• carola82

vad ska man ha för dryck i baren?

hej! alla glada!
    Någon som har nå tips på vad man kan ha i baren?vi ska ha en egen bar med självkostnadspris,men jag har ingen fantasi vad man ska köpa för något?
    Tacksam för alla svar  hälsningar Carola 

• Svar på tråden vad ska man ha för dryck i baren?
  • Chicita

Öl, vin, cider

Vodka, rom, gin, baileys

Cocacola
    Apelsinjuice
    Sockerdricka/ fruktsoda
    Loka smultron/hallon
    Indian Tonic
    Mjölk
    Grenadin

Det kommer du långt på Glad 
    Sen kan man köpa lite olika smaktillsatser, flera sorters juicer och kanske några olika sorters Sweppes (dom nya typ päron/kaktus eller vad det nu är, är rätt goda att blanda med vodka)

• Chicita

Förresten whisky kan vara trevligt att ha också. Dels funkar det bra som bas i många drinkar, men om någon vill ha en whisky så kan det ju vara trevligt att i alla fall ha någon billig sort att bjuda på.
    Satsa gärna på en single malt om du har råd och den inte bara ska användas i drinkar.
    Men annars är det inget fel på blended-sorterna heller 

• knyttan

Vi kommer nog ha tre drinkar förutom vin och öl och cider. Då blir det gin & Tonic för det är min favoritdrink, fernet & cola  för det vill sambon ha (och dessutom Argentinas nationaldrink, typ) och sen någon vodkadrink. Vi kommer inte ha en full bar med möjlighet att beställa olika sorts drinkar mm eftersom vi inte kommer ha ngn bartender, bara kompisar som står en halv timme i taget, så det får inte bli för avancerat Glad
    Ohh förresten nu när jag såg det där om shweppes päron, det blir nog ett antal sådana som kommer köpas in, den är verkligen god!
    Vi har funderat på att ha whiskey, men det blir nog lite mycket. Jag gillar verkligen en god whiskey någon gång då och då, men känner att vi redan har en del att välja på... vi får se hur långt pengarna räcker i tyskland nästa vecka Tungan ute

• Aniara4

Vi hade inte heller någon "riktig" bartender utan en från serveringspersonalen som stannade kvar och stod i baren. Planen var att sätta upp en lista på allt som fanns, så skulle folk själva få välja vilka saker de ville blanda. Dessvärre glömde jag listan hemma, så en del saker gick inte åt eftersom folk inte visste att de fanns.

I vår bar fanns vin som var över efter middagen, öl och cider, sen vodka, gin, rom, vermouth, whisky, cognac som var kvar efter kaffet, Baileys, cointreau, hallonlikör, sen Tonic water, cola, apelsinjuice, pressad lime, och citroner. Förresten hade vi köpt caipirinha-mix också som man kunde blanda med rom. Jag har säkert glömt något, men i stort var det så baren såg ut.

• knyttan

Hmmmm caipirinhas, där sa du ngt! Undras om man kan få svärisarna (från sydamerika) till att ta med ett par flaskor riktig cachaca när de kommer hit.... mums!

• Cosy

Läste någonstans att om man vill bygga upp ett hemma bar ska man äga följade som grund:

IS (detta är det viktigaste)

Sprit
    Gin
    Teuqila
    Vodka
    Rom
    Likörer som du själv tycker om(detta var viktigt tydligen)

Bland dryck
    Coca cola
    Sprite/sockerdricka/fruksoda
    Soda/mineralvatten
    Apelsinjos
    annan jos som du själv tycker om
    Mjölk
    Is

Saker som är bra att ha
    Färdig uppskren frukt( apelsin citron lime ananans vatten melon jordgubbar)
    Mer is
    Grenadine 

Detta är vad vi ska ha i våran betalbar Dock vet jag inte hur vi ska förvara isen. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Jalle

Vi ska ha en ganska begränsad bar;

Öl
    Cider
    Vitt vin
    Rött vin
    Gin & Tonic
    Vodka tranbär (Vodka, fruktsoda, tranbärsjuice och limeskivor)
    Alkoholfritt i form av vanlig dricka och mineralvatten

Klurar också på det här med att förvara isen. Någon som har tips?

Ni som köper från systembolaget, vad tar ni för öl och cider (33 cl)? Hade först tänkt 20:- för allt, men är då tjänar man ju nån krona på ölen/cidern.

• Chicita

Enkel förvaring av is är i kylväskor.
    Om det finns en frys på plats så kan man förvara isen där i stora påsar tills det är tomt i kylväskan (se till att kyla kylväskan med frysblock först, och byt ut dom mot nya färska block innan is hälls i första gången så att inget av isens kyla går åt för att kyla boxen) 

• Cosy
    Jalle skrev 2012-05-13 13:23:32 följande:
    Ni som köper från systembolaget, vad tar ni för öl och cider (33 cl)? Hade först tänkt 20:- för allt, men är då tjänar man ju nån krona på ölen/cidern.
    vi tänker ta 20kr för allt med alkohol och 10kr för alkoholfritt.. Vi har inte råd att bjuda på allt sen blir det mindre disk eftersom folk håller koll på saker de köpt så blir det inte så mycket disk.
    Chicita skrev 2012-05-13 13:38:23 följande:
    Om det finns en frys på plats så kan man förvara isen där i stora påsar tills det är tomt i kylväskan (se till att kyla kylväskan med frysblock först, och byt ut dom mot nya färska block innan is hälls i första gången så att inget av isens kyla går åt för att kyla boxen) 
    Vi har prövat detta en gång förut.. fick tre akvarium istället för isförvaring. kandek var dåliga kylbags men ändå
  • Chicita
    Jalle skrev 2012-05-13 13:23:32 följande:
    Vi tog 20:- för allt med alkohol och bjöd på det alkoholfria eftersom vi ville uppmuntra folk att dricka sånt Flört
    Cosy skrev 2012-05-13 15:27:50 följande:
    Vi har prövat detta en gång förut.. fick tre akvarium istället för isförvaring. kandek var dåliga kylbags men ändå
    Det håller ju inte hur länge som helst. Man kan inte förvänta sig att ha is en hel kväll i frysboxarna(kanske till och med fylla på på morgonen och hoppas att det håller hela dagen).
    Men det brukar funka utmärkt att förvara isen under tiden den ska användas i baren i frysväskor...
    Har man inte tillgång till frys på plats så blir det värre, nästan bättre att skippa isen helt då istället för att riskera att någon blir sjuk pga felhantering av isen. 

