Inlägg från: Lyckorus |Visa alla inlägg
  • Lyckorus

Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?

Ljungan70 skrev 2012-08-22 13:21:46 följande:

I morgon smäller det! (kl.10.00, och kl.17.30 lyfter flyget till Turkiet)

Det känns helt toppen, och allt har gått enligt planerna och är förberett. Kläderna är framhänngda, ringen ligger i handväskan, naglarna fixade, resväskorna nästan färdigpackade. Jag sitter nu med nylackade tånaglar och hårfärg i håret. och ja, nu börjar det pirra rejält i magen.

Hur skall man kunna somna i kväll då? =D

Åh, spännande! Ni kommer få en kanondag och härlig resa! Lycka till nu! :)
  • Lyckorus

jakother - Stort grattis till er!! :D

Hmm, vi har börjat tveka på vår bröllopsresa, hade ju tänkt två veckor i Afrika men det tar emot att lägga ut så mycket pengar. Men och andra sidan så kanske det är nu man ska unna sig en sådan resa... Svårt! :/
    Dels talar priset och alla dryga extra-kostnader emot (vaccinationer, visum m.m), och sen allt vi måste fixa inför resan. Sen är vi i en eventuell "skarv" nu i livet med bland annat uppgradering av boende, så det kanske inte är läge nu.
    MEN, om några år kommer förmodligen inte resekostanden ha någon betydelse och vi har sagt från början att vi ville lägga pengarna på en resa och inte själva bröllopsdagen. Med allt inräknad skulle resan bli att kosta runt 60.000:- för oss båda. Hur skulle ni tänkt?

• Lyckorus

Känner att jag måste skriva av mig... Nu har jag ringt till vigselförrättaren och bara stämt av inför bröllopsdagen som är den kommande veckan. Allt var i sin ordning, vi kommer ha vigseln i Rådhuset för att sen åka iväg till en fin plats och ha picknick. Vi tänkte ju först viga oss ute i naturen, men då behövde vi ordna vittnen själva och vi ville ju inte välja bland dom vi känner för du känns det som vi väljer bort alla andra. Men det känns som en bra lösning nu!
    Anledningen till varför jag behöver skriva av mig är för att jag fick en klump i halsen efter samtalet med vigselförrättaren, jag känner mig på något vis skyldig, egoistisk och som att jag lurar alla jag bryr mig om (ja, förutom min blivande man då). Samma känsla fick jag första gången jag pratade med vigselförrättaren när jag bokade datum.
    Jag vet inte varför jag känner som jag gör, vi vill ju gifta oss på det här sättet. Bara vi, inga krusseduller, inga förväntningar på oss osv. När jag tänker på om vi hade bjudit gäster så skulle vi absolut inte känna oss lugna och bekväma i den situationen. Jag vet dessutom att alla fall mina föräldrar inte skulle bli besvikna eller sura, bara gada för vår skull.

Men varför känner jag som jag gör? Lurar jag mig själv med min inställning till bröllop - att det inte är sån big deal? Eller att jag i själva verket vill ha mina nära och kära närvarande? Eller att jag bara är nojig över att folk inte kommer bli glada när dom får veta? Gha, blir tokig!

Hade/har ni någon noja, eller har det känts 100% bra hela tiden?

