp och sätta upp nånstans där ni är Tungan ute
    Sen är transportfrågan löst...

Och vickning behöver ni ju inte om ni har mat kvar från buffén om ni inte vill göra något annat (som godis/chips/fika eller liknande) så det är ju också klart.

Om det inte duger åt dina svärföräldrar så får dom fixa det på ett bättre sätt själva som sagt Tungan ute
    Men det är i alla fall en bra utgångspunkt när du pratar med blivandes. Varför krångla med saker som redan är fixade (kanske han inser också då)

Och annars så behöver du ju inte ta något av mina förslag. Det är mer bara för att bryta ditt tankemönster och få dig att tänka positivt igen Solig
    Jag tänker mer att det går att fixa en aktivitet som inte är dagislekar eller midsommarlekar liksom. Något som du är ok med och som blivandes också tycker känns bra. Som en kompromiss till hans mamma men utan att förlora er integritet Solig
    Du verkar så klok :)
  • sofiasmamma
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 16:17:52 följande:
    En av de klokaste vi har här på BT! :)
  • Chicita
    Anonym (bara bråk....) skrev 2012-05-09 16:17:52 följande:
    hehe, klok vetesjutton...
    Men jag har några förhållanden bakom mig (bra och dåliga). Och bra och dåliga "svärföräldrar" även om jag aldrig varit gift tidigare... Jag är ju inte 20 längre tyvärr (bara 25 år och mååånga månader Oskyldig).
    Livet har lärt mig att vissa fighter är inte värda att ta, för man förlorar mer på det själv. Och att det alltid finns en lösning på problemen även om det kan kännas omöjligt när man är mitt uppe i ett tjafs.
    Att få komma ifrån situationen, skrika, smälla i dörrar eller bara "gnälla av sig" till en kompis, kollega eller en ren främling kan vara det som behövs för att man ska upptäcka lösningen på problemet, som fanns mitt framför näsan på en. 
    Och ibland upptäcker man att det faktiskt inte ens fanns ett problem till att börja med.
    Det blev bara uppblåst i stridens hetta Solig 
  • Amor in aeternum
    Chicita skrev 2012-05-09 15:56:36 följande:
    Det var därför jag har försökt hjälpa dig att komma på något alternativ som du kan föreslå som du kanske känner dig bekväm med...
    För om förslaget kommer från dig så kanske det känns bättre också.

Några till försök Flört 

# Lägg fram gästboken (om ni ska ha någon) så kan dom passa på att skriva i den under minglet
    # Ställ fram tavelduk och färger (som jag föreslog ovan) och låt de som har lust kladda lite med sånt
    # Gör ett "weddingtree" i någon form. Antingen en kal gren som ni sätter i en kruka - som ska föreställa ett träd. Och sen små lappar med snören där folk kan skriva hälsningar och hänga upp i trädet.
    Eller alternativet att det är ett träd målat på en tavelduk och sen en stämpeldyna och en tuschpenna bredvid så folk kan sätta sitt fingeravtryck på tavlan och skriva sitt namn.
    # Någon mingel-tävling enligt vad jag föreslog tidigare
    # Fotografering av gästerna (röda mattan-fotografering typ)
    # Ge folk möjlighet att skriva "öppnas på XX-dagen kort". Lägg fram kuvert och kort och pennor. Be gästerna skriva en tanke eller en hälsning eller vad det nu kan vara på kortet, lägga det i kuvertet och försegla och skriva datum då det ska öppnas (i morgon bitti, efter en vecka, första dagen på bröllopsresan, årsdagen, 5-årsdagen osv)

Spinn gärna vidare på idéerna så kanske du kommer på något som känns ok för dig, utan att göra din blivande make ledsen
    Åh vad glad jag är över att du är tillbaka på forumet Chicita!
    Massa bra råd som jag också kommer att ta till mig! Solig
  • Dannedo

Jag tycker det är viktigt att det här inte ska bli någon större arbetsbörda för dig. Om m2b vill ha vicking: Fine, låt honom fixa det! Vill svärföräldrarna åka hem tidigare så är det väl bara för dem att beställa en taxi. Är de flera stycken som vill åka så är det ju bara att beställa en stortaxi så behöver det inte bli så dyrt. Ni bjuder på fest, ni är ingen resebyrå! 

Och angående frågesporten: Vill din m2b ha det så tycker jag du ska låta honom fixa det. Jag är däremot precis som du vad gäller lekar och tål det inte, och det är inget min familj och deras vänner uppskattar. Så för att alla ska känna sig bekväma så är väl det bästa att låta det vara en frivillig tipspromenad. Kanske din släkt "överraskar" och hänger på, men det viktigaste är att det inte är påtvingat. Jag själv står gärna bredvid och hejar på när det är lekdags, och är kanske t.o.m med ibland, men så fort det är påtvingat så tycker jag det blir jobbigt.

• Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-05-09 16:23:04 följande:
    Amor in aeternum skrev 2012-05-09 16:27:43 följande:
    Oj... nu blir jag ju nästan generad Förvånad Tack tjejer Solig
    Men jag tycker nog att forumet här är bra pga att det finns så många som är duktiga på att lyssna och ge råd och det gör att man vågar öppna sig på ett annat sätt.
    Så det är vi alla gemensamt, som är kloka och duktiga Solig
    Dannedo skrev 2012-05-09 16:35:44 följande:
    Jag tycker det är viktigt att det här inte ska bli någon större arbetsbörda för dig. Om m2b vill ha vicking: Fine, låt honom fixa det! Vill svärföräldrarna åka hem tidigare så är det väl bara för dem att beställa en taxi. Är de flera stycken som vill åka så är det ju bara att beställa en stortaxi så behöver det inte bli så dyrt. Ni bjuder på fest, ni är ingen resebyrå! 

