Visa era bilder när ni använder er av Knoppa-lakan som stolsöverdrag!
Jag är i valet och kvalet om jag skall använda knoppa-lakan som stols överdrag.
Så min fråga är hur knöt ni dom och hur blev det?
Jag är i valet och kvalet om jag skall använda knoppa-lakan som stols överdrag.
Så min fråga är hur knöt ni dom och hur blev det?
vi hade stolar med armstöd och det är kanske inte alltid så vanligt men så här hade vi :
Hej här kommer beskrivningen. Man får ut två överdrag per lakan.
De är lätta att sy
Hej här kommer beskrivningen. Man får ut två överdrag per lakan.
De är lätta att sy
Jag har använt Knoppalakan från Ikea, ett lakan räcker till två stolar.
1, Ta ett knoppalakan och klipp ut 2 längder (sidorna) Mät först hur bred stolen är. Mina är 47 cm med sömsmän inräknat. (själva stolen är 45 cm bred).
Av biten som blir över (mitten) klipper ni ut sidorna till stolsbenen, 4 st. Mina är 48 * 49 cm. Sömsmån inräknat. (Du får en liten bit över, spara o sy servett av, eller kasta)
Sicksacka alla bitar och på fyrkanterna fållar du och syr med raksöm på en av sidorna (den som hamnar mot golvet).
2, En längd ska du kunna drapera över en stol från golvet på framstidan till golvet på baksidan.
3, nåla fast sidostycken med längden som redan ligger rakt över stolen. Kontrollera att det är kant i kant.
När du kommer till ryggen så börja med fördel från golvet så att det blir kant i kant, och arbeta dig uppåt. Detta för att göra det enklare så du slipper mäta alla delar. (på min stol var tyget för långt, men eftersom jag inte har exakta mått på stolen vi ska använda dem till har jag gjort ryggen ganska lång, så att det inte blir för litet)
4, klart!
Första modellerna nålade jag, efter det gick det alldeles utmärkt att sy på fri hand då jag hade mer koll på var och hur jag skulle sy ihop.
Hoppas denna beskrivning hjälpte någorlunda. Fotar och gör en utförlig steg för steg beskrivning imorgon.
Har försökt få in bilden i beskrivningen m,en den går int att ladda upp
Hoppas du kan utläsa av dennna beskrivningen hur man gör
Förresten... vi fick också ut två överdrag/lakan