• Lyckorus
    tracit skrev 2012-08-28 14:03:39 följande:
    Hej! Jag har haft lite liknande känslor som du. Var på födelsedagskalas med min sambos familj i förra veckan, och kräftskiva med min familj nu i helgen, och jag tänkte bara... Hjälp! Vad gör vi!? Hur ska vi kunna undanhålla detta för alla dessa människor under så lång tid, är det verkligen rätt?
    MEN... Så fort jag och min sambo är ensamma och pratar och planerar, tittar på kläder och ring, bestämmer musik o.s.v, då känner jag att det verkligen är rätt! Att vi inte skulle kunna göra på något annat sätt utan att det skulle bli helt outhärdligt, att vi vill att det ska vara vår stund.
    För MIN del handlar det nog mest om att jag är rädd för att många kommer bli besvikna, för jag är ganska säker på att några kommer bli det. Min far t.ex.
    Som du skriver kanske det finns flera anledningar till att du känner så, men jag tycker att du ska känna efter hur det känns när det bara är ni två, försöka leva på den känslan och tänka på det när det känns svårt. Hur det kändes från allra första början och varför ni valde att göra såhär. Jag tror inte att du kommer att ångra dig när ni väl är gifta och det har blivit som ni verkligen vill! Och prataprataprata med din blivande man! Jag frågar min sambo nästan varje dag om det är säkert att han vill och om han inte har ångrat sig
    Kanske blev flummigt, men jag hoppas det var till någon hjälp!
    Kram och lycka till
    Tack snälla du för din kommentar! Skönt att veta att man inte är ensam. :)
    Jag och min partner har alltid varit bra på att prata med varandra om hur vi känner, så det känns tryggt. Vi båda känner att det här sättet att gifta sig på är mest "vi". Jag känner också det där pirret när vi tittar på våra fina ringar osv. Skulle inte pirret vara där skulle jag behöva fundera en vända till.
    Jag tror att jag känner som jag gör just när jag pratat med vigselförrättaren, gillar inte det där formella och han verkar lite småkonstig också. Men jag får tänka att det kommer ta max fem minuter, sen kan vi vara för oss själva i en lättsam miljö och bara mysa!
    En annan anledning till min nedstämdhet kan vara det här med bröllopsresan, förut har vi varit helt säkra på att vi vill göra en speciell resa och att den får lov att kosta. Men nu när vi börjat tveka så känns det så klart inte lika kul. Jag tror att bara vi bokat resan så kan man kunna släppa det och bara se fram emot vad som komma skall! :) Så, idag måste vi verkligen bestämma oss. Det står mellan en safariresa (som kräver lite mer planering och pengar) eller till en grekisk ö.
  • Lyckorus
    majjja skrev 2012-08-28 14:15:36 följande:
    lyckorus: jag förstår din känsla. Kanske kan det vara en slags "tröst" att veta att ni slipper alla de "problem" som folk kan skriva om här på bt. Som när brudar (oftast) är ledsna eller besvikna över att tärnor är oengagerade, att det gnälls på bordsplaceringar, att folk förväntar sig så mycket av ert bröllop att ni känner att ni måste försvara era val, eller ändra för att göra andra till viljes. Eller för att inte tala om barn/barnfri fest.
    Nu är det ju inte så för alla såklart, men det är ju en hel del att rodda ihop om man ska ha en stor fest. 
    Själv kan jag känna, förutom att det känns mest vi att vara själva, att det är en sån lättnad att slippa ha allt det där som ska ordnas med. Att man vill vara alla till lags.
    Ja, du har så rätt! Det är just därför vi gjort det här valet. När vi bara snuddade vid att bjuda till bröllopsfest så kände man av förväntningarna och den stora risken att forma och rätta sin stora dag efter alla andra. Tänka på de äldre gästerna, tänka på de närmsta, och för all del inte glömma barnen. Och sitta där och le vid middagen och tycka stojiga ungar är helt underbara. Och efter bröllopsfesten fkanske man ändå få höra att det var fel på maten, inte tänkt på allt eller så.. no thanks! :)
  • Lyckorus

Tack alla för era kommentarer! det känns bättre idag, jag får fokusera på att det är en lite extra romantisk och mysig dag som väntar och inte förstora upp det hela. :) Vi kommer inte krångla med byte av vigselförrättare, är han flummig så får han vara det i fem minuter då. Sen åker vi iväg och gör vad vi vill! :)
    Idag ska jag forska runt efter mysiga boeenden kring vår hemstad, vi ska satsa på en "vanlig" sol och bad-resa och skjuta på den dyra resan. Då känner vi att vi kan unna oss en lyxig bröllopsnatt. :)

• Lyckorus

jakother -  Jag har också kikat in på din blogg och läst om er bröllopsdag nu. Tycker det låter som det varit en lyckad tillställning! :) Lite tråkigt med hur din mans familj var, men låt inte det ta för stor uppmärksamhet när du tänker tillbaka på er dag!

