• Anonym (tantsur)

Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?

Hej 
    Vill be om råd och gärna få höra andras åsikter.
    Vi gifter oss några veckor. Jag ska sova på hotellet där vi skall ha bröllopsfest tillsammans med mina systrar kvällen innan bröllopet. Vi ska mysa lite och ha lite afternoon tee vilket jag ser jättemycket fram emot. Min blivande make ska sova på ett annat hotell inne i stan stan tillsammans med sin bestman vilket också varit bestämt. 
    Nu berättar min blivande att de tänker åka upp till stockholm istället, boka rum på grandhotel. Ca 12 mil hemmifrån. Jag blev först förvånad och kände att det inte kändes helt bra.
    Försökte förklara för honom att det antagligen beror på att han kommer att vara längre bort, i en storstad där krogarna är öppna halva natten, att någon ska kunna köra hem på fm dagen efter och att de måste vara ute i goood tid så att de inte fastnar i någon bilkö eller ngt. Jag kan inte hindra det, men jag blir uppriktigt sagt både besviken och irriterad över att han vill deta.Räcker det inte med hur kul vi ska ha det på bröllopsdagen och den festen?
    Mycket bottnar nog i att då det var ombytta roller och bestmannen gifte sig och min sambo var bestman var det riktigt livat och knapp ngn sömn alls och de var bakis under fm.  Min blivande säger givetvis att så inte blir fallet nu och att de absolut inte ska festa.  Jag förstår liksom inte vitsen med det.  Sen är det ju mer än dubbelt så dyrt också men det är en annan historia och inte det det handlar om. Är jag en surkärring? Är jag missunsam? Min blivande tycker det och vi som aldrig brukar bråka bråkade nyss om detta. 

• Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?
  • Josefin521

Instämmer med ovan. Jag hade också blivit besviken, tycker kvällen innan skall vara fokus på att samla sig och njuta av att stunden snart är kommen och inte göra ngt som kan äventyra den stora dagen. Stå på dig och fråga honom hur han hade kännt om du var 12 mil ifrån vigseln samma dag.

• Anonym (tantsur)

Det har jag frågat honom och fick till svar att det inte skulle ha ngn betydelse. Bara för att det var fest förra gr betyder inte att det ska bli det nu, dom ska bara åka upp och ta det lugnt. Han vänder det till att han blir arg på mig för att jag inte litar på honom...

• Linda L

Jag hade blivit förbannad och avstyrt detta. inte ok, så nu måste du va orolig natten innan ert bröllop att han e ute på stan och festar?? nej,nej,nej.
    du skriver att du inte kan hindra honom.. varför inte då?
    skäll ut honom ordentligt och säg nej. skulle  jag gjort iaf. usch va arg jag blev nu. 

• Annamolly
    Mycket bottnar nog i att då det var ombytta roller och bestmannen gifte sig och min sambo var bestman var det riktigt livat och knapp ngn sömn alls och de var bakis under fm.  Min blivande säger givetvis att så inte blir fallet nu och att de absolut inte ska festa.  Jag förstår liksom inte vitsen med det.  Sen är det ju mer än dubbelt så dyrt också men det är en annan historia och inte det det handlar om. Är jag en surkärring? Är jag missunsam? Min blivande tycker det och vi som aldrig brukar bråka bråkade nyss om detta. 
    Om han inte ska festa, varfor ska han da gora det? Jag fattar inte riktigt vitsen med att aka 12 mil bara for att ta det lugnt och typ ata middag eller vad? Ar det nagot speciellt pa det dar hotellet? Nagon spa eller nagot? Ar det hans bestman som pressar honom och han kan inte saga nej? Har han haft nagon svensexa? Om han inte har det sa kanske han hade tankt ha en nu, lite smatt. Nej, som sagt jag hade fattat om han skulle festa (inte for att det ar en bra ide att gora det precis kvallen innan) men om han inte ska det, vad ska han gora dar da? 
  • Chicita

Ok jag kan förstå honom på sätt och vis.
    Det är förminskande när man inte blir trodd, och man känner sig som en barnunge som måste ha mammas tillåtelse.