Som jag skrev så gäller det att verkligen kyla ner frysväskorna innan. Och sen byta kylklampar till fräscha.
    Och att man fyller på vartefter från frysen.
    Det håller några timmar, men inte en hel dag. Ni kanske inte fick på locken tillräckligt bra emellan öppningarna eller så öppnade ni för ofta. Eller förvarade isen för länge i väskorna...

Man får ju öppna och fylla en ishink och sen snabbt på med locket igen. Och som sagt när det börjar bli tomt så fyller man på mer från frysen 
  • Jalle
    Chicita skrev 2012-05-13 13:38:23 följande:
    Låter som en bra idé! Vi kommer att ha tillgång till frysar en trappa ned, så vi kan fylla på eftersom.
    Chicita skrev 2012-05-13 16:54:10 följande:
    Vi tog 20:- för allt med alkohol och bjöd på det alkoholfria eftersom vi ville uppmuntra folk att dricka sånt Flört
    Så hade jag också tänkt, men m2b tycker det är för mycket. Han tycker att vi ska ta 10:- för allt med alkohol i. Vi får väl diskutera vidare....
  • Chicita
    Jalle skrev 2012-05-13 17:41:04 följande:
    Så hade jag också tänkt, men m2b tycker det är för mycket. Han tycker att vi ska ta 10:- för allt med alkohol i. Vi får väl diskutera vidare....
    Anledningen att vi tog 20:-  var för att slippa ha massa växel i baren. 
    Och dels så fick alla rätt mycket till maten (vi satt ju flera timmar och åt vår långa middag) så vi ville inte ha något fylleslag liksom. 
    Vi visste ju att vissa törstigare personer skulle hinna dricka 4-5 muggar vin eller öl under middagen. Så att ha lite dyrare efteråt kändes som en bra idé Flört 

Vi hade talat om att det skulle vara betalbar och tipsat om att dom skulle ta med några tjugor var.
    Men vi sa till bartendern om att ifall någon glömt pengarna hemma så var det inte hela världen, dom kunde skriva upp den personen för syns skull liksom så att inte alla skulle börja köra med "glömde plånboken". Men att dom kunde slänga listan sen när kvällen var över.
    Dom behövde inte skriva upp någon alls Solig 

Om ni inte är överens om priset så kanske ni kan göra som så här...
    Ta 20:- / alkoholhaltig dryck. Men ge alla 1 eller 2 drinkbiljetter som dom kan utnyttja i baren. Då känns det mer generöst. Och många brukar inte dricka mer än 2-3 drinkar / glas vin heller på kvällen så då blir ju snittpriset lägre om din make tycker att det känns dyrt.
    Att hantera växel är nämligen inte så lätt om man inte är van vid det... 
  • JuliBrud89

Vi ska ha øl, vin (røtt och vitt) vodka, rom, gin, bacardi ruzz, beylies, cognac

Grenadin
    Sour mix
    Lime mix
    Sourz smaker
    Cola
    Fanta
    Sprite
    Tonic water
    "fruktsoda"
    Battery

Och andra drinktillsatser :) Har sækert glømt massor!

• Pekkiisch4

Vi har tänkt ha:

Öl
    rött vin
    vitt vin
    cider
    vodka-läsk
    rom cola
    gin tonic
    whiskey

bailys
    conjac

alkoholfritt
    juice
    vatten

vi kommer ha öppen bar utan betalning.

• carola82

tack så hemskt mycket för alla superbra tips,lutar nog åt att vi tar vodka,gin och tonic,bacardi ruzz
    och sen att man har öl och cider såklart  =)

• Aniara4
    knyttan skrev 2012-05-13 10:18:41 följande:
    Hmmmm caipirinhas, där sa du ngt! Undras om man kan få svärisarna (från sydamerika) till att ta med ett par flaskor riktig cachaca när de kommer hit.... mums!
    Det hade vi. Tungan ute Vi hade fått en flaska av en som varit ute och rest, så vi tyckte det passade bra att använda den då, eftersom vi nästan aldrig dricker själva.  Men jag tror det finns på Systemet annars?
  • Pekkiisch4
    Aniara4 skrev 2012-05-14 09:39:02 följande:
    Det hade vi. Tungan ute Vi hade fått en flaska av en som varit ute och rest, så vi tyckte det passade bra att använda den då, eftersom vi nästan aldrig dricker själva.  Men jag tror det finns på Systemet annars?
    kan finnas som beställningsvara :)
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2012-05-14 09:39:02 följande:
    Pekkiisch4 skrev 2012-05-14 16:31:04 följande:
    kan finnas som beställningsvara :)
    Jadå, det finns på systemet, det är bara att det  är så dyrt, typ 300 och uppåt tror jag, när man kan köpa det för 40 - 50 kr där.... damn svensk alkoholskatt. Obestämd
Svar på tråden vad ska man ha för dryck i baren?