Nu har vi äntligen bokat en resa! Det blir Zakynthos de två sista veckorna i september. Jag ser riktigt mycket fram emot att bara vara och ta det lugnt (har jobbat hela sommaren och inte vait ledig någonting i år hittills), utforska en plats man inte varit på tidigare, snorkla och förhoppningsvis få se sköldpaddor! :) Det känns så skönt att släppa det här grubblandet nu  med vart man ska åka och bara längta!

• Lyckorus

Smulan - Tusen tack för tips och berättelser om Zakynthos, jag ser verkligen fram emot resan! :) Gällande sköldpaddorna så tror jag det är kläckningsperiod under september, det kanske är svårt att få se stora, men jag hoppas på att få se några små alla fall! :)

Nu har vi även bokat plats för bröllopsnatten, det blev ett paket med en trerätters middag, en övernattning i svit med jacuzzi, samt frukost dagen efter. Stället verkar tokmysigt, ligger inte långt där vi bor, och har fått fina recensoner. Så nu är planen att göra oss fina på morgonen/förmiddagen, åka till ett fint ställe där vi har en picknick-lunch samt fotar oss lite, vigsel kl.14, och efter det åker vi och checkar in oss på det mysiga hotellet. Iiihh, längtar!!

• Lyckorus

tracit - Er plan låter också mysig! :) Låter som en bra lösning i och med att ni ha barn också. Vi hade inte tänkt att sova borta under bröllopsnatten först heller, men så kände vi att det skulle bli svårt att få det riktigt romantiskt och speciellt hemma i vår lilla lägenhet med våra högljudda grannar... och när vi ändå bestämde oss för att inte göra en sån dyr resa nu så kunde vi lägga lite pengar på att få en natt med det där lilla extra. De känns tokbra!

• Lyckorus
    Smulan skrev 2012-08-31 09:45:08 följande:
    Ja det kan stämma att kläckningstiden är då eftersom Juni-aug är då de lägger äggen på stranden. Det var en strand som var avspärrad när vi var där och det skulle den vara tills de skulle kläckas. Vi umgicks med en mamma och hennes tonårsdotter den veckan vi var där (de bodde på samma hotell) och de hade åkt med en mindre båt och sett små söta sköldpaddor så jag tror att det är värt det alla gånger om ni ser även de små ;). Vilken stad ska ni bo i?

Låter som en underbar plan ni har. Förstår att du längtar!
    Vi hoppas på att få se någon, vi ska vara där i två veckor och troligtvis snorkla ganska mycket så det är ju inte omöjligt. :) Vi ska bo i Kalamaki.

Jag verkligen toklängtar till bröllopsdagen! Men är ganska glad att den är några dagar bort än så länge, har nämligen åkt på en förkylning. Men nu är det i stort sätt bara hosta kvar och det är ju ett bra tecken, brukar ju vara den som avslutar en förkylning. :)
  • Lyckorus
    Smulan skrev 2012-08-31 10:45:39 följande:

ÅH Kalamaki är ju precis bredvid Laganas....de känns som en stad faktiskt och det är väldigt lätt och nära att ta sig till Laganas. Det är bara att gå på stranden och det är inte långt alls tar bara några minuter, vi gick till Kalamaki via stranden för att titta på hotellen där borta och de verkade fina och lugna att bo på. Så dit ska vi åka nästa gång tänkte vi ;). I Laganas finns en jätte bra resturang som ägs av engelsmän ( på stranden) och de lagar super god GREKISK mat och engelsk så klart. Men ÅHHH gud så gott det var. Vet ju inte om den finns kvar nu men om ni hittar den ät där....kommer inte riktigt ihåg vad den heter, måste fundera lite på det. Men det finns många bra resturanger på stranden, det är där man lever ha ha finns allt både resturanger, barer, mataffärer och sånt.