Men samtidigt förstår jag dig väldigt väl och skulle inte ha önskat att min make skulle försvunnit iväg kvällen innan bröllopet.

Kan du förklara för honom lugnt och sansat att du visst litar på honom.
    Men att du inte litar på att trafiken ska flyta på bra på väg hem på bröllopsdagen eller att bilen ska hålla och sådana saker som är utanför hans kontroll.
    Det räcker med att en sådan sak händer för att han ska bli ordentligt försenad. Kanske såpass att ni tvingas ställa in bröllopet. Och att det är det som gör dig mest orolig.
    Och det har inget att göra med om du litar på honom eller inte.

Kan han inte göra den där resan med sin bestman och några andra killkompisar någon helg före eller efter bröllopet istället om han har råd?
    Det är ju inte så att du missunnar honom att ha roligt eller att få åka iväg. Utan det är oron för att något ska ske som är det värsta. Och den oron förstör ju för dig...

• aniara

Som stockholmare kan jag känna att du överreagerar om just den biten. Det finns mycket man kan göra här som inte inkluderar spritfest och SÅ hemsk är inte trafiken. Det är i princip om det händer en svår olycka eller om man åker förbi centrala delarna vardagar just när folk börjar eller slutar jobbet som det blir långa köer. Om din fästman vill festa kan han göra det var som helst och trafikolyckor kan också hända var som helst. Det verkar inte handla om det utan om brist på tillit och kommunikation. Dvs det löses inte automatiskt för att han stannar hemma. Prata om det, ni måste kunna kommunicera.

• Stike

Jag skulle bli besviken och ledsen. Det finns väl ingen anledning ens att åka till stockholm om  de inte ska göra något spec där ändå? Och att åka dit dagen före bröllopet och komma hem samma dag som bröllopet? Jag skulle tycka det var jätte jobbigt.. Känns väldigt onödigt av honom tycker jag! Obestämd

• Anneli256

jag hade blivit vansinnig rent ut sagt. Tolv mil tar en stund att köra.. oavsett trafiken. Vilket innebär att han behöver gå upp ganska tidigt. oavsett om det var fest eller ej kvällen innan. Även om han inte festar..så kanske kompisarna gör det.. vem ska köra? har han sin egen bil så att han kan åka även om dom andra inte är i skick att åka iväg? Även om han har bestämt sig för att inte festa så kan han ju inte förbjuda kompisarna.. jag förstår inte syftet med att dom annars helt plötsligt vill åka till Stockholm.Det är ju inte bara att gå upp utan sen ska han fixa till sig ..duscha raka klä sig.... ha koll på ring osv.. ta sig till kyrkan mm. Vilken tid är bröllopet? Det känns som att riskerna är för stora.. det finns så många yttre faktorer som kan påverka på bröllopsdagen. Samt det faktum att du ska behöva vara orolig.

Jag hade antagligen gjort tvärt emot alla goda råd du fått.. jag hade skällt ut honom efter noter..gråtit och skrikigt, ifrågasatt om han inte ansåg bröllopet så viktigt osv.. Detta är inget jag rekommenderar för det har mest troligt omvänd effekt på din m2b som det hade haft på dom flesta karlar.

Lycka till hoppas verkligen han tar sitt förnuft till fånga och prioriterar er dag framför en natt på hotell i Stockholm med polarna.

• Love Story

Hade det varit i mitt fall hade jag unnat min fästman det för att jag vet att han kan sätta gränser och inte rycks med vänner som vill dricka och festa om han vet att han själv inte kan göra det. Vi bor i Stockholmsområdet och det är många av min fästmans vänner som dricker och går ut och festar varje gång de ses. Min fästman har varit med, men de gånger han inte har känt för det eller vet att han ska upp tidigt nästa dag har han varit bra på att dricka max en öl (eller inget alls) och sen bege sig hem i tid.

Vilken dag och vilken månad ska ni gifta er? Vi har familj i Sörmland och Östergötland och kör ca 12 mil när vi hälsar på dem. Oftast är det på lördagar som vi åker. Min erfarenhet är att det är OK trafikläge på morgonen, på sommaren är det ännu färre bilar ute och vi har aldrig blivit försenade heller.

Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?