Och angående frågesporten: Vill din m2b ha det så tycker jag du ska låta honom fixa det. Jag är däremot precis som du vad gäller lekar och tål det inte, och det är inget min familj och deras vänner uppskattar. Så för att alla ska känna sig bekväma så är väl det bästa att låta det vara en frivillig tipspromenad. Kanske din släkt "överraskar" och hänger på, men det viktigaste är att det inte är påtvingat. Jag själv står gärna bredvid och hejar på när det är lekdags, och är kanske t.o.m med ibland, men så fort det är påtvingat så tycker jag det blir jobbigt.
    Precis...
    Så fort det blir "måste" så blir jag väldigt anti.
    Även om det är något jag annars kanske tycker är roligt så vill jag inte göra det då, bara för att det är påtvingat.
    Men om det är frivilligt så kan jag kanske ställa upp även om jag faktiskt inte tycker att det är kul innerst inne.
    Så det är en väldigt bra poäng Glad 
  • Misswert

har själv en svärmor som skall vara med och lägga veto i allt när det kommer till bröllopet, så jag förstår dig.

Ett tips på aktivitet som inte kanske känns som en aktivitet är ett korsord som ni har skrivit ut på papper och som de som vill kan försöka fylla i. Jag har gjort ett med frågor om oss, tuyp vilka månader vi fyller år i, mitt förra efternamn och vårat nuvarande. Vad barnen heter och dyligt. Om du gör det själv eller tillsammans med din bliviande så har du kontroll på vilka frågor det är. Skriv ut den på vanligt papper och lägg i en hög tillsammans med ett gäng pennor.

Här är en länk till en sida där man kan göra sådana korsord.

http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCrossSetupForm.asp

• daniiel

TS - Nu skrev jag dock ingenstans något om att tvinga gästerna eller dig att delta i något. Jag menade mer att om din blivande, oavsett anledning, vill ordna något för gästerna, varför inte låta honom? Du skrev att ni har 80 gäster, så chansen finns ju faktiskt att ett par av dom skulle tycka att någon form av aktivitet, som tex en frivillig tipsrunda som tidsfördriv, skulle vara kul. Om inte du behöver ordna det eller delta och ingen är tvingad att delta, vad är då problemet?

• Anonym (fixaren)

Jag känner igen mig delvis i vad du skriver... Jag fixar det mesta inför vårat bröllop, ja jag har tom agerat gratis resebyrå åt hans föräldrar då de kommer hit till Sverige för första gången och det är en väldigt BIG deal... jag har fixat olika tågbiljetter hit och dit och bokat hotellrum till dem så att det ska bli bekvämt för alla osv. Från början hette det att det var viktigt att det inte blev för dyrt för de har inte råd att betala så mycket. Sen helt plötsligt, när jag har lagt ner en massa tid på att hitta billiga rum osv så är det helt plötsligt mycket viktigare att de inte ska behöva ta taxi dit Skrikandes Grejen är egentligen att min pojkväns föräldrar är vana vid "en viss standard" i sitt land, det är bara det att för att få den standarden HÄR så måste man betala mycket mer (än de har råd med..)
    Jag förstår visst att min pojkvän oroar sig för hur hans föräldrar ska reagera når de kommer hit, de är inte så vana resenärer osv, men det känns som att han nu inte tycker att något av det vi bestämt tidigare är något bra...

Dessutom har vi börjat bråka en massa om budgeten nu, min pojkvän kan vara ganska snål när det gäller små grejer, men sedan så tycker han helt plötsligt att man kan lägga massa pengar på tex fri bar eller hyra in en DJ under hela kvällen... Medan jag är mer ekonomisk vad det gäller det stora hela och försöker hålla ner kostnader på stora grejer, medan det lätt kan slinka iväg en del pengar på små "onödiga" detaljer. Så kan sambon börja, när han sert att jag har köpt nån liten grej för hundra spänn, att jaha minsann och om du kan slösa pengar på det, varför kan vi inte.. osv, SÅ tröttsamt. Trots det har han inte alls samma koll på budgeten som jag har. Så jäkla trött på det. Har god lust att bara säga åt honom att han kan fixa allt nu på slutet så gör inte jag något mer alls Rynkar på näsan Så kan han försöka få det att gå ihop på slutet.

• Anonym (bara bråk....)

För att göra en liten uppdatering kan jag meddela att sambon ordnade frågesport som knappt hanns med, och kändes långtråkig då resultatet skulle redovisas under middagen.

Vickning köptes in i form av korv med bröd, allt ställdes iordning för vickningen. Det hela glömdes bort, Ingen ville ha och alla korvar med bröd ligger i frysen.

Bussen kl 01. 00 var alldeles för tidig för alla utom föräldrarna. Den snälle busschaffisen lät oss ändå festa till 01.30 innan folk motvilligt åkte hem.

Det blev en toppenkväll, men jag hade sån lust att säga : Vad var det jag sa..... till min man efteråt :P

Svar på tråden Min sambo och jag bara bråkar om bröllopet...