Oh nej hoppas förkylningen försvinner fort nu. Vilket datum var det nu igen som ni gifter oss? det är många att hålla reda på ;)
    Okej, tack för Zakynthos-tips! :)
    Jag tror att jag kommer vara helt återställd efter helgen faktiskt, det är som som sagt bara lite snor och hosta kvar nu. Är såå tacksam över att den jobbiga febern och halsondet är borta! Jag har inte skrivit ut ett exakt datum här, men det är en dag den kommande veckan alla fall. :)
  • Lyckorus
    Smulan skrev 2012-08-31 11:03:11 följande:
    Varsågod.... sen kanske ni inte alls vill göra allt som vi ville ;P ha ha men det är tips som sagt. Snorkling låter super kul det hade jag velat göra där.
    Vi får hoppas att du mår bättre efter helgen. Jag och min son är hos mina föräldrar i Skövde och vi har blivit förkylda nu...suck. Men vi ska ändå ut på matfestivalen här för att äta gott ;). Ok då är det därför jag har svårt att hålla reda på alla ha ha ha. Spännande! Får man bilder på er sen efter? så att vi får se hur ni såg ut på er stora dag
    Usch då, då får ni också krya er! Så drygt med förkylning. Lite god mat gör nog susen, hihi.
    Angående bilder så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra än, tiden får utvisa. :)
  • Lyckorus

Jag har börjat tänka mer på det här med att berätta för nära och kära att man har gift sig. Vi vet hur vi ska berätta (skicka en grej med posten),men är lite osäkra på när vi ska skicka ut dom. Hur har ni gjort eller ska göra? Det vore lite skönt att låta det gå några dagar efter,så hinner vi smälta det själva och så får vi tid att fixa ordning foton på oss som vi tänkte visa. Men samtidigt kanske folk blir ledsna när dom får veta att det gått ett tag efter vi avslöjat. Sen funderar vi även på om de allra närmsta ska få post en dag innan de andra,så vi vet att dom får veta först. Hmm...

• Lyckorus

Hej alla!
    Jaa, vid det här laget skulle jag varit gift nu. Vi hade tänkt gifta oss igår, men så blev det alltså inte. Anledningen är den att min förkylning ville inte släppa helt och i tisdags tog vi beslutet att försöka skjuta på bröllopsdagen till nästa vecka istället. Det kändes ju inte så kul, men det skulle inte kännas bra att förknippa sin bröllopsdag med en snorig näsa och kraxig röst heller.. Jag vill kunna njuta till 100% på våran dag, känna hur god maten är, kunna svara ett klart och tydligt JA, ha energi att göra allt vi tänkt. Ne, i det stora hela känns det som rätt beslut.

Och vi hade tur! Stället som vi ska bo på över natten hade "vårt" rum ledigt även nästa vecka och de var väldigt förståeende. Så vi kommer bo som vi tänkt. :) Rådhuset blev inte jätteglada åt att vi ville skjuta upp vigseln, och försökte få oss att komma ändå. Men jag stod så klart på mig att jag inte tänker vara sjuk på min bröllopsdag. Så vips fick jag ett mail om att de bokat in en vigselförrättare på nytt önskat datum på förmiddagen till oss. Tjohoo! :)

• Lyckorus
    Smulan skrev 2012-09-06 15:16:18 följande:
    Lyckorus skrev 2012-09-06 10:57:21 följande:
    Hej alla!
    Jaa, vid det här laget skulle jag varit gift nu. Vi hade tänkt gifta oss igår, men så blev det alltså inte. Anledningen är den att min förkylning ville inte släppa helt och i tisdags tog vi beslutet att försöka skjuta på bröllopsdagen till nästa vecka istället. Det kändes ju inte så kul, men det skulle inte kännas bra att förknippa sin bröllopsdag med en snorig näsa och kraxig röst heller.. Jag vill kunna njuta till 100% på våran dag, känna hur god maten är, kunna svara ett klart och tydligt JA, ha energi att göra allt vi tänkt. Ne, i det stora hela känns det som rätt beslut.

