Inlägg från: Lyckorus |Visa alla inlägg
  • Lyckorus

Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?

Hej alla! Jag hoppar gärna in i den här tråden, är nämligen också i planering av ett litet mysigt smygbröllop. :) Jag och min sambo har gjort några tappra försök till att planera ett klassiskt bröllop med lokal, gäster, mat och hela fadderullan. Men det har aldrig känts som vi, utan mest för att göra släkt och vänner nöjda. Vi insåg till slut att vi ska bara vara vi två på vår dag, och det har känts så bra i magen varje gång jag tänker på det upplägget! :)

Vi har har haft ett riktigt bra team work med att hitta fina och matchande kläder som vi ska ha, så det är ordnat. Vi har nyligen även bestämt vilka ringar vi ska ha, och dom ska inhandlas så fort vi kommit fram till vad vi vill gravera in i dom. :P
    Det vi hittills har planerat är en lättsam bröllopsdag med vigsel utomhus under en förhoppningsvis varm och regnfri sensommardag (med bara vi, vigselförrättare och två för oss okända vittnen), picknick efteråt, lite fotografering, gå på restaurang och resten av kvällen vara hemma i lägenheten och mysa, kanske köpa något lyxigare kvällssnacks och dricka. Två veckor efter kommer vi åka på en resa vi länge drömt om, pengarna kommer alltså spenderas på den. Iihh, det känns tokbra! :)

• Lyckorus

Smulan - Jag känner igen mig, ju mer vi läste om "hur det ska vara" när man gifter sig, desto mer kändes det.. konstigt på något vis. Härligt att du känner dig toknöjd! Nu har ni festen att se fram emot då. :)

Wirre 81 - Ja, vi känenr också för något mer/annat än våra namn och vigseldatum. Vi är mycket för att allt runt vårt bröllop ska kännas personligt, men vi är något på spåren nu alla fall, hihi. Vi ska nog ändå avvakta till nästa vecka då vigselförrättaren är tillbaka från semestern, om vi ska gravera in datum känns det lite skakigt att göra det INNAN vi har bokat. :) Rolig text ni har valt, man bryter ju inte en överenskommelse. ;)

majja - Era planer låter också härligt! Vi skulle nog också valt spa och hotell om det inte vore för att vi ska iväg på drömresan ett par veckor efter. Då känns det bara bra att mysa till det hemma bara. Ett plus också är att vi inte är hemma något under hela sommaren nu, så det kommer nog kännas extra bra och uppskattat att vara hemma i sin egen lilla lya sen. :) Vi har också tänkt på släkt och vänner, men det har hela tiden landat i vad VI helst av allt vill, ett bröllop tycker jag är ju för och mellan två personer. Vi ser det helst enkelt som det mest romantiska sättet att gifta sig på - att bara vara vi två. Inte tänka på något annat, stressa upp sig och vara hypernervös så man knappt minns vad som hänt... nej tack!

• Lyckorus

Wirre 81 - Vi hade ett lätt val med bröllopsresa, vi visste att vi ville ha sol, bad och bara avslappning, men samtidigt blir vi lätt rastlösa när vi är utomlands och vill se kultur och vara på äventyr. Så utifrån det har vi hittat den ultimata resan för oss! Vi kommer åka till Afrika med först en veckas safari och sen en vecka sol och bad, vi har inte beställt resan än men det är bara en tidsfråga. Nu kommer kalaset kosta en del pengar, men vi känner att vi kan unna oss det. Känns helt klockrent! :)
    Ni kan ju alltid göra en resa vid ett senare tillfälle om inte ekonomin eller bostadssituationen tillåter det nu. Så kan ni göra något mindre nu i samband med bröllopet, typ åka iväg på en weekend någonstans eller till något närliggande land. Island vill jag åka till! :) Av de alternativ som ni pratat om hittills låter Australien underbart tycker jag! :)

• Lyckorus

Då var vigselförrättare bokad! :) Vi ha dock inte bestämt helt vart vi ska vara någonstans, vi fick veta att om vi ska vara någonstans utanför rådhuset kostar det 300:- och så måste vi ordna egna vittnen... Så nu får vi fundera lite. Ni som gift er/ska gifta er utomhus, fick ni betala något?

Just nu har jag helt ärligt en konstig känsla i kroppen, att jag har ett datum och en tid när jag ska gifta mig. Känner mig även "dum" som inte kommer att berätta det för någon som jag känner om vad jag och min sambo snart ska göra. Trots att jag vet till 100% att det är på det här sättet vi vill gifta oss på, så känns det konstigt och taskigt på något sätt... svårt att beskriva.

Någon som känner igen sig, eller har det känts tokbra hela tiden för er?

