-
ellerhur :) får leta upp nåt liknande om just denna inte finns kvar. början på april är ju trots allt rätt kall ibland, så det blir nog perfekt med något som faktiskt värmer lite istället för spetsSmulan skrev 2012-08-16 21:19:49 följande:JAAAA så jäkla söt ! Hoppas hoppas att du får tag på en=) vore ju bara för fint!
-
vi kollade på att gifta oss i new york, och det är samma sak där.MariaMagdalena skrev 2012-08-17 20:46:03 följande:
Dom menade på att det var det enda sättet att få tag i svenskt kaffe till deras svenska kyrkcafé, men en annan kan väl tycka att så svårt kan det väl knappast vara att få det skickat ;) Sen ville dom ha pengarna kontant vid vigseln, de kan jag oxå tycka är konstigt att dom vill ha så mycket pengar i kontanter.
De tar ut en avgift som ungefär motsvarar vad det kostar att gifta sig i en annan församling än sin egen. I Sverige clearas dessa kostnadermellan de olika föramlingarna, men utlandskyrkorna får inte vara med i detta clearingsystem och måste därför ta ut avgiften direkt av brudparen.
Det brukar vara svårt att få tag på kaffe på plats. så det brukar vara önskvärt med kaffe till församligen. Eller typ svenskt godis. En kompis till mig var i australien ett år och hon sa att det var så dyrt med frakten när de beställde något från sverige så det var inte riktigt värt priset för bara kaffe eller godis eller kaviar liksom.
Vi resonerade så att en resa till new york bli bra mkt dyrare om vi ska ha med oss barnen, och en helt annan sorts resa såklart än att uppleva staden själva, det går dessutom bort en dag minst rent administrativt för allt fix innan vigseln med papper. Och så var vigseln oavsett hur man valde att gifta sig där, rätt dyr och inte får man påverka utformningen särskilt heller. Så hellre en kyrka här hemma som är fantastiskt fin, vi har en svensk vigselförrättare och så kan vi lägga pengen på vigsel till något annat istället .
-
kajother: det blir nog jättebra med naglarna.. ger ju en annan känsla att ha riktiga lösnaglar. Tänkte också göra det, fast bara fylla på med fylning på mina egna så de håller. Äter "mitt val kvinna" tabletter och de gör att mina naglar växer sig långa och fina, men för att vara säker på att jag inte bryter av nån tänkte jag fylla i dem och göra fransk manikyr dagen till ära sen.
Jag visade ju koftan jag blev så kär i ..det visade sig vara skitsvårt att få tag på. Har beställt hem en annan kofta som är fulare och som jag nu ångrat och inte alls vill ha , haha lätt att vara efterklok.
Så jag har letat, och letat, och tjatat till sambon om den här koftan som inte finns att få tag på haha. Så ramlade jag imorse över en annan lösning. Och ja, hittar jag inte söta koftan så tror jag att dettta var det finaste av alla varianter jag tittat på.
vad tror ni...
denna klänning
med denna spetsöverdel som avtagbar del (så kan jag ändra mig om den om det blir too much med håret slöjan o allt..
-
välkommen till tråden! läter som vårt bröllop :) vi ska gifta oss i kyrkan med våra 4 barn, med 2 vänner som vittnen och en vän som är fotograf. Sen blir det middag med bara barnen närvarande och barnvakt, och vi åker till ett lyxigt hotellrum över natten. Känns som mest "oss" och vill vara fina och uppklädda även fast vi inte väljer till festen.tracit skrev 2012-08-19 14:27:08 följande:Ansluter mig till den här tråden jag med!
Vi planerar att gifta oss i smyg, med två nära vänner som vittnen och min dotter som brudnäbb. Vi kommer att gifta oss i kyrkan, och allt kommer vara som ett vanligt bröllop - förutom att vi inte har några gäster. Risken finns att många i vår närhet kommer att bli besvikna, men jag hoppas förstås att de mest av allt kommer bli glada för vår skull. Vi kommer att berätta för alla efter vigseln, kanske ett mass-mms eller liknande. Vi planerar även att ha en liten fest närmare sommaren.
Så, det enda vi egentligen behöver tänka på innan är:
- Boka kyrka
- Kläder och skor till dotter, mig och honom
- Boka tid för smink och hår
- Se till att våra vänner kan samma datum
Så, if all goes well blir jag fru i januari!