Och vi hade tur! Stället som vi ska bo på över natten hade "vårt" rum ledigt även nästa vecka och de var väldigt förståeende. Så vi kommer bo som vi tänkt. :) Rådhuset blev inte jätteglada åt att vi ville skjuta upp vigseln, och försökte få oss att komma ändå. Men jag stod så klart på mig att jag inte tänker vara sjuk på min bröllopsdag. Så vips fick jag ett mail om att de bokat in en vigselförrättare på nytt önskat datum på förmiddagen till oss. Tjohoo! :)
    Oj vad tråkigt att du var så förkyld att ni var tvungna att skjuta på det....men jag förstår dig fullständigt. Tycker inte rådhuset har rätt att bli sura över en sån sak det, är ju ni som ska bestämma när ni vill gifta er inte dom.
    Skönt att hotellet var förstående i alla fall!
    Då får vi höra om er dag snart i alla fall då ;) Längtar!
    Elin86 skrev 2012-09-07 08:02:07 följande:
    Skönt att det ordnade sig :)
    majjja skrev 2012-09-07 20:25:00 följande:
    lyckorus: nej vad trist med sjukdom, men jag hade tagit samma beslut.. klart man vill vara frisk på sin bröllopsdag. Vad är det för trams från rådhuset? 
    tracit skrev 2012-09-08 09:54:56 följande:
    Skönt att det ordnade sig!
    Nej, vi tyckte också det verkade lite dumt av Rådhuset att de ens försökte få oss att komma ändå. De hade ordnat med papper så det var bra om vi kom skrev dom... hur mycket tror dom inte att vi hade planerat och fixat då!? Mer än några papper alla fall.
    Jag vill bara att det ska bli vår bröllopsdag nu, är helt frisk och igår provade jag min outfit. Jag känner mig så himla fin i min klänning och mina skor! :) Sambon provade sina kläder härom dagen också, så himla snygg!
    Igår roade jag mig med att göra min bukett (jag ska ha konstgjorda blommor), och den blev jag också nöjd med!
    tracit skrev 2012-09-08 09:54:56 följande:
    Här har allt stått lite stilla ett tag. Min plan var att den här veckan kontakta frisör, florist, och make up store - inget av det har blivit av Är så himla, himla trött, har jobbat för mycket på sistone tror jag...
    Igår tog vi oss dock i kragen och åkte för att prova ut kostym åt min blivande man - och han kommer bli så fin! Fällde t.o.m. en liten tår när han stod där i provhytten. Jag är världens blödigaste, kommer definitivt behöva vattenfast smink till bröllopsdagen... Fick i alla fall lite ny bröllops-energi tror jag, så på måndag SKA jag ta tag i allt!
    Jag känner igen det där, man vill så gärna att vardagen ska kliva åt sidan nu när man vill ordna och dona till sin bröllopsdag. Härligt att bröllopsenergin är på väg tillbaka nu då alla fall, heja heja! :)
  • Lyckorus

Nu är jag gift sedan i onsdags! :) Vi hade en tokmysig dag med vigsel i rådhuset och lunch ute i det gröna på förmiddagen. Sedan sov vi borta på ett jättemysigt ställe där vi njöt av en god trerättersmiddag, samt jacuzzi och en skön säng på rummet! ♥

Idag är jag pirrig, vi skickade nämligen iväg "avslöjandet" med posten igår till våra släktningar och vänner. Så idag lär alla få veta. Jag hoppas verkligen dom  kommer ta det med ro och bli jätteglada för vår skull. Jag är mer nervös till det här än vad jag var på bröllopsdagen tror jag, hehe. Vet faktiskt inte hur jag kommer reagera om det blir massa missnöje...