• Lyckorus

Smulan - Skönt att höra, du verkar ha haft samma konstiga blandade känslor. :) Det känns bättre för mig nu, tror jag fick någon mini-chock alldeles efter jag pratat med vigselförättaren. Antar att det var för att verkligheten kom helt plötsligt så nära. Men det känns fortfarande som rätt beslut, absolut!

Vi kommer gifta oss i början av september, på en annars helt vanlig vardag vilket känns lite extra busigt och "vi" på något sätt. Det blir på våran 9½ årsdag! :) Det hade ju varit kul att gifta sig på 10-årsdagen, men den är i mars och vill ha grönska och sommar runt oss när vi gifter oss. Så det fick bli på en halvårsdag vilket även det känns toppen! :)
    Men nu återstår beslut om vi ska vara i rådhuset eller på en fin plats utomhus. Det känns skönt att alla fall kunna bocka av datum och tid! :) Ikväll ska vi beställa våra vigselringar samt skriva mail till resebolaget angående bröllopsresan, tjohoo! Jag får se till att njuta och se fram emot detta nu, inte grubbla på om nära och kära kommer bli besvikna osv.

• Lyckorus

Smulan - Ja, jag har frågat mina föräldrar lite fint om dom skulle bli ledsna om jag och min sambo fick för oss att gifta oss utan gäster. Jag fcik till svar att dom kanske skulle börja gråta när dom fick veta det, men det skulle vara glädjetårar, hihi. Så med dom känns det lugnt, och det känns som dom viktigaste för min del. Jag är mest nojig över hur mina systrar och hur sambons flräldrar att kommer ta det.. men jag får helt enkelt hoppas på att dom är förstånde. :) Vi kanske skulle kunna göra som ni gjorde, berätta veckan innan. Risken är då bara att OM någon blir ledsen så kommer vi förmodligen inte låta bli att tänka på det under vår bröllopsdag vilket inte skulle vara så värst kul... kanske är bättre att njuta fullt ut och ta smällen några dagar efter. ;)

majjja - Grattis till förlovningen! Och lycka till med den kommande bröllopsplaneringen! :)

Nu är våra vigselringar beställda! Nu tror jag faktiskt vi har köpt de mesta, bara lite småsaker som ska fixas, jag ska handla sidenband till min bukett, och lite tillbehör till min klänning. Men inga stora jobbiga beslut kvar, yey! :)

• Lyckorus

jakother - Alla gör ju som dom själv känner är bäst, personligen har både jag och min sambo resonerat som du gällande nästan ALLT som vi ordnar till bröllopsdagen. Det finns så många onödiga utgifter på saker som går att lösa på mycket billigare sätt, speciellt när det gäller bröllop. Än en gång, vi är alla olika. Vill man ha den lyxigaste brudbuketten hos floristen så ska man ju självklart unna sig det om man kan! Men personligen vet jag att jag absolut inte kommer vara mindre lycklig för att jag håller i en bukett som kostat under 100:- än en som kostat 1.000:-. Däremot kommer jag vara rikare på kontot. ;)

• Lyckorus

För min och sambon är det en månad kvar nu ungefär till vi gifter oss, känns så kul att se fram emot! Får pirr i magen när jag tänker på vår enkla dag som ändå kommer bli det där lilla (stora) extra. :)

Vi hade tänkt boka vår bröllopsresa nu i veckan som var men eftersom det krävs vaccineringar och vi inte är hemma så vi bromsade det lite. Vi vill ordna med pass och sprutor när vi är hemma igen (inte så lätt att planera smyg-vigsel när man bor hos sina föräldrar över sommaren...). Så nu kan vi bara planera hur vi vill ha våran dag och lugna ner oss, känns skönt! Så bröllopsresan blir en månad efter bröllopsdagen istället, tror det blir bra. Då har vi god tid att berätta för nära och kära om att vi har gift oss och om resan som väntar. :)

Vi vet i det stora hela hur vår dag ska se ut (bara lite roligt fix kva som att bestämma oss för en mysig restaurang och vad vi ska äta på vår picknick), vi vet hur vi ska berätta om vår vigsel och har även förberett för det, kläder och ringar är också klara. Känns som att allt är under kontroll!

• Lyckorus

Vi har tänkt att viga oss på någon fin plats i naturen,vid en ruin eller i en skogsglänta. Efter vigseln stannar vi kvar och dukar upp en picknick som vi firar med,bara jag och min pojkvän. Mysigt värre! :) Nackdelen med att viga oss på annan plats än i rådhuset är att vi måste ordna vittnen själva. Vi ville helst ha,för oss,okända vittnen men det får kanske bli några bekanta i hemstaden. Ja,det känns ju skönt att ha lite tid mellan bröllopsdagen och resan,dels med packning och sen kanske landa lite mentalt. Har ni funderat mer på vart eran resa ska gå,majjja?

Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?