-
vi har hittills kommit såhär långt:
mina ringa klara
hans ring beställd men inte betald ännu
klänning utvald och ska beställas i oktober
skor köpta
frisör bokad för uppsättning och makeup
kyrka bokad
bröllopsresa betald
hotellrum bokat
ena vittnet tillfrågat
fotografen tillfrågad
kvar är sambons kläder, blommor, kläder till barnen, sambons skor,boka bord på restaurang, -
vi har berättat att vi ska gifta oss till våra vänner , så slapp vi hålla på hemligheten och den fina ringen på fingret skvallrar ju om en förlovning :) dock vet de inte när det blir och de vet att vi vill vara själva. Sen för barnen så vet de att vi ska gifta oss, men när det blir får de veta samma vecka... annars kommer de aldrig kunna hålla tyst .) iallafall inte de två yngsta :)tracit skrev 2012-08-19 14:56:20 följande:Åh vad spännande! Ett av våra vittnen är hobbyfotograf, så jag räknar med att hon står för fotograferandet Och middag har vi inte bestämt än hur vi ska göra.majjja skrev 2012-08-19 14:39:32 följande:vi har hittills kommit såhär långt:
mina ringa klara
hans ring beställd men inte betald ännu
klänning utvald och ska beställas i oktober
skor köpta
frisör bokad för uppsättning och makeup
kyrka bokad
bröllopsresa betald
hotellrum bokat
ena vittnet tillfrågat
fotografen tillfrågad
kvar är sambons kläder, blommor, kläder till barnen, sambons skor,boka bord på restaurang,
Hur gör ni med barnen? Jag kommer nog inte kunna berätta för min dotter förrän möjligtvis dagarna innan, hon har supersvårt för att hålla hemligheter! -
kan tänka mig det.. kändes som att jag aldrig skulle ha kunnat hålla mig om det här, så nu kan jag få berätta det, vifta med ringen på fingret och säga att det blir "nån gång nästa år eller så"tracit skrev 2012-08-19 17:10:09 följande:Aha, vi kommer inte att berätta för någon. Det känns väldigt pirrigt! Och lite svårt. Vill ju helst skrika ut till hela världen att vi ska gifta oss Vi är dock väldigt nöjda och lättade över vårt beslut att göra det själva.
När ska ni gifta er?
vi gifter oss 6 april -
Hur gör/gjorde ni med musiken under vigseln? Vad jag förstått det som så har man alltid två psalmer under vigseln. Det blir ju dock inte så många som sjunger med, med tanke på att vi inte har några gäster, haha. Eller kan man utesluta en iallafall?
Ingångsmusiken är bestämd iallafall. vi ska ha Ave Maria (J.S Bach)
utgångsmusik vet vi inte ännu. -
ja, jag satt o läste på svenska kyrkans hemsida med sjävla vigselprogrammet och där stod det "kan uteslutas" på ena psalmen så tänkte att det kanske går att ta bort en. det gör ju ingenting med 2 psalmer, men tänkte att om det går att utesluta en psalm och byta ut till någon egen låt, så vore det bra :)tracit skrev 2012-08-20 22:13:37 följande:Åhhhh, vad fint! Det är ett av mina favoritstycken, skulle gärna ha den själv.
Mitt stora önskemål är annars "Jesus, bleibet meine Freude" (Jesu, joy of Man's desiring) av Bach, men vi har inte riktigt kommit till det diskussionsstadiet än ;)
Som jag förstått det är det ett krav att man har två psalmer, de är en del av vigselgudstjänsten som inte går att ändra.
Har också tänkt på hur det blir utan gäster som sjunger. Men en kantor brukar ju ofta ha en stark och vacker sångröst och sjunga så det hörs ordentligt :)
Jesus, bleibet meine Freude är också fin. Satt igår och lyssnade igenom de flesta klasiska stycken på orgel, som är vanliga i vigselsammanhang och föll direkt för Ave Maria.
"vår låt" som inte alls är någon psalm eller så, är Röyksopp "you dont have a clue" men vet inte om den riktigt gör sig bra på annat sätt än orginal. Känner lite folk som är musiker men vet inte om vi ska ha någon som sjunger solo eller inte. -
smulan: ringen är jättefin! du måste lägga upp bild sen med ringarna på fingret