Hur som  helst, nu är jag gift och det känns tokbra! :)

• Lyckorus
    Smulan skrev 2012-09-14 10:11:44 följande:
    Åh STOOOORT GRATTIS till er! Vad skönt att det blev så där lyckat och fint som ni ville ha det. Hoppas hoppas att alla tar det bra nu också. Om det finns nån som inte tar det bra tycker jag ska ta sig en riktig funderare.....det är ju er lycka det handlar om.
    tracit skrev 2012-09-14 15:46:03 följande:
    Lyckorus skrev 2012-09-14 08:15:20 följande:
    Nu är jag gift sedan i onsdags! :) Vi hade en tokmysig dag med vigsel i rådhuset och lunch ute i det gröna på förmiddagen. Sedan sov vi borta på ett jättemysigt ställe där vi njöt av en god trerättersmiddag, samt jacuzzi och en skön säng på rummet! ♥

Idag är jag pirrig, vi skickade nämligen iväg "avslöjandet" med posten igår till våra släktningar och vänner. Så idag lär alla få veta. Jag hoppas verkligen dom  kommer ta det med ro och bli jätteglada för vår skull. Jag är mer nervös till det här än vad jag var på bröllopsdagen tror jag, hehe. Vet faktiskt inte hur jag kommer reagera om det blir massa missnöje...

Hur som  helst, nu är jag gift och det känns tokbra! :)
    Åhh, grattis!!! Härligt att ni fick en bra dag.
    Håller tummarna för att ni får glada reaktioner, du får berätta sedan :)
    MariaMagdalena skrev 2012-09-14 17:27:20 följande:
    Ååh va roligt! Grattis
    MariaMagdalena skrev 2012-09-14 17:28:06 följande:
    Å du, va sa alla nu då???
    majjja skrev 2012-09-15 00:15:00 följande:
    lyckorus: grattis! låter som en riktig toppendag :) 
    Tack ska ni ha för alla grattis! Glad
    Så här i efterhand, när allt börjar lägga sig och jag börjar reflektera över vår bröllopsdag så blir jag bara mer och mer nöjd! En underbar känsla! Igår samt idag har släkt och vänner hört av sig och gratulerat oss, alla verkar vara så glada för vår skull och ingen har ifrågasatt vårat beslut. Tokbra!!

Nu har jag börjat inse att jag faktiskt ska iväg på en två veckors solsemester kommande vecka också... Det har varit sånt fokus på bröllopsdagen och hur folk skulle ta det så jag har inte tänkt mycket alls på resan. Men nu blev det en glad påminnelse till mig själv idag när jag både köpte en bikini och solskyddsfaktor. Tungan ute
  • Lyckorus

Hejsan alla! Nu är jag hemma igen efter två underbara veckor på Zakynthos! :) Vi har haft sol och värme alla dagar och vi är toknöjda med vår resa, tjohoo!
    Har kikat igenom tråden lite snabbt om vad ni skrivit om, bland annat om val av sätt att gifta sig på. Jag kan så här några veckor efter min bröllopsdag bara känna ren lycka när jag tänker tillbaka på den. Så avslappnat, så enkelt men ändå speciellt... det kändes verkligen som att vi fick den dagen vi ville ha! :) Jag tänker inte "uppmana" er ännu ogifta att göra som vi gjorde, men däremot att göra precis så som ni själva vill ha det! Tror det är så lätt att man fastnar i fällan "hur ett bröllop ska vara". Ett bröllop ska ju verkligen vara personligt enligt min mening alla fall. Lyssna till era viljor och tänk bort resten, då kan det bara inte bli fel! :)

Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?